Jag odlar sockerärtor i kruka och dessa har nu fått bladlöss.
Tänkte spruta med såpa men undrar vad det är för typ av såpa man skall använda? Är det diskmedel ála Yes? Eller flytande tvål som man använder för att tvätta händerna? Eller är det rentav golvsåpa som man såpar in golv med?

Andra tips för att bevara sockerärtorna tas emot tacksamt.
 
Tror det varken är diskmedel eller tvål som avses, utan just såpa. Typ vanlig Grumme gul eller grön (precis samma produkt med olika färger) som finns i vilken affär som helst.
 
just precis vad mor brukar använda grumme gul i en lastgammal flaska
 
Är det typ 1 dl såpa till 9 dl vatten man blandar?
 
Något i den stilen, ja. Och jag har för mig att man brukar ha i en skvätt T-röd också, av någon anledning.
 
här kommer förslag på blandning som funkar bra.

10 ml såpa
10 ml rödsprit
1 liter vatten
 
Blandade i går till en blandning av 2- 3 dl Grumme grönsåpa, några klunkar 80% Estnisk vodka och resten vatten i en Biltema 1liter tryckspruta.
Sprutade på ärtorna och alla andra växter i närheten (upptäckte att det fanns på flera ställen).

3 timmar efteråt stank det fortfarande grönsåpa på balkongen....
Några blad typ vissnade, men det verkar som att jag blev av med lössen.

Får upprepa behandlingen i kväll med en mildare blandning och hålla koll framöver.
 
Egentligen går det väl att använda vad som helst som bryter ytspänningen i vattnet? Då insekterna "andas" genom håligheter i kroppen (trakéer) vill man bryta ytspänningen så att vatten tränger in och i princip dränker dem. Alternativt tar man mycket grönsåpa så de halkar av och slår ihjäl sig. ;)
 
  • Gilla
Clint Crossley
  • Laddar…
Var på plantagen och såg nåt organiskt insektsmedel, där den verksamma ingredienten var gelatin. Antar att det lägger sig som en hinna kring insekten och kväver den?

Nån som har testat?
 
Martin_Blomberg skrev:
Blandade i går till en blandning av 2- 3 dl Grumme grönsåpa, några klunkar 80% Estnisk vodka och resten vatten i en Biltema 1liter tryckspruta.
Sprutade på ärtorna och alla andra växter i närheten (upptäckte att det fanns på flera ställen).

3 timmar efteråt stank det fortfarande grönsåpa på balkongen....
Några blad typ vissnade, men det verkar som att jag blev av med lössen.

Får upprepa behandlingen i kväll med en mildare blandning och hålla koll framöver.
:D Hehe, ja det var mig en stark blandning! Jag skulle nog hellre använda den 1% såplösningen som beskrevs tidigare i tråden.

Jag skrev lite om bladlusbekämpning i en tidigare tråd, kolla där om du har lust:
http://www.byggahus.se/forum/traedgard-allmaent/67167-vill-slippa-bladloessen.html

/Kalle
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.