Jag gjorde ett inlägg i Möbelsnickeri-forumet häromdan, men insåg att den egentliga frågan nog hör hemma här:

Går det att konstruera ett helt vägghängt (köks)bord utifrån mina förutsättningar? Eller ska jag rikta in mig på att det behövs ett ben för att det ska funka?

Jag vill alltså ha ett bord strax under köksfönstret på ca 75x75 cm, där två personer kan sitta mitt emot varandra. Det ställer alltså krav på var konsol(lerna) kan sitta samt hur mycket den/de kan bygga neråt.
Tänkt bordskiva är ikeas Melltorp, eller om jag lyckas hitta nåt lämpligt begagnat.
Bordets höjd från golvet ska vara nånstans 90-100 cm.
Fritt väggutrymme mellan fönsterbrädet och elementet under fönstret är ca 33 cm. Fönsterbrädets höjd från golvet är ca 100 cm.Utrymmet mellan väggen och elementet är ca 2,5 cm.
För att göra det mer spännande är det smuliga lättbetongväggar här.

Jag är ingen vidare snickare men tror mig om att kunna bygga en träkonsol. Men frågan är om det går att bygga nåt som funkar? Vad tror ni?

https://www.byggahus.se/forum/threads/vaegghaengt-koeksbord.443757/
 
Det bör räcka med 1 träkonsol, utformad som en triangel, som sitter på mitten. Två personer måste få plats med sina knän. Skivan måste sitta fast i väggen också. Med hjälp av gångjärn kan du svänga in konsolen och fälla ner skivan. 90-100 cm är ingen bra höjd för ett matbord om man inte sitter på höga pallar. 70-75 är mer lagom.
 
Jag har gjort en fällbar arbetsbänk på det viset. Den har förvisso två konsoler, men den är också nästan 1,5m lång.

Se gammalt inlägg.
https://www.byggahus.se/forum/threads/uppfaellbar-arbetsbaenk.398624/#post-3973899

Fungerar mycket bra.

Nu sitter ju denna på en slät vägg, men du bör ju kunna fästa något slags pelare precis utanför elementet för att ha något att fästa konsolen i i sin tur.
 
Redigerat:
Tack för era svar! Jag hittade en bordsskiva samt några elfa-delar på loppis. Det verkar funka alldeles utmärkt! Bordskivan är inte stabil i sidled och behöver fästas i konsollerna så jag är inte helt klar än. Men det kommer bli bra. :D
Höjden är satt utifrån mitt gamla bord som var en aning för högt, det här blir något lägre och dessutom justerbart om jag vill ha ännu lägre.

(Ursäkta röran på bilderna. Skåpen på sidorna om bordet ska fungera som sittplatser men det behövs lite justeringar. Och en hel del städande )
 
  • Bordsskiva och en stol i ett kvällsbelysning, inomhusmiljö med växter i fönstret och skåp som tänkt sittutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bordsskiva monterad på elfa-konsoller med diverse krukväxter ovanpå, belägen framför ett fönster och ovanför en radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.