I förra veckan kom den glada nyheten att en förrättningslantmätare tagit sig an vår ansökan om avstyckning och med en gång så sköt alla planer, skisser och kalkyler som legat i träda upp till ytan igen.

Vår husleverantör känns spikad men när det kommer till garaget så står det mellan Lundqvist trävaru eller Lövångers bygg. En fråga som dyker upp direkt är prisskillnaden mellan de båda. Jag bygger ett indentiskt garage i båda deras byggverktyg och Lundqvist trävaru hamnar på 247 000:- medan Lövångers bygg hamnar på 287 500:-. Garageporten och båda slagportarna är tillsammans drygt 15 000:- dyrare hos Lövånger, viss skillnad i kvalitet och vilken leverantör det är avgör säkert dessa priser. Missar jag något uppenbart, utöver dörrarna, när jag jämför Lövånger och Lundqvist trävaru?

Den andra funderingen jag har är priserna för att få med isolering, tegelpannor, råspontluckor osv. När jag räknade på att köpa in motsvarande materiell på egen hand så blev besparingen ganska stor och jag kände återigen att jag kanske har missat något. Nu har jag inte dessa beräkningar i detalj då blocket jag gjorde alla anteckningar och beräkningar i, för just det här, finns på annan ort. Hur som helst, skillnaden blev stor och jag gjorde om och kontrollräknade för att försöka förstå var det kan ha räknats fel men i slutänden blev slutsatsen densamma. Köpa in det själv var märkbart billigare.

Är det någon som har erfarenhet av skillnaden mellan att köpa själv eller beställa övrigt nödvändigt materiell direkt från någon av dessa två?
 
En liten detalj värt att nämna är ju att Lundqvist väggblock inte är riktigt lika färdigställda som de flesta konkurrenternas. De stående reglarna kommer lösa och ska skruvas på plats eftersom.
Det är en liten detalj i sammanhanget men än dock ett moment som ska göras. De olika leverantörernas definition på färdiga väggblock varierar alltså lite.
Angående att köpa material via dem så vet jag inte riktigt hur läget är nu. Förmodar att deras priser har följt samma utveckling som

Själv hann jag beställa mitt garage och låsa priset rätt tidigt i pandemin. Just då bedömde jag att dett var samma pris eller något billigare att köpa materialet själv. Dock hade jag ingen spåkula då. Nu har ju priserna dragit iväg rejält så med facit hade det varit billigast att köpa på mig mer material då och låsa priset även på det. För egen del så hade jag också i planerna att låta garaget stå oisolerat en vinter och ville inte börja lagra material själv för tidigt
 
H
Du vill inte bygga i lösvirke då?
Jag har just avslutat mitt bygge nu.
Jag har betala ca 160000 för mitt garage, 45 kvm.
Då är det med luftvärmepump port isolerat och klart med allt.
 
  • Gilla
Joak och 4 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Du vill inte bygga i lösvirke då?
Jag har just avslutat mitt bygge nu.
Jag har betala ca 160000 för mitt garage, 45 kvm.
Då är det med luftvärmepump port isolerat och klart med allt.
Bra pris. Var det inklusive grunden också?
 
H
Ja.

jag köpte något de kallar garasje element från Norge.
Väldigt enkelt att jobba med.
Garage paketet köpte jag dock precis innan allt gick upp.
12000 för isolering och elementen.
12000 för betong 4000 för armering.



fördelen var att när vi gjöt så gjöt vi golvet och kanten på en gång.
Gjöt ena helgen så fick det stå en vecka sen stomma jag upp och gjorde allt vädertätt veckan efter.



Valde jag en takskjutport 3*2,6 m så den kosta 20000.
Saxtakstolar beställde jag innan priserna gick upp med.

jag gick in på k-rauta och sa jag ska bygga, då gav dom mig ett prosjekt konto där och 15 % på allt från första köpet, det lindrade lite när det var som dyrast.

vet jag inte vad stort du ska bygga.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Ja.

jag köpte något de kallar garasje element från Norge.
Väldigt enkelt att jobba med.
Garage paketet köpte jag dock precis innan allt gick upp.
12000 för isolering och elementen.
12000 för betong 4000 för armering.

[media]

fördelen var att när vi gjöt så gjöt vi golvet och kanten på en gång.
Gjöt ena helgen så fick det stå en vecka sen stomma jag upp och gjorde allt vädertätt veckan efter.



Valde jag en takskjutport 3*2,6 m så den kosta 20000.
Saxtakstolar beställde jag innan priserna gick upp med.

jag gick in på k-rauta och sa jag ska bygga, då gav dom mig ett prosjekt konto där och 15 % på allt från första köpet, det lindrade lite när det var som dyrast.

vet jag inte vad stort du ska bygga.
Det var bra priser.
Jag är inte TS utan jag smet bara in i diskussionen av intresse. Har redan rest mitt garage och ska börja isolera nu i vår.
Jag lejde bort hela grundjobbet och köpte ett byggsatsgarage från Norge och landade nog på dubbla pengen mot dig. Så ja, eget arbete lönar sig :)
 
H
S Stuff skrev:
Det var bra priser.
Jag är inte TS utan jag smet bara in i diskussionen av intresse. Har redan rest mitt garage och ska börja isolera nu i vår.
Jag lejde bort hela grundjobbet och köpte ett byggsatsgarage från Norge och landade nog på dubbla pengen mot dig. Så ja, eget arbete lönar sig :)
ja det känns som det lönade sig.
Jag gjöt 16 september.
Flytta in i garaget i slutet av november.
Sen sega dom med porten till innan jul.
Nu är det bara måla utvändigt kvar.

dock hade jag en del berg som jag fick ta med snigeldynamit innan jag kunde börja.
Så var placeringen väldigt bra för grunden då allt lutar ifrån.
 
Tackar för alla svar!

Lösvirke skulle ju vara en idé men måste räkna på vad jag eventuellt tjänar i pengar, för det kommer sannolikt ta ganska mycket mer tid. I det här fallet är det mycket mer än bara garage.

Det är i planeringsstadiet och är ca 15,6x7,2m med vägghöjd på 2,5m. Tanken är även 38 graders takvinkel så det eventuellt går att bygga ett loft i ena änden. Dubbelgarage på ena kortsidan med 5m bred garageport. Ungefär mitt på byggnaden ska det vara en mindre garageport in till en liten verkstadsdel för motorcykelmek och allehanda verktyg man har. Dörr mellan garage och verkstadsdel också. I motsatt ände till garaget ska det vara förråd är tanken.

Det är även tänkt att plattan ska vara uppvärmd och att både huset och garagebyggnaden värms av samma värmekälla(bergvärme). Bergvärmepumpen står i garagedelen och en kulvert över till huset är det tänkt. De flesta rekommenderar det så jag kör på det tänkte jag. 195+45 isolering i väggar. Taket minns jag inte nu på rak arm vad jag räknade med.
 
  • Gilla
Weirdoz
  • Laddar…
Lundqvist trä är väldigt bra att göra med, det kanske Lövånger är också?
Lundqvist sågar själv fram virke och levererar tex rakkantade 45x45 som är väldigt trevligt när man bygger med laser. Sen bygger dom på 150x45 på många ställen, då är det svårt att komplettera från bygghandel, men jag har upplevt generösa byggsatser, så det brukar räcka till i slutändan. Har byggt två villor från Lundqvist.
 
Jag smiter in lite i tråden och ställer en fråga till er kunniga. Jag är själv i planeringsstadie för ett garagebygge på tomten, och tänker på uppvärmningen. Luftvärmepump eller golvvärme? Vad är för och nackdelar?
 
Tazken92 Tazken92 skrev:
Jag smiter in lite i tråden och ställer en fråga till er kunniga. Jag är själv i planeringsstadie för ett garagebygge på tomten, och tänker på uppvärmningen. Luftvärmepump eller golvvärme? Vad är för och nackdelar?
Du kan ju ha golvvärme med en luftvärmepump om du väljer luft/vatten, men jag antar att du pratar om luft/luft.

Jag gör ett försök:
LLVP - Luft/luft-värmepump
Kräver öppen planlösning (vilket ju ett garage oftast är)
+ Låg installationskostnad
+ Snabb temperaturförändring
+ Kan användas till kyla
- Klarar inte lika låga temperaturer som BVVP, men då snackar vi kallare än typ -25°C, om man väljer rätt modell.

LVVP - Luft/vatten-värmepump
Kan distribueras via radiatorer ("element") eller golvvärme.
+ Golvvärmer behagligt och fukt från bilar och annat torkar snabbt.
- Betydligt dyrare installation
- Större utomhusdel

BVVP - Bergvärme
+ Fungerar oberoende av utomhustemp, förutsatt att borrhålet är tillräckligt (och byggnaden rimligt isolerad)
- Mycket dyrare installation. Man installerar inte BV för bara ett (normalstor) garage.
Man kan ha samma BVVP till garage och boningshus, men det förutsätter att hål och pump är anpassade för den sammanlagda uppvärmningsytan (eller egentligen volymen). Kräver också någon form av kulvert för att få värmen mellan byggnaderna.
 
  • Gilla
jWalker
  • Laddar…
Tips.
Göranssons stugtillverkning i Onslunda.
Dubbelgarage i byggsats tog 4 dagar för två pers. att sätta upp. Hyfsat pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.