När jag flyttade in för 25 år sedan hade jag fiskbensparkett i v-rummet. Golvet var väldigt mörkt och behövdes en slipning. Vi anlitade en "klåpare" som lämnade mörka partier på ett par ställen. Hela golvet var alldeles vågigt, detta såg jag när eftermiddagssolen lyste in i rummet(känns inte med handen men syns i visst ljus). De lackade golvet bara en gång. 4000kr vill jag minnas det gick på. Jag var ung och vågade inte få rätsida, dock lyckades jag slipa ner det mörka själv(geom ett lager lack) och fick dem att i alla fall lägga 2:a lager lack. Vågigheten såg jag troligen flera månaders senare först, tyvärr.

Men en generell fråga, vad gör man i mitt fall när något sådant händer? Skulle man vilja riskera att samma hantverkare ska slipa om golvet? ...med risk att det blir ett till dåligt jobb, och ditt dyra fina golv blir ännu tunnare.Ska hantverkare bekosta ett nytt fiskbensgolv till dig? Jag förstår att hantverkaren måste få en möjlighet att rätta till fel - men att slipa golv kan man inte göra hur många gånger som helst - därför tycker jag kraftigt prisavdrag är lämpligt, efter ett ytterligare omslipat golv med bra resultat.

Om man inte får medhåll att jobbet inte är bra gjort - Hur går man tillväga rent rättsligt? ... hålla inne pengarna och skriva en bestridan till firman?
 
BirgitS
Dracula Dracula skrev:
Om man inte får medhåll att jobbet inte är bra gjort - Hur går man tillväga rent rättsligt?
En bra början är att ta in någon som gör en besiktning. Då får man en objektiv bedömning av golvet utifrån vad som är fackmässigt. Saker som man bara ser i viss belysning brukar anses vara godkänt. Om företaget inte vill åtgärda trots ett besiktningsprotokoll kan man ta ärendet vidare till ARN eller tingsrätten.

Dracula Dracula skrev:
hålla inne pengarna
Man kan hålla inne den summa som motsvarar kostnaden för att åtgärda felet, vilket ju kan vara betydligt mindre än hela beloppet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.