Hej, är mitt första inlägg. Hoppas ni har överseende med lite fel ord på grejer och så.

Vi har precis beställt ett växthus av impregnerat granträ från Estland via bauhaus. Det väger ca 600 kg och har måttet 2.4 x 3.6 meter. Ska se om jag lyckas lägga in ett foto. Trädgården är lättgrävd då det är mycket sand under gräsmattan. Förra året lånade vi grannens betongblandare och gjorde lite mindre gjutningar med betong och har helt "snöat in på" att växthuset ska stå på en kantbalk (ram av betong) och sen lägga Benders marksten inne i ramen.

Gjuta en hel platta blir nog väldigt dyrt skulle jag gissa och är kanske lite för avancerat för ett växthus då det inte finns nått behov av isolering, avlopp eller liknande. Nu till mina frågor, hur kan jag på enklast och stadigast sätt handgjuta ramen av betong?

1. Förra året gjorde jag grundarbetet med att gräva bort gräsmattan där växthuset ska stå, ca 3 x 5 meter, la markduk och sedan packade ihop en grusbädd på ca 20 cm. Tanken då var att i år gjuta en hel platta. Men när jag sansat mig lite, så kanske det räcker med en kantbalk eller vad man nu ska kalla det. betongram kanske?

2. Ska betongramen ha precis samma yttermått som växthuset för att vara "kant i kant" eller ska ramen sticka ut lite för å ha lite extra "vingelmån"?

3. Ska jag peta undan en del av ihoppackade gruset, eller enklare att ställa gjutformen direkt på grusbädden? Jag ni fattar nog. Hur väger man på enklast sätt? En riktigt rak bräda och ett vattenpass å kolla rakt över, eller hur gör man egentligen? Har tyvärr ingen fräsig laser, så det behöver vara med ett vattenpass.

4. Vilka mått på gjutramen skulle ni föreslå? Bygga form 20 x 20 cm med vanliga bräder och armera med isärklippta 10 cm armeringsnät som finns på byggmax och sedan najja fast långa armeringsjärn runt om i hela formen. Hur noga är det med tanke på 600 kg?

5. Kanske 20 x 20 cm är för klent? Det blir ju ungefär 0.5 kbm betong = 1 200 kg betongram. Är väl ca 40 säckar. Tillräckligt när det blåser som värst? Ska jag göra större mått eller gjuta ner ankringsgropar?

6. Har hört av några äldre gubbar i byn att förr i tiden drygades betongen ut med grovt grus om när säckarna var på väg att ta slut. Finns det nån tumregel hur mycket eller lite man kan dryga ut med?

Jag är kanske helt ute å cyklar och tar gärna emot tips från er som gjort det tusen gånger :)
 
  • Träväxthus med impregnerat granträ och glaspartier, obrukat, konstruktionsvy mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
Ställ hela skiten på plattor, det finns inget försvarsbart argument för att du behöver gjuta en sula för det.
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
Vill du de ska stå kvar mer än några år så är en kantbalk bra.
Du behöver absolut inte 20x20.
10x10 räcker gott och väl.
Om du vill ha balken att sticka ut eller inte är upp till dig.
Min ryms innanför växthuset (aluminium)
Jag byggde min i leca 20x 60cm men har växthuset upplyft ca 40cm ovanför marken
På gott och ont så har jag en kant på insidan att stänga saker på... Men också mindre jordvolym att plantera i
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Ah, ett Emilia träväxthus från Palmako. De går snabbt att sätta upp
 
surris surris skrev:
Ställ hela skiten på plattor, det finns inget försvarsbart argument för att du behöver gjuta en sula för det.
Nä, helt rätt. Bra fångat av dig. Jag sprättar en folkbärs å slänger ut några sj-pallar som grund. Det räcker ju gott. Grovbetongen e´ju för stor-pojkarna å pyssla mé.
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
surris
F fze skrev:
Nä, helt rätt. Bra fångat av dig. Jag sprättar en folkbärs å slänger ut några sj-pallar som grund. Det räcker ju gott. Grovbetongen e´ju för stor-pojkarna å pyssla mé.
Gör så (y)
 
100x100 mm räcker fint. Ska du väga av med vattenpass behöver du i allafall ett långpass eller också bygger du dig ett slangvattenpass för några tior.

Ramen armerar du med 4 st 10 mm armeringsstål i fyrkant i tvärsnitt. Armeringsmattan tillför inget i en kantbalk. Skarvar läggs omlott minst 600mm. Stålen får du lägga 2-3 cm in från ytterkant betong för att inte rosta. Glöm inte att kryssmäta formen.

Det bästa är om du kan sätta växthuset kant i kant så riskerar du inte att det blir stående vattten på kanten. Blir antagligen snyggast också, men det förutsätter att det verkligen är exakta mått på växthuset du får. Jag hade inte chansat utan isåfall byggt upp och mätt ramen innan bygget av betongformen.

Vill du förankra det bättre i marken så gjut några plintar först med armeringsstål som du förbinder med kantbalkens stål.

Blanda betongen med 1 del cement, 2 delar grus och 2 delar makadam.

Lycka till
 
Pust, sicken tur med så kloka råd...biran tog just slut å hade bara tre sj-pallar på skräphögen. Tack Alex å Mexitegel för konstruktiva(!) inlägg.

Då kör vi på gjutform 100x100 mm med 4x10mm armering. Tack för tipset med omlottskarvning och ordentligt innesluten armering för att undvika sprängrost. Egentligen därför jag först tänkte 200x200 form med isärklippt 10x10 armeringsmatta som kryssstöd för 10 mm armeringsjärnen. Se bilder saxat från Tuben en 200x200 form. Hur brukar ni förankra armeringsjärnen i gjutformen? Borra 2 mm hål genom formen cc 500 och dra igenom kraftig ståltråd som låses med spik på vardera sida där armeringen najas fast? Blir ju även som ett enklare formstag för den putte-snask-lilla gjutformen. Bättre förslag?
 
  • Hand håller armering nära en trägjutform på en byggarbetsplats med ojämna stenig mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träform med armeringsjärn för gjutningsprojekt på sandig mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
B
Höjden brukar jag justera med armeringshållare. Biltemas varianter är faktiskt bra och prisvärda.
En armeringshållare från Biltema för justering av armeringsjärnshöjd i betonggjutning.

Gör man en 10 x 10 balk så lär det bli ett armeringsjärn antar jag. En sådan borde räcka under.

Men om man gör större konstruktioner så brukar jag sätta en läkt mellan formens överkanter (för att hålla ihop formen, så den inte buktar ut) . I den brukar jag fästa najtråd som håller det övre armeringsjärnet. När betongen hårdnat lite så klipper jag loss najtråden från lukten och petar ner den ett par cm under ytan.

Är det en större kantbalk med 4 armeringsjärn så sätter jag armeringsdistanser som lyfter de övre järnen, och fäster resten med najtråd, dels mellan armeringsjärnen, men också mot den överliggande läkten enligt ovanstående.

Vibrera ordentligt, framförallt nära formen så får du en finare yta.
 
Tack det där var flera kloka idéer, tar med mig det när jag ska bygga. Tänkte avsluta gjutformen med trekantlist 21x21 längst upp för snyggare avslut.
 
B
F fze skrev:
Tack det där var flera kloka idéer, tar med mig det när jag ska bygga. Tänkte avsluta gjutformen med trekantlist 21x21 längst upp för snyggare avslut.
Betongfundament med lätt rundad kant, angränsande till grus och separerad från gräs, synlig ytstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så där gjorde jag för fundamentet till pannan. Tror jag hade 45 x 45 trekantslist. Din föreslagna storlek passar nog bra om du ska gjuta i 10 x 10 storlek.

Betongkant som separerar grus från gräsmatta, med rundad kant och bearbetad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


9 x 9, bara lätt rundad kant, ytan ser lite putsad ut men är bara bearbetad betong. Bara för att separera grus från gräs. Men rätt nära din storlek.
 
mexitegel mexitegel skrev:
100x100 mm räcker fint. Ska du väga av med vattenpass behöver du i allafall ett långpass eller också bygger du dig ett slangvattenpass för några tior.

Ramen armerar du med 4 st 10 mm armeringsstål i fyrkant i tvärsnitt...
Det blir rätt maffigt att få ner 4st 10mm järn i en form som endast är 100x100. Hade det varit 200x200 så hade det gått lättare.

Ett eller max två järn i bredd i en 100x100 form är mer lagom. Distanserna som finns på biltema är bra att använda.
 
Hellre göra göra det ordentligt. Ett stål är inte tillräckligt, det behövs två i höjdled, I sidled förekommer inga krafter att tala om men som sagt bättre för starkt än för klent.
 
mexitegel mexitegel skrev:
100x100 mm räcker fint. Ska du väga av med vattenpass behöver du i allafall ett långpass eller också bygger du dig ett slangvattenpass för några tior.

Ramen armerar du med 4 st 10 mm armeringsstål i fyrkant i tvärsnitt. Armeringsmattan tillför inget i en kantbalk. Skarvar läggs omlott minst 600mm. Stålen får du lägga 2-3 cm in från ytterkant betong för att inte rosta. Glöm inte att kryssmäta formen.

Det bästa är om du kan sätta växthuset kant i kant så riskerar du inte att det blir stående vattten på kanten. Blir antagligen snyggast också, men det förutsätter att det verkligen är exakta mått på växthuset du får. Jag hade inte chansat utan isåfall byggt upp och mätt ramen innan bygget av betongformen.

Vill du förankra det bättre i marken så gjut några plintar först med armeringsstål som du förbinder med kantbalkens stål.

Blanda betongen med 1 del cement, 2 delar grus och 2 delar makadam.

Lycka till
Är inte receptet en del cement två delar sand och två delar makadam eller grus? Sen ökar man andelen grovt om man vill spara pengar och om det inte är höga krav på hållfasthet.
 
Ja, det ser trevligare ut med trekants-hörn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.