Hej

Jag har byggt på en stomme på höjden från ikea och har en lucka som skall på i ett utrymme som inte passar någon färdig lucka.
Luckan sågas av men då har jag ingenstans att fästa gångjärnet i luckan.

Är det någon som har ett bra tips på hur man gör ett nytt "gångjärnshål" i luckan.

Exempelvis, vilket verktyg lämpar sig bäst samt om nån har tips på nån form av mall man kan göra för att hålet skall hamna på rätt ställe?

Tacksam för svar
 
Det ska vara ett 35 mm hål som sitter 5 mm in på luckan. Svårare är det inte :p
 
  • Gilla
MariaBK
  • Laddar…
Finns lämpligt 35mm borr hos Biltema. Jag har flyttat flera gångjärn med hjälp av det. Se bara upp så du inte borrar igenom!

Jag har modifierat spetsen på mitt borr så den bygger minimalt på höjden.
 
Borra ett hål med 35mm hålsågen i en träbit. Sen spänner du fast träbiten på din dörr, med hålet på rätt ställe. Plocka bort centrumborren på hålsågen. Borra sen med träbiten som styrning.
Det kan vara bra att mäta ut hur djupt ner du ska. Sätt en tejp runt borren så du vet när det är dags att sluta. Det är trist om man borrar rakt igenom.
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
jizzo skrev:
Det ska vara ett 35 mm hål som sitter 5 mm in på luckan. Svårare är det inte :p
Jo tumstock och skjutmått har jag, men det var inte det jag frågade.

Men tack ändå.
 
andersmc skrev:
Borra ett hål med 35mm hålsågen i en träbit. Sen spänner du fast träbiten på din dörr, med hålet på rätt ställe. Plocka bort centrumborren på hålsågen. Borra sen med träbiten som styrning.
Det kan vara bra att mäta ut hur djupt ner du ska. Sätt en tejp runt borren så du vet när det är dags att sluta. Det är trist om man borrar rakt igenom.
Jo, det är ju trist. Stämmer du ur sen då eller? Med tanke på att du använder hålsågen. Min tanke var att göra som du fast använda fräs alternativ fräsborr.
 
Använd borret jag skrev om istället så slipper du ha problem med att ta bort "det i mitten" efter hålsågning. Valet är förstås ditt.

Biltema Sverige
 
  • Gilla
filipm
  • Laddar…
Ja, det blir en propp kvar i hålet som man petar väck med ett stämjärn. Möjligen får man krafsa lite i bottnen för att jämna till. Det handlar om max en halv minuts jobb.
 
Har också använd biltema dito, fungerar mycket bättre i pelarborr än borr/skruvdragaren då den inte tycker om sneda vinklar i den diametern.

Resultatet var bra, men nästa gång blir det starkare maskin och rakare
 
Jag tror IKEA har borr + mall för just detta ändamålet

FLKR
 
FLKR skrev:
Jag tror IKEA har borr + mall för just detta ändamålet

FLKR
detta var ju intressant. Precis den typen av tips som jag tänkte att nån satt på.
Hoppas det stämmer annrs får det bli en kombination av andersmc och glebster.

Tackar för inputen!

//Fein
 
en överhandsfräs går det bra att använda ett 35mm hål (gammal lucka eller liknande som mall) samt ett stål med kullager ovanför skären så att du kan rulla runt hur mycket du vill. Har gjort det på ett antal hål och det funkar fin fint. rätt djup med 1/10 mm precision.

Finns specialskär för möbelgångjärn, men de landar på +1500 sek så man måste borra några hål för att få igen den kostnaden... Varför är allt bra dyrt?!?!
 
Men hur svårt ska de vara att bara ta en 35 mm borr och en bra skruvdragare och sedan borra? Mall hit och mall dit, överhandsfräs... hmmz...
Ett hål tar ju max 30 sec att borra..
 
  • Gilla
HeligBirma
  • Laddar…
Är det ingen som tänkt tanken på att man kan åka till ett snickeri med specialjigg för ändamålet? Det handlar i detta fallet om ETT hål som ska borras. Varför bemöda sig med att köra till ett varuhus, inhandla verktyg, göra mallar och riskera att borra igenom och till troligtvis högre pris? Gångjärnsgrytan behöver 13 mm djup och många luckor är bara runt 16 mm. Det är inte lätt att klara med en handhållen borrmaskin med ett 35 mm borr där styrskäret i mitten smärglats bort. Dessutom hehöver man borra två styrhål för gångjärnet och de ska ju vara exakt placerade.
 
jizzo skrev:
Men hur svårt ska de vara att bara ta en 35 mm borr och en bra skruvdragare och sedan borra? Mall hit och mall dit, överhandsfräs... hmmz...
Ett hål tar ju max 30 sec att borra..
My point exactly. Problemet med t.ex. Biltemas borr är bara att spetsen som styr initialt är i längsta laget och man riskerar därför att borra igenom skåpsluckan om man inte modifierar borret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.