Har ett nybyggt Älvsbyhus som är mindre än ett halvår gammalt och jag har nyss upptäckt någon form av påväxt på läkten i taket i den oisolerade vinden. Kontaktade Älvsbyhus och fick svaret att eftersom det är utanför klimatskyddet så görs ingen åtgärd. Dokumenterade att när huset byggdes så syntes detta även på ett fåtal ställen på läkten och jag observerade även att snickarna vid ett par tillfällen lämnade virket öppet utan skydd i ösregn i flera dagar vilket kändes sådär.

Tänkte höra om vad nu tycker här på forumet, hade ni accepterat detta? Jag själv kan tänka mig att köra på och isolera vinden och glömma av det så länge som det inte kommer skapa några problem med luftkvalitet och det strukturella men fick en liten chock när jag märkte hur många av läkten har problemet.

Sen tänkte jag även, någon som vet vad det kan vara för typ av påväxt?, har hört blånad och liknande. Den här har en ganska klar grön färg med nästan lite blåton.

Tacksam för input!

Mvh,
Fredrik.
 
  • Oisolerad vind med träkläkt som har grön-blå påväxt, möjlig blånad, mot vindskyddsfolie.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd takläkt med grönaktig påväxt och blåton, trolig blånad, på oisolerad vind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det utanför plastskiktet har det ju ingen påverkan på innemiljön, ganska normalt.
 
  • Gilla
FredW
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det utanför plastskiktet har det ju ingen påverkan på innemiljön, ganska normalt.
Ok, tack för ditt svar. Är inne på lite samma spår, känns som det kommer bli så oavsett senare kan jag tänka mig.
 
Kan ha varit fuktigt under byggtiden.
Håll koll på att det inte växer över tid
 
  • Gilla
FredW
  • Laddar…
Låtsas som om du hade råspont..
Då hade du aldrig sett det och det hade inte varit ett problem.
 
  • Gilla
FredW
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Kan ha varit fuktigt under byggtiden.
Håll koll på att det inte växer över tid
Ok, tack. Misstänker det också, får se hur det tar sig.
S salkin85 skrev:
Låtsas som om du hade råspont..
Då hade du aldrig sett det och det hade inte varit ett problem.
Tack, blir nog att göra så, bara köra på och låtsas som inget. Kommer ändå inte se det så fort det blir isolerat sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.