Hej!

Har problem med luft i solfångaranläggningen. Har ett t-rör uppe på taket, mellan solfångarna, men det funkar inte bra att avlufta där. Öppnar jag där sprutar det som en fontän, typ ett par meter upp i luften. Effektivt sätt att tömma systemet på vatten :)

Fick ingen cirkulation alls föst, men efter att ha luftat genom skruven på cirkulationspumpen har jag fått systemet att gå runt i alla fall. Men det bubblar fortfarande på rätt bra från pumpen.

Ger det något att fortsätta lufta från pumpen? Trycket faller efter ett tag och då måste jag trycka upp det igen med vattenslangen och jag antar att jag även trycker in luft i systemet då.

Kan jag göra det här på något bättre sätt? Ska jag koppla om på något ställe?
 
Hej
Det är skitenkelt sätt slangen på övertrycksventilen öppna din luftare på taket och sätt på vattnet obs pumpen skall inte gå sen spolar du igenom sytemet en stund dra åt luftaren stäng av vattnet och starta pumpen ja hadde minimalt med luft sen ... justera trycket ,,,,,
 
Lazze skrev:
Hej
Det är skitenkelt sätt slangen på övertrycksventilen öppna din luftare på taket och sätt på vattnet obs pumpen skall inte gå sen spolar du igenom sytemet en stund dra åt luftaren stäng av vattnet och starta pumpen ja hadde minimalt med luft sen ... justera trycket ,,,,,
Då spolas ju allt frostskydd bort.
När du fyller på vatten så se till att först fylla slangen med vatten innan du monterar slangen i systemet. De första veckorna måste man lufta systemet ett antal gånger. Om det skvalar i pumpen så lufta den.
 
daniel_168 skrev:
Hej!

Har problem med luft i solfångaranläggningen. Har ett t-rör uppe på taket, mellan solfångarna, men det funkar inte bra att avlufta där. Öppnar jag där sprutar det som en fontän, typ ett par meter upp i luften. Effektivt sätt att tömma systemet på vatten :)

Avluftning uppe på taket måste ske med ett trycklöst system och när solfångarna är svala så att du inte behöver ha c-pumpen igång. Annars får du din fina fontän....

Finns det ingen "luftfälla" i ditt system som samlar upp luft som cirkulerar ?

I mitt system "fastnar" cirkulerande luftbubblor i exp.kärlet.
 
Jag tror inte jag har någon luftfälla. Det var nog det jag menade med funderingen om huvurida jag behöver koppla om någonting.

Hur konstruerar man en luftfälla?
 
Bror skrev:
Då spolas ju allt frostskydd bort.
När du fyller på vatten så se till att först fylla slangen med vatten innan du monterar slangen i systemet. De första veckorna måste man lufta systemet ett antal gånger. Om det skvalar i pumpen så lufta den.

Nix har en behållare som rymmer glykolen kopplar den till avluftaren och släpper trycket sen när trycket är 0 öppnade jag säkerhets ventilen och släppte ut den mängden vatten som glykolen ska ersätta ..... ingen luft alls i systemet sen .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.