Tjena, Jag har precis tagit över ett hus från en familjemedlem som gick bort nyligen och som jag ska renovera.
Huset är väldigt gammal och inte mycket som har förändrats i huset sedan det byggdes, jag är nästan så grön man kan bli när det kommer till sånt här och ska självklart ta in hantverkare som hjälp.

Men nu till min fråga, vad är det för material jag har i golven? Behöver jag ta ut det och lägga ny isolering om jag ska dit med nya golv på? Jag ska ändå ta upp alla golven då jag måste komma åt alla gamla järnrör (Enligt rörmokaren som kollade på det i förra veckan så måste alla rören bytas ut om jag ska göra något med dom alls? pga. ålder*).

Jag lär dyka upp på fler platser med frågor framåt då jag planerar att försöka göra så mycket som möjligt själv!
MVH
Johan - hoppfull ny villaägare.
 
  • Gammalt husgolv med synliga järnrör och torrt, sprött isoleringsmaterial, möjligt behov av byte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal isolering och järnrör synliga under upptaget golv i ett renoveringsprojekt av ett äldre hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad finns under allt bråte, marken?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad finns under allt bråte, marken?
Plankor, duk och sedan källare/cement. En del av huset är källaren inte utgrävd så där är det bara krypgrund.
 
Ingen blöt jord eller mark under alltså? Om inte golven varit kalla eller fuktskadade innan så är det ju lugnt.
 
Det är torv i trossbotten. Har du råd ta dit en sugbil. Annars skotta i säckar. Reparera blindbotten om det är hål/glipor, lägg i vindpapp om det saknas. Ersätt torven med lösull, helst organisk innan golven läggs igen.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ingen blöt jord eller mark under alltså? Om inte golven varit kalla eller fuktskadade innan så är det ju lugnt.
Planerar dock att lägga klickgolv i huset, läste något om att det kan bli för tätt i golvet och leda till fuktskador osv. om man lägger det på "gammal isolering"?
Men nej, ingen mark under huset, källaren ska även bli uppvärmd och inredd i framtiden om det kan påverka negativt?
 
Låter helt riskfritt i mina öron om du har uppvärmd yta under.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det är torv i trossbotten. Har du råd ta dit en sugbil. Annars skotta i säckar. Reparera blindbotten om det är hål/glipor, lägg i vindpapp om det saknas. Ersätt torven med lösull, helst organisk innan golven läggs igen.
Hur viktigt skulle du säga att det är?
Kan man låta det vara, jag ska som sagt lägga klickgolv på, och källaren under ska vara inredd/uppvärmt i framtiden. Läst att det kan vara farligt att lägga ett tätt klickgolv ovanpå plankor med "gammal isolering" pga. fukt?
Jag slipper helst plocka i det då det dammar något jävulskt, gjort åt med ett par ansiktsmasker redan bara genom att lyfta upp plankorna.
 
Det brukar finnas en "stuglukt" som inte går att bli av med om det får ligga kvar. Men det är ju inget allvarligt. Det isolerar däremot inte så bra. När du ända har tagit upp golvet så är det ett bra tillfälle att fixa. Och är blindbotten hel så torven inte runnit ut i krypgrunden?
 
Hade utan tvekan tagit bort det.
Inget stort jobb.
Risk att det luktar dåligt.
Risk att det gömmer något under som man skulle vilja se.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det brukar finnas en "stuglukt" som inte går att bli av med om det får ligga kvar. Men det är ju inget allvarligt. Det isolerar däremot inte så bra. När du ända har tagit upp golvet så är det ett bra tillfälle att fixa. Och är blindbotten hel så torven inte runnit ut i krypgrunden?
Jag har kollar runt i krypgrunden nu och där är tätt och fint under så långt jag kan se, inget material på marken.
Källaren är ventilerad med gluggar, blir det annorlunda om jag värmer upp källaren? Måste jag göra det i krypgrunden med?

Ursäktar för alla frågor men som sagt så är jag väldigt okunnig när det gäller sånt här haha, men vi ville inte heller göra oss av med huset/tomten. Hoppas ni står ut med mig.
 
Om det inte luktar så låt det vara. Du behöver inte värma krypgrunden.
 
  • Gilla
Razzlion och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om det inte luktar så låt det vara. Du behöver inte värma krypgrunden.
Ingen lukt och har aldrig luktat något dom 25 åren jag kommer ihåg av att hälsa på här, anticimex var och petade utan att hitta någon fukt i huset med.
Men då tror jag att jag gör så. Jag öppnar upp där rören går bara och plockar bort det, golven i övrigt är väldigt fina och jag kände att det skulle vara väldigt synd att behöva slita upp allt.
 
Måste ni plocka bort alla gamla rör?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Måste ni plocka bort alla gamla rör?
Ska byta ut alla dom gamla dåliga elementen och tog dit en rörmokare för att titta på det, enligt han så "om jag ska byta ut den delen av rören så måste jag byta alla rören hela vägen ner i källaren pga. att det är gamla järnrör" och att ska man göra något med dom så måste man byta allt för husförsäkringens skull?

Man nya element måste in då flera av dom gamla har rostat igenom, och alla nya element har andra ledningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.