useless useless skrev:
Min favoritpump trycker i 40 liter i minuten. Med mobilbetalning tar det max 2 minuter att bli av med de 1495;- som är max man får tanka för per gång.
Menar du att man inte kan fylla hela tanken? :surprised::rofl:
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nej, inte utan att stoppa i kortet och betala en gång till. Så på 2 minuter får man 3/4 tank. Sen tar det 2 minuter till för sista fjärdedelen. Ungefär samma problem som för elbilsåkarna, fast lite andra tider...

Men man har iallafall höjt beloppet som reserveras hos banken från 1200:- till 1500:- I höstas fick man ju bara halvtank när priset var uppe på 20:- första gången.
 
useless useless skrev:
Nej, inte utan att stoppa i kortet och betala en gång till. Så på 2 minuter får man 3/4 tank. Sen tar det 2 minuter till för sista fjärdedelen. Ungefär samma problem som för elbilsåkarna, fast lite andra tider...

Men man har iallafall höjt beloppet som reserveras hos banken från 1200:- till 1500:- I höstas fick man ju bara halvtank när priset var uppe på 20:- första gången.
Aha ok jag har inte lyckats köra så tomt i tanken att jag kommit över 1500 kr, bara nästan.
 
useless useless skrev:
Nej, inte utan att stoppa i kortet och betala en gång till. Så på 2 minuter får man 3/4 tank. Sen tar det 2 minuter till för sista fjärdedelen. Ungefär samma problem som för elbilsåkarna, fast lite andra tider...

Men man har iallafall höjt beloppet som reserveras hos banken från 1200:- till 1500:- I höstas fick man ju bara halvtank när priset var uppe på 20:- första gången.
Hade samma problem fast tvärtom när sedelautomaterna bytte från 10 kr till 100 kronors sedlar.
I en Fiat 850 sportcoupé gick där inte i för 100 kr utan man fick köra nästan tomt och sen ha en 5 liters reserdunk och spilla i resten i;)
 
  • Haha
  • Gilla
BiFuel och 5 till
  • Laddar…
Jag tycker Teslas bilar är intressanta. De var tidigt ute och byggde även upp en laddinfrastruktur så att man köper in sig i ett fungerande ekosystem och inte bara en bil där laddningen blir krånglig och dyr eller obefintlig.

När det kommer till kvaliteten så beror det ju på vad vi menar med kvalitet och om just jag som kund uppskattar den och är beredd att betala för den.

Återigen tycker jag Tesla började i rätt ända med en bil för en miljon som var stor, snabb, hade många finesser och lång räckvidd. En värdig konkurrent till bilar i segmentet över ”vanliga” familje eller tjänstebilar såsom V90, A6, 520 eller passat. Nej här kom en bil som hade ännu större utrymmen och hade fantastiska prestanda. Snarare en S klass, A8, 750 eller Phaeton. Och jämför vi med dessa så liknar prislapp, storlek, finesser och prestanda. Byggkvalitet dock lägre speciellt på tidiga Tesla.

Sedan började Tesla prata om Model 3 som skulle vara som en Audi A4 i både pris och storlek. Kanske priset matchar i USA men här blev den väl dyrare.

Övriga biltillverkare började i nedre eller mellan segmenten som tex Zoe eller E-Niro. Där tycker jag man fick likadan bil som bensinvarianten fast med elektrisk drivlina och kort räckvidd och framförallt ett mycket högre pris. Inte som Tesla S att det var allt lika utom drivlinan.

Nu är det ju inte alla som bryr sig om dessa kvaliteter. I ena änden finns @Nerre som vill från A till B och betala så lite som möjligt utan större krav på kvalitet eller lyx. I andra ändan finns jag själv som uppskattar kvalitet och lyx och är beredd att betala för den. Jag är dock inte beredd att betala en miljon för något som slits och tappar i värde så snabbt som en bil.

Jag letade begagnade Tesla S för tre åt sedan men tyckte begagnatpriserna var alldeles för höga. Också viss oro för snabb teknikutveckling och att kommande modeller skulle vara mycket billigare och bättre. Nu blev det inte så på de tre år som gått men nu verkar det börja röra på dig med fler modeller med bra prestanda och lite lägre pris.

Mitt val föll på en begagnad BMW 740 istället för Tesla S. Den hade på några få år tappat enormt i värde. Så kommer det ju att fortsätta men Pandemin har bromsat det till ett minimum. Försäkring, skatt, service och bränslet är dock poster som är tyngre än för Teslan. Eller försäkringen vet jag inte vad den kostar på Tesla men tyvärr lockar ju BMW en del vårdslösa förare samt stölder av bil och delar samt att det är dyrt att reparera.

Skulle jag nästa gång köpa en ny likadan BMW? Aldrig. För de pengarna definitivt elbil.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men menar du att jag inte kan kräva lika mycket av en Tesla än någon annan bil?
Om jag köper en bil 700' så ställer jag mycket högre krav än om jag köpt en bil för 200' oavsett drivlina.
Jag förstår att du har svårt för att man pratat illa om Tesla.
Jag vet inte vad jag ska tro när det gäller Tesla. Kvaliteten har varit lite blandad när det gäller tidiga teslor. När jag inte får jämföra en Tesla med någon annan bil i samma prisklass så blir det svårt att göra dig nöjd

Jag vet Tesla har bra räckvidd. Men för min del så krävs det mer än bara bra räckvidd och snabbladdning. Jag kräver att bilen ska hålla samma klass än andra bilar i samma prisklass oavsett drivlina.
Räckvidd är inte värt 3-400' extra.
Jag är absolut inte nån Tesla fantast på något sätt, men dom har ett försprång med laddning och räckvidd på jämförbara modeller. Det är rätt få bilar som har WLTP räckvidd över 600km.
Klarar man sig med 500 finns det t.ex. VW, SEAT, Skoda, KIA, Hyundai som har lägre pris.

Det är olika parametrar som bilarna har som sticker ut och tycker man att någon passar sin personliga preferens bättre så varsågod välj den istället.
BMW i4, Tesla model 3, Polestar 2, Mach-e etc.

Elbilar har högt pris för att batterierna är dyra, så är det. Längre räckvidd kräver större batteri och då kostar det mer. Vill ha men vägrar betala? Då blir man utan. Ingen tvingar dig att gilla Tesla eller något annat.
Min favoritbil av elbilarna är nog nästan Skoda Enyaq. För den har inte så många störande konstigheter så som fippliga dörrhandtag och touchknappar på ratten. Det har iofs inte E-Niro heller som jag tycker är helt okej.
 
Nån som va sugen på elpickis?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ekonomin i att räkna hem en elbil idag är att det man förlorar på kapitalkostnaden kan man ta in på driften och andrahandsvärdet.
Man kan det om man kör mycket ja, men inte om man kör som genomsnittet. Få elbilar går att räkna hem ekonomiskt med en årlig körsträcka på under 1200 mil.

Sen är jag som sagt var väldigt tveksam över det här med andrahandsvärdet. Om ett par år finns det kanske ny batteriteknik med dubbla kapaciteten mot idag. Det lär påverka andrahandsvärdet på bilar med gammal batteriteknik markant.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Man kan det om man kör mycket ja, men inte om man kör som genomsnittet. Få elbilar går att räkna hem ekonomiskt med en årlig körsträcka på under 1200 mil.

Sen är jag som sagt var väldigt tveksam över det här med andrahandsvärdet. Om ett par år finns det kanske ny batteriteknik med dubbla kapaciteten mot idag. Det lär påverka andrahandsvärdet på bilar med gammal batteriteknik markant.
Det blir perfekta bilar för korta sträckor som begagnade, vår ena bil bil körs nästa bara 3-4 mils sträckor t.o.r. så klarar den 15-20 mil/laddning är det inget problem blir kanske 2 laddningar/vecka.
 
Jag tror att det kommer att påverka alla bilar med gammal teknik, elbilar som avgasbilar. Iom. att elbilar är dyrare i inköp finns förstås risken att de påverkas mer i fasta tal. Jag skulle dock vara mer orolig för skatternas påverkan för andrahandspriset på en avgasbil om jag hade ägt en sådan.
 
Beror ju på vad som gäller för begagnat, 5år och 5000 mil eller 10 år och 20 000 mil. I senare fallet räknar jag bilen i 0 kr och allt extra blir positivt.;)
 
N Nerre skrev:
Man kan det om man kör mycket ja, men inte om man kör som genomsnittet. Få elbilar går att räkna hem ekonomiskt med en årlig körsträcka på under 1200 mil.
Du återkommer till detta gång på gång som om det vore något nytt. Jag är övertygad om att du är intelligent nog att förstå innebörden av begreppet genomsnitt. Jag är övertygad om att du mycket väl vet att många människor kör mer än genomsnittet och därmed har förmågan att räkna hem en elbil ekonomiskt. Och de som inte gör de kan ju om din förutsägelse stämmer räkna med billiga begagnade elbilar om några år. I alla fall under förutsättning att tillräckligt många köper en ny idag.
 
  • Gilla
ReginB och 4 till
  • Laddar…
Bortser man från de som bara ser problem med elbilar och sedan de som anser att alla kan skaffa en elbil idag, så blir det en stor "massa" kvar som ser det ur ett perspektiv som troligtvis passar merparten av oss bilägare.
Sedan har vi den ekonomiska faktorn som gör att vissa idag inte kan eller vill byta, men skulle kunna åka elbil utifrån hur bilen används. Vår minsta bil skulle kunna bytas idag men kan inte räkna hem bytet ekonomiskt bara för att det ska bytas till elbil.
Så slår vi ut det fram till 2030 så blir det en lämplig tidsperiod för att 80% då ska kunna vara elbilar som rullar i trafiken om nybilsförsäljning av "rena" elbilar i år hamnar runt 40%. (är vad man idag tror kommer att bli scenariot).
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
M
N Nerre skrev:
Man kan det om man kör mycket ja, men inte om man kör som genomsnittet. Få elbilar går att räkna hem ekonomiskt med en årlig körsträcka på under 1200 mil.

Sen är jag som sagt var väldigt tveksam över det här med andrahandsvärdet. Om ett par år finns det kanske ny batteriteknik med dubbla kapaciteten mot idag. Det lär påverka andrahandsvärdet på bilar med gammal batteriteknik markant.
Instämmer där. Andrahandsvärdet på en låt säga 5-7 år gammal elbil är högst tveksamt. Garantierna har många gånger börjat löpa ut vid den åldern på bilen. Har ju synts en del historier i media om extrema priser när det blir dags för batteribyte. Alldeles nyligen var det en finländare som sprängde sin Tesla i ren frustration pga priset för nya batterier.

Nu börjar även LFP cellerna göra intåg mer och mer och dessa har betydligt bättre livslängd och dessutom lägre pris än exempelvis NMC och NCA cellerna som flertalet elbilar använder idag.
Återstår att se hur priset påverkas för de elbilar med den gamla batterietekniken. Många lär nog föredra en begagnad bil med LFP istället för NMC när det gäller begagnat om 5-10 år.
 
Jag har en Diesel(Volvo) och en bensinare(Lexus) i familjen. Åker bensinare till jobbet i dagsläget då den går billigare än dieseln. Skulle lätt kunna köra en enklare elbil för pendlingen typ 500e eller e208 men om man ändå tar en ny bil så lockar det med en elbil med lång räckvidd som pallar europaresa. Kör jag varje dag till jobbet tjänar jag nog in leasingkostnaden i bränslebesparing om jag tar en e208

Pendlarbil?
Långfärdsbil?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.