I min lilla etta har jag en en-raders central med:
Huvudbrytare
2*10A (C-karaktär)

Jag ska byta till en ny två-raders central med:
Huvudbrytare
JFB
3*10A
3*16A till spis/ugn (med trepolig brytning)


Om jag då köper:
"2290831 - Hager Färdigmont.cental GD213SF Quick Connect 6st 1-pol C10"
Färdigkopplade normcentraler Hager

Får jag med 6st C10... Tänkte då komplettera med en 3-polig C16 för spisen. Blir detta bra eller bör man ha någon annan karaktärstik på säkringarna?
 
Om du ska ha B- eller C-karaktäristik beror på vad säkringarna ska mata. Ska du köra stora vinkelslipar så är C bättre.
Köpa färdigt eller knåpa själv, ja som slutkund går det nog på ett ut ungefär.
 
Om man tänker sig en installation bestående av inbyggnadshäll och inbyggnadsugn monterade i samma skåp. Måste jag då ha en trepolig säkring iom att jag har JFB? Fast "JFB-undantaget" gällde bara för gamla centraler med skruvsäkringar eller hur var det?

När man köper delarna löst: Huvudbrytare, JFB, tvåraders kapsling, säkringar...

Vad saknas då? Är det bara kablar mellan JFB och huvudbrytare och PE samt nollskena? Hur är det med täcklock för tomma modulplatser, fasskena, skydd för tom fasskena?
 
Ska du ändå montera en ny central för spis/ugn så är det bara att slå till på trepolig brytare. Beträffande övriga frågor kanske det är bättre att en elektriker bygger ihop den åt dig.
 
Köper man "olika lösa delar" och själv bygger ihop tex. en elcentral skall den som byggt "apparaten" även CE märka den dvs. han ansvarar för att den uppfyller alla krav, använder man matr. av samma fabrikat brukar tillverkarens CE märkning "räcka"
 
Om nu fselin håller på och byter mycke el så kan han tjäna en hacka på att dra helt separat matning till sin häll och ugn och behöver inte en trepolig säkring. Priset på automatsäkringar verkar vara kvadratiskt på antalet poler.

Prototypen
 
B eller c karikesterik har o göra med utlösningsvillkoret. Om det tillåter så kör med c
 
Erik_D skrev:
B eller c karikesterik har o göra med utlösningsvillkoret. Om det tillåter så kör med c
Long time no seen!! Välkommen tillbaka Erik_D!
 
2x10A i dagsläget? Gasspis?
Det är väl knappast 3 fas till lgh nu eller?
 
Nu föll myntet ned.

Ja hur är det med tre fas? Det är ju inte bara att byta central.
 
Det här ska bli ett trevligt svar att få från fselin

/ EL Installatörs Studerande
 
Elstigarna i kåken är bytta så det är inget problem. Har 3*20A PEN från källaren så ström finns det. Tar nog och beställer den central jag föreslog + en trepolig C16 i veckan.
 
  • gamlacentralen.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det ett måste med trepolig brytning?
 
Frågvis skrev:
Är det ett måste med trepolig brytning?
Inte till en spis, nej! Bara om du på en gruppledning ansluter både 1-fas och flerfasbelastningar som också var frågan ursprungligen i tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.