Håller på att sätta i en ny källardörr med karm i vårt gamla hus. Mellan karmen och en flat sten har jag lagt en bit impregnerad virke. Kolla in bilden.

Källardörren har inget tak, enbart litet bläck i överkant på karmen. Hur gör man för att undvika fuktskador på ffa dörrkarmens nederkant??? Ska man sätta ett stänkskydd i plåt hela vägen från karmen ner till stenen? Andra smarta förslag?
 
  • Untitled.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Se till att den är ordentligt mättad med lämplig olja, så att den inte suger åt sig vatten. Då blir risken liten. Vi har levt med källardörr på sådant sätt och den klarade sig fantastiskt bra. Akta dig för plastfärger bara...
 
  • Gilla
Bänkt Osten
  • Laddar…
W
Precis mätta den med olja så håller den bra. Har oxo en dör som sitter så och den har suttit så i över 100 år och e inte rutten i botten. Spegeln e dock kaputt för förra ägaren tyckte det blåste in och spikade på massonit på insidan med grymma fuktskador som följd. Finns så mycket puckon, men nu e den lagad och lär hålla länge till
 
Ok, linoljefärg och regelbundet underhåll alltså. Låter bra! :) Hur tätar ni mot kryp och annat, så de inte kryper in mellan sten/papp/trä alltså? Det kanske inte behövs?
 
W
Vi har tätat den med ull snören så det inte blåser in. Krypen kommer säkert in om de vill men katterna äter upp dem innan jag hinner se det så det e OK :)
 
man får inte ställa karmen på något tryckt virke-de innehåller div salter mm som binder fukten-således ruttnar karmen bums.
 
W
Rogers stuga skrev:
man får inte ställa karmen på något tryckt virke-de innehåller div salter mm som binder fukten-således ruttnar karmen bums.
Intressant, detta visste inte jag. Är iförsig grymt allergiskt mot tryckt virke och håller huset och dylikt så långt borta från det som möjligt. Litar mer på riktigt virke än tryckt virke, och duger inte riktigt virke så får man impregnera det på gammalt vis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.