A
galento galento skrev:
Har alltid köpt maskiner lokalt tidigare så får väl se men är intressant att höra andras erfarenheter. Ska kolla priser mer på olika ställen , när jag köpte 445,an lokalt betalade jag 2500kr för den på ett ställe medan en annan ville ha 5700 för samma sågen. Eller så räknade säljaren på köpstället bort sej då det skulle vara nåt erbjudande :thinking:
måste ha varit extra erbjudande från Hva på den sågen då... annars hade han gjort bort sig rejält..
 
Går att fråga om butiken kan matcha internetpriset….. men tyvärr har småhandlare oftast högre inköpspris :thinking:

Min tv-handlare gjorde dom sista inköpen på elgiganten eller mediamarkt som ren service sista tiden han drev verksamheten…..
Det var billigare att göra så än att köpa från leverantören
 
A
T Taxture skrev:
Går att fråga om butiken kan matcha internetpriset….. men tyvärr har småhandlare oftast högre inköpspris :thinking:

Min tv-handlare gjorde dom sista inköpen på elgiganten eller mediamarkt som ren service sista tiden han drev verksamheten…..
Det var billigare att göra så än att köpa från leverantören
Hva har samma rabatt.. Men sedan kan man få lite extra om man köper på för order eller lägger order på mer än 25 maskiner åt gången..
 
Maskintok skrev:
och att de sällan följer leverans service?
samt att du i stort sätt alltid kan få samma pris eller lägre hos din lokala handlare..

hos mig så var 15% stående oavsett modeller eller vara.
Får jag fråga vad leveransservice innebär?
Oftast tycker jag att det brukar vara lika komplicerat som det idiotiska påfundet att en bilservice inkluderar att fylla på spolarvätska, men det kanske är annorlunda på motorsågar?
 
Maskintok skrev:
Jag var noga med att aldrig utföra något åt de som köpt annanstans.
Pratar vi om garantijobb eller service och reparationer generellt? Är det det förra har jag viss förståelse, är det det senare tycker jag att det är en ogin inställning och ett system att snedvrida marknaden som jag har svårt för.
 
A
tensiden tensiden skrev:
Får jag fråga vad leveransservice innebär?
Oftast tycker jag att det brukar vara lika komplicerat som det idiotiska påfundet att en bilservice inkluderar att fylla på spolarvätska, men det kanske är annorlunda på motorsågar?
alla maskiner skall provköras och justeras.
datasågarna skall kopplas upp och kalibrering skall göras av förgasaren.. Då denna har inställning från fabrik.

kontroll av säkerhetsdetaljer skall utföras.
montering av kedja och svärd skall ske.. Då alla produkter skall säljas körklara..
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Pratar vi om garantijobb eller service och reparationer generellt? Är det det förra har jag viss förståelse, är det det senare tycker jag att det är en ogin inställning och ett system att snedvrida marknaden som jag har svårt för.
Det var garanti och reklamationer.
Och detta helt enligt husqvarnas egna ord.
Vi hade inga krav att ta emot det som andra sålt.
utan kunden fick välja att gå tillbaka eller kontakta husqvarna så tog de kontakt med närmaste verkstad.. 99% av alla nätsågar mm hade inga inskickade garantibevis..
Och det är bättre idag, men många glömmer ändå att registrera sina produkter.. Så när man söker efter dessa så är de inte sålda..
vilket gör att återförsäljaren som tar emot produkten inte får ut någon ersättning från husqvarna..
Det går att registrera produkten där och då.. Men varför ska andra göra det jobbet åt dessa slarv pellar?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
galento
Maskintok skrev:
måste ha varit extra erbjudande från Hva på den sågen då... annars hade han gjort bort sig rejält..
Ja jag funderade inte många sekunder när jag hörde han sa priset , i den andra affären
har vi köpt maskiner för iallafall över 80 k + allt tillbehör men de har på senare tid blivit
kända för att både vara dyrare och ha sämre service än tidigare. Men de har kanske tagit
på sej för mycket .

Vi kollade om de kunde byta kretskortet i ena klipprobotens laddstationen enligt förslag
från deras reparatör nu under vintern men de visste inte om de kunde hinna med det före säsongen och då tycker jag inte att efterföljande service är nåt vidare då klipparna kostade
mellan 50-60 k när vi köpte dom där. Men GPL shop har ju dessa kretskort också ;)

Tror inte vi köpt nån maskin på nätet tidigare vad man kommer ihåg för man har velat ha möjligheten att få hjälp om det strular i närheten. Sist jag kollade priserna på sågar var det
andra priser i en annan affär men det var en stund sen så får kolla igen.
Men tycker heller inte om att den som är bra på att pruta får bättre pris än den som är lite
mer försiktig och inte kan prata för sej , ett fast pris som gäller för alla är ju bättre.
 
  • Gilla
Raws89
  • Laddar…
Maskintok skrev:
jag handlar alltid lokalt om det är sågar eller motorer.
Jag med men det finns gränser. Min lokala HVA-handlare ville ha 50 kronor metern för startsnöre. En hundrametersrulle gick på runt 300 kronor på Amazon. Var tror ni jag handlade?
 
A
Alfredo Alfredo skrev:
Jag med men det finns gränser. Min lokala HVA-handlare ville ha 50 kronor metern för startsnöre. En hundrametersrulle gick på runt 300 kronor på Amazon. Var tror ni jag handlade?
50 kr per m.. :thinking:
det var dyrt.. Men samtidigt så kostar en rulle i Sverige rejält mycket mer än om man köper från Kina eller Tyskland...

Så kostar rullen säg 1000 kr för 200 m så blir det dyrt..
Hva egna snöre kostade sist jag köpte ca 2.5 gånger priset i Tyskland...
 
Maskintok skrev:
Men samtidigt så kostar en rulle i Sverige rejält mycket mer än om man köper från Kina eller Tyskland...
Fast inte så mycket mer att 50 kronor metern är motiverat. Tappade en del av förtroendet för den handlaren när priset är så vansinnigt satt. 10 kronor metern hade varit mer rimligt.

https://www.gardsman.se/

Oregon startsnören med olika tjocklek 2,8 till 5,0 mm listade med priser från 375 till 879 SEK.
 
A
nja jag säger inget om den prissättningen som firmor har.. Då delar kostar att ha hemma.. Och Sverige är ett skatteparadis för politiker...

Det är ju fritt att köpa eller ej..
Men jag har iallafall tagit 25 kr för ett startsnöre... oavsett längd... Men jag köper ifrån Kina mm..
 
A
Alfredo Alfredo skrev:
Fast inte så mycket mer att 50 kronor metern är motiverat. Tappade en del av förtroendet för den handlaren när priset är så vansinnigt satt. 10 kronor metern hade varit mer rimligt.

[länk]

[bild]
Du vet att detta inte är en original leverantör till de flesta Hva verkstäder va?
utan det är en vanlig leverantör av sina produkter..
De som säljer Hva ska sälja deras original produkter och delar...
Och då sätter Hva rekommenderat pris...
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
A
galento galento skrev:
Ja jag funderade inte många sekunder när jag hörde han sa priset , i den andra affären
har vi köpt maskiner för iallafall över 80 k + allt tillbehör men de har på senare tid blivit
kända för att både vara dyrare och ha sämre service än tidigare. Men de har kanske tagit
på sej för mycket .

Vi kollade om de kunde byta kretskortet i ena klipprobotens laddstationen enligt förslag
från deras reparatör nu under vintern men de visste inte om de kunde hinna med det före säsongen och då tycker jag inte att efterföljande service är nåt vidare då klipparna kostade
mellan 50-60 k när vi köpte dom där. Men GPL shop har ju dessa kretskort också ;)

Tror inte vi köpt nån maskin på nätet tidigare vad man kommer ihåg för man har velat ha möjligheten att få hjälp om det strular i närheten. Sist jag kollade priserna på sågar var det
andra priser i en annan affär men det var en stund sen så får kolla igen.
Men tycker heller inte om att den som är bra på att pruta får bättre pris än den som är lite
mer försiktig och inte kan prata för sej , ett fast pris som gäller för alla är ju bättre.
Fast fast pris är det ju inte på nätet heller..
Där är det efterfrågan som sätter priset..
köper många en produkt där av Hva så sjunker priset lite innan det höjs när tillgången är låg..

att det sjunker beror på att fler firmor krigar lite över kunderna medans de lägger order på fler maskiner...
 
Sen hur nära ligger Hva mot ”kollegorna” på vissa modeller, sänker kollegorna förlorar Hva marknadsandelar, dvs då sänker dom priset på snarlik modell, eller en annan. Mycket svårt att förstå hur tillverkarna gör i sin marknads analys, likt SWAT eller allt va dom kallas.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.