Jag har en 1-fas pump. På hydroforen sitter en tryckvakt.
Elcentral -> Kontaktor -> en kabel till pump och en kabel till tryckvakt

Jag förstår ju att tryckvakten ska fungera som en strömbrytare. Men det går bara en kabel dit, 230V. Kan nån förklara för någon som inte har alla kunskaper inom el hur det fungerar. Det blir ju inte som en sluten krets när tryckvakten slår till. Förstår verkligen inte :)
 
Från kontaktorn till tryckvakten så är det minst en treladare 3Gxx, där brun ledare hör fas och blå ledare är tändtråd/styrtråd tillbaka till kontaktorn.
 
  • Gilla
Rickard Svensson1
  • Laddar…
Rickard Svensson1 Rickard Svensson1 skrev:
Jag har en 1-fas pump. På hydroforen sitter en tryckvakt.
Elcentral -> Kontaktor -> en kabel till pump och en kabel till tryckvakt

Jag förstår ju att tryckvakten ska fungera som en strömbrytare. Men det går bara en kabel dit, 230V. Kan nån förklara för någon som inte har alla kunskaper inom el hur det fungerar. Det blir ju inte som en sluten krets när tryckvakten slår till. Förstår verkligen inte :)
Högst troligt går det 230V till tryckvakten och i samma kabel går spänningen tillbaka (typ tändtråd) till kontaktorn som styr när pumpen ska gå. Tänk att tryckvakten fungerar som en brytare styrd av trycket. Kabeln innehåller flera trådar och fasen går fram i en ledare och tillbaka i en annan.

*edit
Demmpa svarade när jag skrev.
 
  • Gilla
Rickard Svensson1
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Högst troligt går det 230V till tryckvakten och i samma kabel går spänningen tillbaka (typ tändtråd) till kontaktorn som styr när pumpen ska gå. Tänk att tryckvakten fungerar som en brytare styrd av trycket. Kabeln innehåller flera trådar och fasen går fram i en ledare och tillbaka i en annan.

*edit
Demmpa svarade när jag skrev.
Ok, förstår nog då. Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.