Jo, det måste ju luftas om ni ska ha innertak, för det är väl tanken?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jo, det måste ju luftas om ni ska ha innertak, för det är väl tanken?
ja,
Å de va ju frågan från början, hur luftar vi? med mekanisk tilluft eller frånluft?
 
Jag tänker avfuktare, om fukten kommer via väggen måste det vara mest effektivt. Annars är jag rädd att luftningen inte hjälper mycket. Hur varmt brukar ni hålla i garaget ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tänker avfuktare, om fukten kommer via väggen måste det vara mest effektivt. Annars är jag rädd att luftningen inte hjälper mycket. Hur varmt brukar ni hålla i garaget ?
hm, ja kanske de är ett alternativ.. 18-20 grader typ
 
Banditen Banditen skrev:
hej, jo att isoleringen ska va ovanpå de vet vi, men de visste man inte när man byggde 1988 å nu går de inte å göra nått åt :)

de är kross och rör på baksidan, så de ska inte kunna vara något vatten som kommer in, väggen är torr (den grå väggen på bilden är ny, den har stått öppen i två år, betongväggen är torr)

borde vi istället isolera fullt upp mellan innertak å betong?
Oavsett så bygger inte försäkringsbolaget upp för än de är ventilation där uppe.. ‍♀️
OK då ska det nog vara bra om det är kross under. Oavsett så blir det kondens om ni sätter ett innertak, har talat med någon byggare om det med isolering. Det att spruta, inte gratis precis. Det är det kalla taket och luften inne som ger vätan, Nu är det nog rätt fuktig luft inne och då blir det mer. Det går att limma frigolit min 10 cm gärna mer i taket, det finns blå och skär av styrolen , dom sorterna isolerar bra , 1 dm är detsamma som 1 meter jord och suger inte vatten som vanlig frigolit gör. Så limmar ni dessa i taket tex 2 st , en 10;a och en 5:a omlott och dikt i taket så kan det inte bli kondens, då ska ni även gå ner en halv meter på väggarna med, för att förhindra väggen att kyla en bir upp. Frigolit och stryren kan bara limmas med PL 200 eller likvärdigt. Inget lim som luktar starkt, med ett lösningsmedel i sig som kan innehålla aciton eller liknande, då smälter skivorna. Som info , har ni 1 m3 styrolit i ett stycke och klämmer ut en tub med kontaktlim på den , så kommer limmet att smälta sig rakt igenom den. Ingen styrolit tål acitonaktigt., Vill ni då ha ett innertak så blir det att fästa upp hängen för det först. kan vara bra med 5 mm galvad gängstång och exspanderbult i betongen, blir då bara ett litet hål i isoleringen som inte gör något.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jo, det måste ju luftas om ni ska ha innertak, för det är väl tanken?
Ja vi har innertak.
Men om vi har en avfuktare där uppe…
Kommer den dra upp luften inne i garaget upp ovanför taket och dra till sig mer fukt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.