KristinaRT KristinaRT skrev:
Med de förutsättningarna hade jag absolut kört på och förvandlat två till ett utan tanke på att lätt kunna återställa!
Ja, när jag skrev att jag nog bara skulle sätta en dörr mellan de båda vardagsrummen var det med tanke på att det skulle vara lätt att återställa. Snackar vi lång horisont är det ju värt att gå all in.
 
  • Gilla
AXS och 1 till
  • Laddar…
AXS
Ja, det är nog den vettigaste lösningen. Vi har varit inne på det men dragit oss lite för att det säkert kommer ta en månad att fixa allt och då utan tillgång till lägenheten.

Väggen behöver växlas av hur stort eller litet hål vi än gör. Inte billigaste projektet med det hålet, räknar med minst 50 000:-.

Vilken entré vi väljer blir en ganska avgörande del i planeringen.

Det går också att tänka att man gör flytt av rum i olika etapper. Kanske bara öppna upp först och sen göra stora ändringarna när barnen är större.
 
KristinaRT
Man kan göra det i etapper - öppna upp väggen först, sedan flytta kök, därefter ta bort gammalt kök och höra om till sovrum. Då har ni en användbar lgh hela tiden….
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Jag måste ändå säga grattis! Vilken guldchans att kunna bygga ut lägenheten så.

Vi är två vuxna och två barn. För oss hade det varit optimalt att öppna upp till "ettan" och göra ett master bedroom av det och göra om "köket" till tvättstuga. Fantastiskt skönt med egen balkong och även att kunna tvätta utan att störa barnen. Men det beror lite på hur nöjda ni är med köket idag och storleken på sovrummen i övrigt.

Alternativet att flytta köket är inte dåligt men ett väldigt omfattande projekt och det är ju frågan hur ni orkar med det. Vi renoverade för ett år sedan och fick bo på hotell en månad (angenämt problem) men vi var så less på det så det inte går att beskriva. Nu håller vi på och gör om allt och kör i etapper. Trots att vi har en till lägenhet att bo i så måste jag säga att det är rätt påfrestande att bo där det även byggs osv.
 
  • Älska
AXS
  • Laddar…
D
AXS AXS skrev:
Grannen ska sälja sin lägenhet inom kort och vi funderar på att köpa. Vad tror ni, kan det bli bra?

Önskar förslag på hur vi gör en optimal planlösning, vad har du för förslag?

[bild]
Vi har den övre lägenheten, en trea och funderar alltså på att köpa ettan.
Vår lägenhet är på 66m2 och den andra på 27m2.
Bygg nytt bra kök i det stora vardagsrummet. Utnyttja därvid närheten till pentryts vatten och avloppsstammar. Gör om ert gamla kök uppe till vänster till sovrum. Tag upp, om det går, en stor öppning mellan ert nya kök och stora rummet i ettan: ni får en fin umgängesyta. Tag bort ingången till ettan. Ettans gamla pentry och badrum görs om på lämpligt sätt till större badrum + garderob (kanske bäst genom att pentryrummet blir badrum med plats för tvättmaskin och badkar och att nuvarande badrum blir en garderob med dörr mot umgängesytan).

När vi bodde i lägenhet för 15 år sedan gjorde vi något liknande och flyttade på köket, vilket inte alls var särskilt besvärligt. Vi hade ju hela tiden ett fungerande kök (om man planerar rätt) och ni kommer hela tiden att ha ett fungerande badrum.

Dvs ni kommer utan problem kunna bo kvar om ni har ordningen 1 öppna mellan lgh, 2 bygg nytt kök, 3 ta bort gammalt kök, 4 bygg nytt badrum och garderob
 
Redigerat:
Hur många våningar högt är huset?
Väggen är bärande, så några större öppningar går inte att göra utan noggrann utvärdering!
Att någon i styrelsen sagt ja utan kunskap om bärande väggar är förvånande och kan bli dyrt, men en normal dörr / valv bör gå.
 
AXS
L Leif i Skåne skrev:
Hur många våningar högt är huset?
Väggen är bärande, så några större öppningar går inte att göra utan noggrann utvärdering!
Att någon i styrelsen sagt ja utan kunskap om bärande väggar är förvånande och kan bli dyrt, men en normal dörr / valv bör gå.
12 våningar och vi bor på våning 8.
Självklart med beräkning från någon och bygganmälan som även den ska få godkänt.

Mätte lite nu och 1,7-2m skulle göra sig fint med dubbeldörr. 2,55m i takhöjd så det finns plats för kraftig balk.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
AXS
F Frunihuset20 skrev:
Jag måste ändå säga grattis! Vilken guldchans att kunna bygga ut lägenheten så.

Vi är två vuxna och två barn. För oss hade det varit optimalt att öppna upp till "ettan" och göra ett master bedroom av det och göra om "köket" till tvättstuga. Fantastiskt skönt med egen balkong och även att kunna tvätta utan att störa barnen. Men det beror lite på hur nöjda ni är med köket idag och storleken på sovrummen i övrigt.

Alternativet att flytta köket är inte dåligt men ett väldigt omfattande projekt och det är ju frågan hur ni orkar med det. Vi renoverade för ett år sedan och fick bo på hotell en månad (angenämt problem) men vi var så less på det så det inte går att beskriva. Nu håller vi på och gör om allt och kör i etapper. Trots att vi har en till lägenhet att bo i så måste jag säga att det är rätt påfrestande att bo där det även byggs osv.
Ja, verkligen en guldchans! Nu är inget klart än men vettigt att kolla möjligheterna innan vi börjar prata pengar.

Vi har haft stormöte i familjen och kom fram till samma lösning som du, kanske i framtiden att flytta köket för större ytor och mer avskilda sovrum för de då större barnen.

D datja skrev:
Bygg nytt bra kök i det stora vardagsrummet. Utnyttja därvid närheten till pentryts vatten och avloppsstammar. Gör om ert gamla kök uppe till vänster till sovrum. Tag upp, om det går, en stor öppning mellan ert nya kök och stora rummet i ettan: ni får en fin umgängesyta. Tag bort ingången till ettan. Ettans gamla pentry och badrum görs om på lämpligt sätt till större badrum + garderob (kanske bäst genom att pentryrummet blir badrum med plats för tvättmaskin och badkar och att nuvarande badrum blir en garderob med dörr mot umgängesytan).

När vi bodde i lägenhet för 15 år sedan gjorde vi något liknande och flyttade på köket, vilket inte alls var särskilt besvärligt. Vi hade ju hela tiden ett fungerande kök (om man planerar rätt) och ni kommer hela tiden att ha ett fungerande badrum.

Dvs ni kommer utan problem kunna bo kvar om ni har ordningen 1 öppna mellan lgh, 2 bygg nytt kök, 3 ta bort gammalt kök, 4 bygg nytt badrum och garderob
Spännande förslag, men tror att det blir övermäktigt att riva badrum med. Men kanske kan det vara ett bra steg 2.
 
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
D
AXS AXS skrev:
Ja, verkligen en guldchans! Nu är inget klart än men vettigt att kolla möjligheterna innan vi börjar prata pengar.

Vi har haft stormöte i familjen och kom fram till samma lösning som du, kanske i framtiden att flytta köket för större ytor och mer avskilda sovrum för de då större barnen.


Spännande förslag, men tror att det blir övermäktigt att riva badrum med. Men kanske kan det vara ett bra steg 2.
Att bygga kök är faktiskt inte särskilt besvärligt. Planering är allt.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Allt går att fixa, man kan använda saniflo-pump för att flytta kök utan att behöva göra enorma ingrepp i golven.

Grattis till att bygga ut och få två ingångar! Jag har en 3a som från början är två lägenheter, vi är totalt ca 5-6 likadana lägenheter i föreningen och värdet är betydligt högre än andra lägenheter med liknande storlekar.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS
Andra som flyttat köket har jackat in sig på avloppet till tvättmaskinen på andra sidan väggen. Så ska inte ens behövas någon pump.

I framtiden går det ju även att dela av lägenheten om något av barnen vill flytta men inte får tag i egen lägenhet, kan vara ett bra första steg. Ser som du säger många fördelar med två ingångar.

Förresten, något som vet hur det funkar med el och hemförsäkring?
 
Såhär hade jag tänkt!

Ritning av en lägenhetsplan med markerade ändringar för bad, tvätt och förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Porsvant och 7 till
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Förresten, något som vet hur det funkar med el och hemförsäkring?
Ni behöver slå ihop lägenheterna i föreningens register också. Efter det så kan man säga upp elnätet. Sen kan man dra om elmatningen internt. Samma gäller din privata hemförsäkring, så länge det är två lägenheter behövs två försäkringar.
 
Det ser ut som ett vettigt förslag som du tänkt. Jag hade nog försökt bygga med tanke på att kunna ha den lilla lägenheten som uthyrningsdel i framtiden med smärre åtgärder. Kan vara bra å ha. :cool:
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
AXS
L lillanutten skrev:
Såhär hade jag tänkt!

[bild]
Ja, om det går igenom så blir det nog typ som detta. Men sätter dörren till vardagsrummet istället.

Ska bara lösa ljudet från tvättmaskinen.

Återkommer med status och ritning.
 
  • Gilla
lillanutten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.