Fairlane
Jag tänker att råspont för 1500-2000 kronor och så omkring 1000 kronor för takpapp, spik etc.
 
  • Gilla
Mathiasheder
  • Laddar…
Gör ingenting...

Så länge du bara ska förvara ved så skulle jag inte gjort nåt.

Du har bra ventilation och eventuella droppar torkar bort och du kanske får ett par missfärgade vedträn.

Sedan när du har mer tid och pengar kan du väl spika råspont/lägga papp/sätta plåt.

/ATW
 
  • Gilla
emilvikstrom och 3 till
  • Laddar…
Vart går din gräns för dyrt/billigt?
 
  • Gilla
Mathiasheder
  • Laddar…
U Utdelning skrev:
Vart går din gräns för dyrt/billigt?
hehe ja det är en bra fråga 3500kr var inte vad jag tänkte när jag kom på att det var lika bra att göra en åtgärd då jag ska in med ny ved.

men som jag sa i första inlägget så har jag ingen referens. Jag hade väl i tankarna kostnad för takpappen sen kunna använda sådant jag har liggandes. Typ spånskivor. Men det har ingen nämnt så verkar vara en mindre bra idé
 
M Mathiasheder skrev:
hehe ja det är en bra fråga 3500kr var inte vad jag tänkte när jag kom på att det var lika bra att göra en åtgärd då jag ska in med ny ved.

men som jag sa i första inlägget så har jag ingen referens. Jag hade väl i tankarna kostnad för takpappen sen kunna använda sådant jag har liggandes. Typ spånskivor. Men det har ingen nämnt så verkar vara en mindre bra idé
Spånskivor har ju en tendens att deformeras och bli sköra om de blir fuktiga eller blöta. Råspont är ju bättre då det inte påverkas på samma sätt. Jag tror att bästa och billigaste i längden är att lägga råspont, papp, läkt och sedan pannorna.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
U Utdelning skrev:
Spånskivor har ju en tendens att deformeras och bli sköra om de blir fuktiga eller blöta. Råspont är ju bättre då det inte påverkas på samma sätt. Jag tror att bästa och billigaste i längden är att lägga råspont, papp, läkt och sedan pannorna.
ja nu när du säger det så är det rimligt!
 
Det är en vedbod. Skruva några skivor oljehärdad board i takreglarna inifrån. Överlappa dem så att inträngande vatten rinner av.
 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Det är en vedbod. Skruva några skivor oljehärdad board i takreglarna inifrån. Överlappa dem så att inträngande vatten rinner av.
nu pratar vi lösning i stil med vad jag tänkte, tack
 
Jag har veden ute under något som knappt är ett tak. Det är bara ved, se till att det blåser på veden, regnstänk och dripp dropp, tror inte det förlänger torktiden nämnvärt.
 
  • Gilla
Mathiasheder
  • Laddar…
Så här torkar en del av min ved :rofl:
 
  • Vedstapel på en hemmagjord vedtorkningsställning i en skoglig omgivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
emilvikstrom och 1 till
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Så här torkar en del av min ved :rofl:
Norrtull Norrtull skrev:
Så här torkar en del av min ved :rofl:
haha så jag skulle kunna skita i att det droppar på min lite då och då? :p

Norrtull Norrtull skrev:
Jag har veden ute under något som knappt är ett tak. Det är bara ved, se till att det blåser på veden, regnstänk och dripp dropp, tror inte det förlänger torktiden nämnvärt.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Spontant hade jag gjort springor i väggarna för luftgenomströmning och låtit taket läcka det där lilla.
 
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Sen beror det rätt mycket på om det är tänkt som ställe att torka på, dvs man vill ha bra ventilation eller ställe att förvara torr ved som ska in och eldas, samt givetvis hur mycket det läcker.
Jag eldar kanske 2-4 kubik på ett år, så inga enorma mängder. Veden torkar jag utomhus, helst under tak, men framförallt väldigt luftigt. När veden är torr flyttar jag den till en liten friggebod eller liknande och då vill jag helst inte ha regn på den. Ventilationen är ok i friggeboden, men inte mer. Friggeboden som plats att torka på hade resulterat i mögel.
 
  • Gilla
Mathiasheder
  • Laddar…
Står.i
Om du nu nödvändigtvis ska göra något, är ett alternativ att understryka pannorna med bruk.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Sen beror det rätt mycket på om det är tänkt som ställe att torka på, dvs man vill ha bra ventilation eller ställe att förvara torr ved som ska in och eldas, samt givetvis hur mycket det läcker.
Jag eldar kanske 2-4 kubik på ett år, så inga enorma mängder. Veden torkar jag utomhus, helst under tak, men framförallt väldigt luftigt. När veden är torr flyttar jag den till en liten friggebod eller liknande och då vill jag helst inte ha regn på den. Ventilationen är ok i friggeboden, men inte mer. Friggeboden som plats att torka på hade resulterat i mögel.
det är fan att inget kan vara lätt :p det jag utläser av detta är att jag bör torka någon annan stans. Sen fixa taket för senare förvaring. Så istället för snabb billig fix blir det drygt dyrt projekt :D jag tycker det låter alldeles rimligt vad du skriver.. hade bara önskar mig en annan verklighet :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.