Hej
Jag håller på renovera en gästtoalett som hade plastmatta på golvet och efter att ha läst på lite förstod jag att mattan skulle bort och kraven är då spånskiva 22mm för att sedan flytspackla minst 12mm + tätskikt och till sist klinker. Men nu när jag har tagit bort plastmattan hittade jag det här. En tunn masonitskiva och golvbrädor under. Vad ska man göra med det här? Hoppades på 22mm spånskiva och om jag ska lägga att det på golvbrädorna kommer jag hamna över tröskeln och ut i hallen redan vid flytspackling.
Tacksam för hjälp. Vad kan jag göra av det här för att få dit tätskikt och sedan klinker?
 
  • Rivna golv med masonitskiva och exponerade trägolvbrädor i en gästtoalett under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avlägsnad plastmatta avslöjar masonitskiva ovanpå gammal trägolvbrädor och tröskel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv med borttagen plastmatta som avslöjar masonitskiva och trägolvbrädor under, med verktyg synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spån behövs inte på en sådan liten yta om du har kvar furugolvet.
 
Kdentist123 Kdentist123 skrev:
Hej
Jag håller på renovera en gästtoalett som hade plastmatta på golvet och efter att ha läst på lite förstod jag att mattan skulle bort och kraven är då spånskiva 22mm för att sedan flytspackla minst 12mm + tätskikt och till sist klinker. Men nu när jag har tagit bort plastmattan hittade jag det här. En tunn masonitskiva och golvbrädor under. Vad ska man göra med det här? Hoppades på 22mm spånskiva och om jag ska lägga att det på golvbrädorna kommer jag hamna över tröskeln och ut i hallen redan vid flytspackling.
Tacksam för hjälp. Vad kan jag göra av det här för att få dit tätskikt och sedan klinker?
Men man kan väl inte flytspackla på furugolv?
 
Prima och täta glipor och flytspackla. Annars på med golvgips om du ändå inte har någon golvbrunn så behövs ju inte flytspackel och inget fall.
 
T
Som sagt, enklast att lägga dit golvgips, skruva tätt. Man kan även limma dit golvgipset med fix (8:ans tandkam) men det är så jäkla svårrivet om man skulle vilja göra om i framtiden.

Annars är det att spackla över hela golvet med ett snabbspackel (cementbaserat) sedan armering och 12mm flytspackel på det.
 
Som Jonatan skriver, hellimma golvgips och sedan klinkra....
 
Tack för alla svaren. Det låter som det är enklast att limma på gips men kan man lägga på tätskikt ( folie) direkt på gipset?
 
T
Kdentist123 Kdentist123 skrev:
Tack för alla svaren. Det låter som det är enklast att limma på gips men kan man lägga på tätskikt ( folie) direkt på gipset?
Ja, inga problem.....det gör man på väggar i badrum i alla fall:cool: Prima först bara.
 
Tänker på det dom skrivs i alla regelverk att golvet med bjälklag ska förstärkas med armering och flytspackel. Funkar det annorlunda när man har golvbrädor som jag har? Räcker det med endast golvgips?
 
T
Kdentist123 Kdentist123 skrev:
Tänker på det dom skrivs i alla regelverk att golvet med bjälklag ska förstärkas med armering och flytspackel. Funkar det annorlunda när man har golvbrädor som jag har? Räcker det med endast golvgips?
Ja, det gör det!
 
  • Gilla
Jimmie_
  • Laddar…
Tack för svaren. Tänker att ett trägolv är nog lite ojämn och dessa ojämnheter måste ju fyllas ut av det jag limmar dit golvgipset med. Vad är bäst då? Använda vanlig fix eller s48? Måste jag prima trägolvet innan eller det behövs inte?
 
Hur då ojämnt ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur då ojämnt ?
Jag tänker att på springor mellan brädorna osv. Bör inte dessa fyllas ut med limmet ellet fixen så att risk för svikt minskas?
 
Nej, om golvet är någorlunda jämt går det fint.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.