Ska till att lägga om tak, kommer byta ut samtlig råspont, hur mycket tid vs pengar skiljer råspontluckor vs lösa råspontbrädor?

Ska säga att jag har inte bråttom med taket, men vill inte heller stå med halvlagt tak i veckor pga min låga hastighet. Tanken är att göra hela taket under 4v semester, riva, isolera,spont, sen kommer plåtisen med pappa och plåt för färdigställande.
 
E
Fördelen med luckor är att 1-2st kan lägga ut luckorna medan en tredje spikar. Utförs arbetet på egen hand så finns det ingen massiv tidsvinst med luckor kontra brädor. Då är det istället spikningen som tar mest tid.

En lucka kan dessutom vara rätt otymplig att hantera på egen hand

Fundera istället på att låna/hyra/köpa en bra spikpistol för att snabba på processen.
 
  • Gilla
Screew och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Norrtull Norrtull skrev:
Tanken är att göra hela taket under 4v semester, riva, isolera,spont, sen kommer plåtisen med pappa och plåt för färdigställande.
Står ni fast vid den arbetsfördelning så får du nog ladda upp med nya presenningar och ströläkt för att fästa med.

Dom flesta föredrar om den som spikar råsponten också står för pappningen så det hela tiden blir tätt eftersom. Som noggrann hemmafixare som följer montageanvisningen så blir det garanterat bättre också även om det inte ska spela någon roll.
 
Du bör lägga underlagspapp i takt med att du lägger råspont utifrån att du skriver att ditt arbete ska göras under fyra veckors semester. Och får du lite regn under den tiden som både stoppar arbete och med lite otur läcker in bakom presenningar är det inte bra.
Tänk också på att om du har genomföringar i taket som ventilation, skorsten, etc, hur du tätar under ditt arbete.
 
E Emil_K skrev:
Fördelen med luckor är att 1-2st kan lägga ut luckorna medan en tredje spikar. Utförs arbetet på egen hand så finns det ingen massiv tidsvinst med luckor kontra brädor. Då är det istället spikningen som tar mest tid.

En lucka kan dessutom vara rätt otymplig att hantera på egen hand

Fundera istället på att låna/hyra/köpa en bra spikpistol för att snabba på processen.
Vi kommer vara 1-2pers som jobbar med luckorna.
Spikpistol har vi, dock bara 1st. Men det kanske räcker.
 
A AndersS skrev:
Du bör lägga underlagspapp i takt med att du lägger råspont utifrån att du skriver att ditt arbete ska göras under fyra veckors semester. Och får du lite regn under den tiden som både stoppar arbete och med lite otur läcker in bakom presenningar är det inte bra.
Tänk också på att om du har genomföringar i taket som ventilation, skorsten, etc, hur du tätar under ditt arbete.
Hade en plan på att försöka bli klar med vårat och täcka med presenning, och det bör går att detta ganska tidsrätt. Men kanske är lite stor ambition att inte jobba tajt mot ett startdatum, trots allt kan man stöta på överraskningar.
 
Rickard.
Norrtull Norrtull skrev:
Vi kommer vara 1-2pers som jobbar med luckorna.
Spikpistol har vi, dock bara 1st. Men det kanske räcker.
Fixar du så ni kan lyfta upp dom på taket och ni rätt avstånd på takstolarna går det nog lite snabbare med luckor men det brukar bli lite mera spill och frågar du mig blir det lite sämre i och med generalskarvarna vilket troligtvis är helt ovesäntligt under plåttaket.
 
Det jag glömt skriva är att huset är byggt 1850 så frågan är väl om luckor en kommer funka, kan bli stora mängder spill i värsta fall.
 
Råspontluckor funkar bra när man har exakt 120 cm mellan de spikraka takstolarna. På ett gammalt hus går det fortare med vanlig råspont i fallande längder.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
useless useless skrev:
Råspontluckor funkar bra när man har exakt 120 cm mellan de spikraka takstolarna. På ett gammalt hus går det fortare med vanlig råspont i fallande längder.
Misstänkte det, tack för svaret jag helst inte ville ha :crysmile:
 
A AndersS skrev:
Du bör lägga underlagspapp i takt med att du lägger råspont utifrån att du skriver att ditt arbete ska göras under fyra veckors semester. Och får du lite regn under den tiden som både stoppar arbete och med lite otur läcker in bakom presenningar är det inte bra.
Tänk också på att om du har genomföringar i taket som ventilation, skorsten, etc, hur du tätar under ditt arbete.
Tänkte på det att regngaranti under juli och Aug, så täckning kan bli ett svårt moment. Jisses ska man inte klara av ett jobb som detta utan att vara 5pers.
Hade ingen lust att plocka in stort snickarlag och betala en förmögenhet för taket.

Hur ska jag lösa detta på bästa sätt, tidsmässigt och ekonomiskt. Det är mina två stora utmaningar :thinking:
 
Jag satte råspontsluckor själv på en 15 m2 friggebod i somras. Tycker att virket var väldigt dåligt. Vet inte om det alltid är så men detta var B-sorteringen av brädor. Annars var principen enkel men då hade jag själv satt reglarna under samt kört dubbla reglar under vid skarvarna.
 
Nu ska jag försöka mig på ett 160kvm tak :crysmile:
Men jag får nog hitta en bättre lösning än att ge mig på detta själv. Kommer bli ett dyrt tak känner jag på mig.
 
  • Gilla
daddydj
  • Laddar…
E
Att det tar ett par veckor gör ingenting. Se till att ha stora och hela presenningar för att kunna täcka taket med. Ha dem redo att dra över om, eller snarare när, regnet kommer. Det är inte hela världen om det hinner regna in några droppar, det torkar.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Googla runt på olika byggsajter och även tillverkare, du får då en bra bild av det är för arbete som ska utföras.
Alla moment beskrivs och fundera på hur du ska planera arbetet.
Jag har bara bytt tak med råspont och då också rullat ut underlagspapp i lämplig takt, med mina tak har jag kunnat lägga papp när en sida varit klar.
Vad är det för plåttak du ska lägga? Falsat ställer ju högre krav på underlaget än plåttak som läggs på läkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.