Tjena,

jag har en fundering som ingen i min vänskapskrets kan svara på...

får man igenom ett bygglov på ett fristående garage på en tomt utan att det finns någon bostad på tomten?

eller måste jag ställa en kåk på xx kvm innan jag kan få bygglov på ett garage?

funderingen kommer utifrån att det är ett helvete att få tag i vettiga meck garage i södra sthlm..

Mvh Björne
 
hej vette, det beror nog på var tomten är belägen, är området detaljplanerat finns regler för storlek av hus och garage som Du bör ha reda på. Utanför detaljplanerat område finns också regler av liknande slag. Men jag kan inte se något hinder att du börjar med garaget. Sätt dig också in i kostnader för bygglov, om du nu ändå funderar på att bygga ett bostadshus också. Tänk också på att bygglovet kräver att du påbörjar byggandet inom 2 år och slutför inom 5 år.
själv har jag börjat med garaget, tyckte det var mest praktiskt så.
baksidanspalje.jpg
 
okey det låter ju faktiskt vettigt, grejen är att just i nuläget så blir det nog ingen tomt och hus, men inom en 5års period så har jag tänkt sätta spaden i marken någonstans där jag trivs.. problemet var bara att vi diskuterade om man fick bygga bara garage/bygga garage först och sen hus på lunchen.. och är ju tydligen möjligt om bara tomten tillåter det.. :)

tackar saturnus.

mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.