Ska bygga villa i egen regi och behöver hjälp med bygglovshandlingar och konstruktionsritningar, hittade Bygglovsverket som verkar vara en tjänst som motsvarar mina behov, någon som har använt dom och kan dela mid sig av erfarenheterna?
 
I mitt fall, de gjorde bra jobb med bygglovsritning
men K-ritningar kunde vara bättre. Ändringar mot mina återkopplingar var lite slarvig. Jag fick ingen lastplan för grundplan.
De inte har behöriga VVS arkitekter just nu. Så , du kanske behöver att ta ritning från dem och hitta annan företag för behöriga VVS ritningar.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P peterlunda skrev:
Ska bygga villa i egen regi och behöver hjälp med bygglovshandlingar och konstruktionsritningar, hittade Bygglovsverket som verkar vara en tjänst som motsvarar mina behov, någon som har använt dom och kan dela mid sig av erfarenheterna?
Anlitade du företaget? Vad tyckte du i så fall?

P peterlunda skrev:
Ska bygga villa i egen regi och behöver hjälp med bygglovshandlingar och konstruktionsritningar, hittade Bygglovsverket som verkar vara en tjänst som motsvarar mina behov, någon som har använt dom och kan dela mid sig av erfarenheterna?
 
K Karlanal skrev:
Anlitade du företaget? Vad tyckte du i så fall?
nej jag valde en annan
 
Hej!

Har nu reggat mig här av den enda anledningen att jag vill varna lite för Bygglovsverket. (OBS, mina erfarenheter!)

I mitt fall klarar man ej av att färdigställa den ritning jag beställt. Så här två månader efter att jag betalt förskottet, sitter jag utan giltig ritning. I mitt fall en fasadritning. Om detta beror på inkompetens, eller att man saknar program som klarar uppdraget vet jag inte. Men jag läser på sajt för kundbetyg att en person i dagarna gav upp då det visade sig att man inte har programkapaciteten för att färdigställa hens ritning. Gett upp har även jag gjort och ringde en annan konsultfirma för mitt uppdrag och det visade sig att jag var den tredje personen som under den dagen uppgett att de haft problem med BV och nu sökte hjälp hos denna, den andra konsulten.

Jag har dessutom med alla till stånds stående medel försökt förklara hur ritningen ska se ut, vad jag vill ha fram av denna. Men handläggaren ("projektledaren" :crysmile:) verkar inte verkar förstå någonting.

I övrigt vill jag skriva att bemötandet från min handläggare är tämligen opersonligt och synnerligen nonchalant gentemot mig som kund.

Möjligt är att BV är ett till stora delar kompentent företag (bla Polhus anlitar dem), men åtminstone i mitt fall har man åtagit sig ett uppdrag som man antingen inte vill, eller kan slutföra.

Är deras betyg på Trustpilot (som de hänvisar sig till på hemsidan) verkligen baserat på äkta underlag frågar jag mig?

Mitt råd är ändock, välj annan konsult!

Mvh.
 
  • Gilla
Dashio och 3 till
  • Laddar…
P peterlunda skrev:
nej jag valde en annan
vilken firma valde ni? Någon ni rekommenderar?
 
Undvik, de gör ett halvdant jobb och tar längre tid än lovat.
 
E Elknuffo skrev:
Hej!

Har nu reggat mig här av den enda anledningen att jag vill varna lite för Bygglovsverket. (OBS, mina erfarenheter!)

I mitt fall klarar man ej av att färdigställa den ritning jag beställt. Så här två månader efter att jag betalt förskottet, sitter jag utan giltig ritning. I mitt fall en fasadritning. Om detta beror på inkompetens, eller att man saknar program som klarar uppdraget vet jag inte. Men jag läser på sajt för kundbetyg att en person i dagarna gav upp då det visade sig att man inte har programkapaciteten för att färdigställa hens ritning. Gett upp har även jag gjort och ringde en annan konsultfirma för mitt uppdrag och det visade sig att jag var den tredje personen som under den dagen uppgett att de haft problem med BV och nu sökte hjälp hos denna, den andra konsulten.

Jag har dessutom med alla till stånds stående medel försökt förklara hur ritningen ska se ut, vad jag vill ha fram av denna. Men handläggaren ("projektledaren" :crysmile:) verkar inte verkar förstå någonting.

I övrigt vill jag skriva att bemötandet från min handläggare är tämligen opersonligt och synnerligen nonchalant gentemot mig som kund.

Möjligt är att BV är ett till stora delar kompentent företag (bla Polhus anlitar dem), men åtminstone i mitt fall har man åtagit sig ett uppdrag som man antingen inte vill, eller kan slutföra.

Är deras betyg på Trustpilot (som de hänvisar sig till på hemsidan) verkligen baserat på äkta underlag frågar jag mig?

Mitt råd är ändock, välj annan konsult!

Mvh.
På Trustpilot kan man som företag få omdömen borttagna, samt att många företag erbjuder en rabattkod mot lämnat bra omdöme på Trustpilot.
 
  • Gilla
Elknuffo
  • Laddar…
Vill ocså VARNA för Bygglovsverket. Behövde hjälp med Marklov för pool och stödmurar på en sluttande tomt. Det tog 1,5 ÅR innan vi tillslut blev klara och ritningarna är undermåliga. Tror vi fick bygglov tillslut för att kommunen tröttnade. Det som Bygglovsverket utlovade: Att de sköter kontakten med kommunen osv stämmer inte.
 
  • Gilla
Elknuffo och 1 till
  • Laddar…
Stor varning för detta företag!

Kontaktade de för ett enklare projekt. De accepterar och säger inga problem.

Över en månad senare får jag sagt att det klart och fel handlingar leveras till mig.
Ringer upp och förklarar att det blivit fel men blir då extremt dåligt bemöt av en av deras chefer och tillsagd att de inte gjort fel och jag har fel. Denna diskussionen om hur fel jag har pågår i 10 minuter och han verkar vägra prata med projektledaren som sitter på rätt information. För enligt honom själv "Jag bryr mig inte om vad mina kollegor säger".

10 minuter senare får jag ett mejl med de gjort fel och vill ha mina bankuppgifter för återinföra pengar. De hade.

Kontakten med detta företag var också generellt dåligt och jag pratade säkert med 5 olika personer under en månads tid. vilket bara gjorde allt rörigt då de hade ingen koll på var deras kollegor sagt tidigare. Så det var som att prata med en papegoja.
 
  • Gilla
Elknuffo och 1 till
  • Laddar…
Varning för bygglovsverket, håller inte alls vad de lovar. Anlitade dem för bygglovshandlingar av ett altanbygge med tak, tillbyggt till min villa. Lovar samtliga handlingar inom 1-4 veckor och även inlämnande av handlingarna till kommunen. För mig mig tog det 3,5 mån att erhålla handlingarna och ansökan till kommunen blev aldrig gjort.
Inkompetent projektledare, mycket svår att få tag på, gick flera dagar innan återkomst.
Det ända som var viktigt för dem var att få in arvodet.
 
  • Gilla
Elknuffo och 2 till
  • Laddar…
Tänkte att jag inte kunde vara den enda här som hade problemet! Jag varnar verkligen för Bygglovsverket! Uppdraget var både bygglovsritningar och konstruktionsritningar för ett attefallshus i Stockholmsområdet och från början var mycket goda ord och tomma löften insåg ju man därefter. En sak som jag störde mig på otroligt mycket var att jag hittade ett modellhus som jag ville ha efter(anlitade de för att de var billigare än modellhus-leverantören) och planlösning var väldigt tydliga enligt mig. Ändå avvek de från planlösning och svaret jag fick var "Men nu har vi gjort det på detta sättet och kan enbart rekommendera det". De vill inte förändra planlösningen utan att jag ska behöva betala för att de ska justera. En sådan enkel och simpel sak!

De skickade en faktura och "tvingade" mig att betala mot min vilja, jag bestred fakturan och självklart drog de in inkasso i det hela. Fruktansvärt dåligt bemött och jag valde ett annat företag som löste mitt problematik både med bygglovsritningar och konstruktionsritningar. Det är skillnad mellan företag och företag.

Nu efter 4 månader har jag fått ett beviljat bygglov men lärdomen blev tyvärr dubbla kostnader för ett bygglov.
 
  • Gilla
Elknuffo och 1 till
  • Laddar…
Trots de erkänt att de gjort fel och återbetalning ska ske så har ingen återbetalning skett. Jag har nu väntat 3 månader på 1000 kr. De bryr sig mao inte alls om sina kunder. Riktigt skumt.
 
  • Gilla
Elknuffo
  • Laddar…
Stampa Stampa skrev:
Trots de erkänt att de gjort fel och återbetalning ska ske så har ingen återbetalning skett. Jag har nu väntat 3 månader på 1000 kr. De bryr sig mao inte alls om sina kunder. Riktigt skumt.
Det är ju det, så fort man betalar så försvinner de och kontaktpersonen som de lovade skulle följa upp till dess att vi blev nöjda, var helt plötsligt okontaktbar. Jag hoppas verkligen att ni får tillbaka era pengar!
 
  • Gilla
Elknuffo
  • Laddar…
D Dashio skrev:
Det är ju det, så fort man betalar så försvinner de och kontaktpersonen som de lovade skulle följa upp till dess att vi blev nöjda, var helt plötsligt okontaktbar. Jag hoppas verkligen att ni får tillbaka era pengar!
D Dashio skrev:
Det är ju det, så fort man betalar så försvinner de och kontaktpersonen som de lovade skulle följa upp till dess att vi blev nöjda, var helt plötsligt okontaktbar. Jag hoppas verkligen att ni får tillbaka era pengar!
Verkar tyvärr vara omöjligt
 
  • Gilla
Dashio
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.