Jag hämtar min ID4 GTX om några veckor. Jag kör leasing då jag tror att om tre år har utvecklingen kommit så långt inom batteri och laddning, så dagens bilar kommer att vara långt efter och därmed även andrahandsvärdet lågt vid försäljning.
Jag har ingen som helst räckviddsångest. Själv bor jag i villa med solceller och har full tank varje morgon….
Jag valde Volkswagen före Tesla på grund av komforten, den känns mera som en riktig bil.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Grattis! Bra val av bil tror jag. Själv har jag den bakhjulsdrivna och tycker att mängden hästar i den är i minsta laget. De räcker definitivt till, men då hästkrafter verkar då billigt i elbilar känns det lite snålt. 300 hästar är bättre än 200. (y)
 
Mikael_L
Är det inte dags att överge Hk och byta till kW nu när vi går över till elbilar?
 
  • Gilla
  • Arg
moonsire och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Grattis! Bra val av bil tror jag. Själv har jag den bakhjulsdrivna och tycker att mängden hästar i den är i minsta laget. De räcker definitivt till, men då hästkrafter verkar då billigt i elbilar känns det lite snålt. 300 hästar är bättre än 200. (y)
Tack! Jag tror jag blir nöjd. Hade en väldigt bra känsla vid provkörningen, tror att ID4 kommer att passa våran familj bra. Kul att du är nöjd med din bil.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det inte dags att överge Hk och byta till kW nu när vi går över till elbilar?
Nej. Jag tror att det för de flesta av oss är ett arbiträrt system som man inte behöver relatera till något annat, så nyttan med att byta är högst begränsad. 300 hästar kan jag relatera till som mycket. 220 kW säger mig spontant ingenting.

Det är klart att jag kan lära om, och jag menar inte på något vis att hästkrafter är ett bättre mått, bara mer etablerat i sammanhanget.
 
  • Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
De flesta av oss som är sådär vana vid HK lärde oss detta då vi inte heller hade smartphones och appar osv.
Så nog tror jag vi kan lära om ... ;)
 
Har du lärt om med ljuskällor? Kan du på samma självklara sätt som när det var 40 och 60 W-lampor säga vilken styrka en ny lampa ska ha?

Jag kan det inte, och då är det ändå ett system som var tvunget att bytas eftersom att de nya lamporna är mycket effektivare och utger mer ljus vid lägre effekt.

Så visst tror jag att vi kan lära om, men jag tror
a) att det är svårare än du låter påskina, och
b) att det inte ger någon direkt nytta.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har du lärt om med ljuskällor? Kan du på samma självklara sätt som när det var 40 och 60 W-lampor säga vilken styrka en ny lampa ska ha?
Jag är ju yrkesverksam elektriker, så JA ... :p :cool:
Men jag förstår din liknelse, även om den inte funkade på mig ... :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
lob och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag är ju yrkesverksam elektriker, så JA ... :p :cool:
Men jag förstår din liknelse, även om den inte funkade på mig ... :rofl:
Du menar att för dig gick det snabbt med lumen... Kw är enklare Hk... :cool:
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag är ju yrkesverksam elektriker, så JA ... :p :cool:
Jag chansade på att det trots det satt hårt åt. :geek::rofl: Men som du säger, liknelsen håller nog ändå.

Sen skulle jag vilja tycka som du. SI-systemet är ju suveränt och överlägset det mesta annat på en rad sätt. Men ändå känner jag inte att man vinner något på det enskilda bytet.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det inte dags att överge Hk och byta till kW nu när vi går över till elbilar?
Vill man ha det enhetligt så kan man ju ange batteriets kapacitet i hästkrafttimmar också.
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Vill man ha det enhetligt så kan man ju ange batteriets kapacitet i hästkrafttimmar också.
Eller hur många liter bensin det motsvarar…
 
  • Haha
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
N
M Mathias1 skrev:
Instämmer där. Andrahandsvärdet på en låt säga 5-7 år gammal elbil är högst tveksamt. Garantierna har många gånger börjat löpa ut vid den åldern på bilen. Har ju synts en del historier i media om extrema priser när det blir dags för batteribyte. Alldeles nyligen var det en finländare som sprängde sin Tesla i ren frustration pga priset för nya batterier.

Nu börjar även LFP cellerna göra intåg mer och mer och dessa har betydligt bättre livslängd och dessutom lägre pris än exempelvis NMC och NCA cellerna som flertalet elbilar använder idag.
Återstår att se hur priset påverkas för de elbilar med den gamla batterietekniken. Många lär nog föredra en begagnad bil med LFP istället för NMC när det gäller begagnat om 5-10 år.
Tro inte på allt du läser.
Finländaren som sprängde sin tesla hade ju i och för sig plockat ut allt av värde först och dessutom gjort sig en rejäl hacka på sin youtube kanal när han gjorde detta, annars hade han såklart inte gjort det.

Den hade dessutom vart kraschad och blivit importerad och fått en ”fulfix” i något östeuropeiskt land för att sen skickas vidare till Finland. Batteriet som sattes in vid lagningen var en piratkopia varför tesla inte tog något ansvar för det hela och ville knappt ta i bilen pga. säkerhetsrisk när detta sluta fungera. Skulle dom ändå göra det så fick han betala en rejäl summa vilket iaf jag inte anser är så konstigt.

Det är helt enkelt inte ett bra exempel för kostnad för batteribyte på en tesla. Det finns mycket att säga om div. brister med tesla men batteriet är nog en av de sakerna som är det absolut bästa med bilarna och batteribyte är mycket ovanligt.
 
  • Gilla
  • Älska
CM1234 och 7 till
  • Laddar…
M
N Nils ST skrev:
Tro inte på allt du läser.
Finländaren som sprängde sin tesla hade ju i och för sig plockat ut allt av värde först och dessutom gjort sig en rejäl hacka på sin youtube kanal när han gjorde detta, annars hade han såklart inte gjort det.

Den hade dessutom vart kraschad och blivit importerad och fått en ”fulfix” i något östeuropeiskt land för att sen skickas vidare till Finland. Batteriet som sattes in vid lagningen var en piratkopia varför tesla inte tog något ansvar för det hela och ville knappt ta i bilen pga. säkerhetsrisk när detta sluta fungera. Skulle dom ändå göra det så fick han betala en rejäl summa vilket iaf jag inte anser är så konstigt.

Det är helt enkelt inte ett bra exempel för kostnad för batteribyte på en tesla. Det finns mycket att säga om div. brister med tesla men batteriet är nog en av de sakerna som är det absolut bästa med bilarna och batteribyte är mycket ovanligt.
Batteribyten är kostsamma oavsett elbil eller hybrid.
För att nämna andra märken så kostar ett batteribyte på en BMW I3 runt 250.000 kr. För vissa köpare av begagnad bil så skulle jag tro att det kan kännas lite dyrt. Men förstås högst individuellt.
Personligen skulle jag absolut tycka att batteriets skick och celltyp är av värde att kolla upp innan man slår till på en begagnad elbil.
Man ska givetvis vara kritiskt till allt man läser men det går heller inte att förneka den fakta som finns.
Att LFP celler har mindre degradering och lägre pris än NMC celler behöver man knappt visa någon källa på. Det är mer eller mindre allmänt känt. Tesla och en del kinesiska tillverkare är på väg att byta till de bättre LFP cellerna även i Europa framöver så förhoppningsvis blir det en förbättring för livslängden. Sedan behöver man även förbättra egenskaperna för snabbladdning och kyla för LFP celler. Även om livslängden är bättre än NMC så är inte LFP bättre på dessa punkter.
Framöver har vi även Nio som i samarbete med Shell planerar börja med sina batteribytes stationer. En sådan bil kan säkert ge ett bättre värde som begagnat om någon form av abbonemang erbjuds istället för ägande av batteriet.
Över tid kommer sannolikt batteribyten bli både enklare och billigare. I dagsläget är vi nog inte där ännu. Möjligen om 5-10 år. Det är så jag ser på det.
 
Det kanske kommer framöver när man köper begagnad elbil. Ett testprotokoll på batteriet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.