Hej
Det läckte vatten på golvet från min Samsung digital inverter tvättmaskin som har 10 års motor garanti, inköpt 2015 på Elon.
Jag rengjorde avloppsfiltret från ludd och hittade 1 kubiksantimeter kol I filtret. Körde maskinen igen på fintvätt program och den läkte några droppar på golvet. Centrifugering var lite långdragen än den brukar vara. Kläderna var ganska tora annars.
Jsg kör just nu Eco drum clean 2 timmar för att se om det blir bättre.
Avloppsslangen kopplad till avlopp under handfatet. Där var stopp också och jag försökt rensa med vaskrensare. Det blev lite bättre. Det kom upp många bitar av svart belägning. Jag misstänker att det är kol partiklar som fastnade på tvålrester.
Frågor:
1.Kan det vara så att jag måste byta kol i min tvättmaskin trots att den är bara 6 år gammal och användes vara för fintvätt några gånger i veckan??
2.Var köper jag kol och hur byter jag det i så fall?
3. Kan det vara något annat som behöver göras eller rengöras?
Tacksam för era svar/tips.
MVH
Olga
 
C
"Digital inverter" innebär om jag förstår det rätt att motorn är borstlös så kolbyten i motorn behöver man inte fundera på. Och oavsett lär inte kolen i motorn hamna i avloppsfiltret.
Det måste vara något annat du hittat.
 
  • Gilla
Fox Lane
  • Laddar…
C cpalm skrev:
"Digital inverter" innebär om jag förstår det rätt att motorn är borstlös så kolbyten i motorn behöver man inte fundera på. Och oavsett lär inte kolen i motorn hamna i avloppsfiltret.
Det måste vara något annat du hittat.
Tack för svaret, :)
Fick veta att teknikern kan kolla på det för 1800 kr, det låter dyrt. Ska jag fundera på att köpa en ny tvättmaskin om felet kvarstår.?
MVH
Olgs
 
A
O olgpir skrev:
Tack för svaret, :)
Fick veta att teknikern kan kolla på det för 1800 kr, det låter dyrt. Ska jag fundera på att köpa en ny tvättmaskin om felet kvarstår.?
MVH
Olgs
Ja!
 
Nu är jag ingen tvättmaskinsexpert skall gudarna veta, men är du säker på att det är kol?
Enbart fintvätt ett par gånger i veckan i flera års tid låter som perfekt grogrund för mögel?
 
tensiden tensiden skrev:
Nu är jag ingen tvättmaskinsexpert skall gudarna veta, men är du säker på att det är kol?
Enbart fintvätt ett par gånger i veckan i flera års tid låter som perfekt grogrund för mögel?
Nej, det var inte mögel med tanke på konsistens... och tryck med fingrar pulvetisetade det i mindre partiklar som liknade kol..
 
Problemet är läckaget som du konstaterat. Det du ser i filterna kan vara orelaterat.

Läckaget kan ha många orsaker, i vår LG så visade det sig att det glömts kvar mynt i fickorna. Dessa pangade hål i yttertrumman av plast vid centrifugering och orsakade läckage

Om det är detta som hänt så är det en dyr reparation, vi hade litet tur här och fick den fixad till en kostnad av några tusen. Normalt är nog detta att betrakta som totalskada och man får byta maskin.

Men självklart extremt viktigt att du får en diagnos på vad som orsakar ditt läckage. Kan ju vara väldigt enkla och billiga saker.

___
PS. I mitt fall med LG-maskinen så gjorde jag en egen undersökning och kunde konstatera det rätt allvarliga problemet med baljan i maskinen. Osäker på om jag skulle kallat in en reparatör för att konstatera detta till ett par tusens felsökningsavgift, då blir det för dyrt när felet dessutom ska repareras såvida det inte är en billig snabb skitsak.
 
Redigerat:
H Harald Blåtumme skrev:
Problemet är läckaget som du konstaterat. Det du ser i filterna kan vara orelaterat.

Läckaget kan ha många orsaker, i vår LG så visade det sig att det glömts kvar mynt i fickorna. Dessa pangade hål i yttertrumman av plast vid centrifugering och orsakade läckage

Om det är detta som hänt så är det en dyr reparation, vi hade litet tur här och fick den fixad till en kostnad av några tusen. Normalt är nog detta att betrakta som totalskada och man får byta maskin.

Men självklart extremt viktigt att du får en diagnos på vad som orsakar ditt läckage. Kan ju vara väldigt enkla och billiga saker.

___
PS. I mitt fall med LG-maskinen så gjorde jag en egen undersökning och kunde konstatera det rätt allvarliga problemet med baljan i maskinen. Osäker på om jag skulle kallat in en reparatör för att konstatera detta till ett par tusens felsökningsavgift, då blir det för dyrt när felet dessutom ska repareras såvida det inte är en billig snabb skitsak.
Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.