Hej,

Behöver hjälp med att koppla in toastolen. Toastolen är ny och följde med som enlig bild. Det är ca 30 cm avstånd... Hur koppla, vad behövs köpa respektive vad heter grejorna för att kunna utföra arbetet?

Toalett med synlig vattenanslutning och avstängningsventil nära kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-installation med osammanlänkad gängad rörkoppling vid en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenanslutning och rör nära en vit toastol med kakelvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand :D
 
Du behöver anslutningssang och en planadapter samt två bra skiftnycklar. (y) … vet du vad du har för mått på gängan vid rören? Sen hade jag nog lossat lite på den t-kopplingen och placerat den utåt ist så att slangen får en jämnar båge istället för ett ”S”. Sen vet jag inte om det bara ser ut så men sitter det ingen gummimanschett på röret där muggen går ned?
 
  • Två mässingsanslutningsslangar med svarta gummimanschetter på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart gummimanschett för röranslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flexibel anslutningsslang med metallflätning och gängade kopplingar i båda ändar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Blero
  • Laddar…
S0MMER S0MMER skrev:
Du behöver anslutningssang och en planadapter samt två bra skiftnycklar. (y) … vet du vad du har för mått på gängan vid rören? Sen hade jag nog lossat lite på den t-kopplingen och placerat den utåt ist så att slangen får en jämnar båge istället för ett ”S”. Sen vet jag inte om det bara ser ut så men sitter det ingen gummimanschett på röret där muggen går ned?
Hej, tack för snabb svar. Mått på gängan är 16 vid t-kopplingen och 20 i den andra änden. (obs mätt med skiftnyckel). Nej det sitter ingen gumminaschet där muggen går ned, du har rätt. Men finns det anslutningsslangar med olika gängmått på bägge sidorna?
 
B Blero skrev:
Hej, tack för snabb svar. Mått på gängan är 16 vid t-kopplingen och 20 i den andra änden. (obs mätt med skiftnyckel). Nej det sitter ingen gumminaschet där muggen går ned, du har rätt. Men finns det anslutningsslangar med olika gängmått på bägge sidorna?
Då är det nog 17 och 21mm, alltså R10 och R15 eller ⅜” och ½”. Det finns sådana slangar men dom är inte supervanliga. Jag hade nog bytt t-kopplingen och passat på och ta en som är R15 med slätända så slipper du planadaptern. Då kan du köpa en slang med R15 gänga i båda ändarna vilken är betydligt lättare att hitta.
 
  • Anslutningsslangar med R15 och R10 gänga, 300mm, från en VVS-webbshop.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Blero
  • Laddar…
Om man inte får tag slang med olika dimension är det enklare att sätta en övergångsnippel på toastolens anslutning än att röra T-röret. Rören är ju instuckna från båda håll så inte busenkelt att skifta till annat.
 
  • Gilla
Blero
  • Laddar…
Tack, grym du är. Få återkomma då jag ska jobba hela veckan, få syssla med det till helgen.
S0MMER S0MMER skrev:
Då är det nog 17 och 21mm, alltså R10 och R15 eller ⅜” och ½”. Det finns sådana slangar men dom är inte supervanliga. Jag hade nog bytt t-kopplingen och passat på och ta en som är R15 med slätända så slipper du planadaptern. Då kan du köpa en slang med R15 gänga i båda ändarna vilken är betydligt lättare att hitta.
Tackar, :)
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Om man inte får tag slang med olika dimension är det enklare att sätta en övergångsnippel på toastolens anslutning än att röra T-röret. Rören är ju instuckna från båda håll så inte busenkelt att skifta till annat.
Tackar, :)
 
Hej,

Jag kommer att visa föreningen monteringen av tvättställsblandaren, få man ha slangarna så som enl. bild? Eller måste de vara raka? Om nej,måste jag väl byta till kortare rör för att slangarna ska blir raka väl? Vet ej om det finns att handla kortare rör…


Mvh
 
  • Två böjda flexibla rörslangar kopplade till tvättställsblandare under handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättställsblandarens slangar böjda under handfat mot vägg med kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog inget problem att slangarna har lite överlängd så länge de löper i mjuka böjar. På böjen högst upp i bilden ser det på lindningen nästan ut som att det är antydan till en knäck, i så fall är det inte riktigt bra. Men kanske ljuset som luras.

Du borde komplettera med klammer på rören strax under övergång till slang, se kryss i bild nedan. Finns även beskrivet i Säker Vatten.

VVS-installation med två slangar och vattenlås, röda kryss markerar var klammer bör sitta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det sitter gängtejp i kopplingarna vilket är tokigt då ingen av kopplingarna tätar i gängan.
 
Så här säger t.ex. fmm monteringsanvisningar:
558492-f81dcc2a502e50a41e2d27f7e077f334.jpg
Dvs, så länge det inte är något skarpare böj så funkar det fint!

Till nästa gång så ska du inte ha någon gängtejp vid klämringskopplingar eller muttrar med packning!
 
Ja sant, lite
Bernieberg Bernieberg skrev:
Det är nog inget problem att slangarna har lite överlängd så länge de löper i mjuka böjar. På böjen högst upp i bilden ser det på lindningen nästan ut som att det är antydan till en knäck, i så fall är det inte riktigt bra. Men kanske ljuset som luras.

Du borde komplettera med klammer på rören strax under övergång till slang, se kryss i bild nedan. Finns även beskrivet i Säker Vatten.

[bild]

Det sitter gängtejp i kopplingarna vilket är tokigt då ingen av kopplingarna tätar i gängan.
Bernieberg Bernieberg skrev:
Det är nog inget problem att slangarna har lite överlängd så länge de löper i mjuka böjar. På böjen högst upp i bilden ser det på lindningen nästan ut som att det är antydan till en knäck, i så fall är det inte riktigt bra. Men kanske ljuset som luras.

Du borde komplettera med klammer på rören strax under övergång till slang, se kryss i bild nedan. Finns även beskrivet i Säker Vatten.

[bild]

Det sitter gängtejp i kopplingarna vilket är tokigt då ingen av kopplingarna tätar i gängan.
Good eye! Ja det är lite böjd högst upp, på båda slangarna t.o.m., du ser rätt (men lite) och jag har provat på olika sätt och jag tror att jag inte kan undvika det ”lilla böjen” i vilket fall som helst.

Jag satte gängtejp ja, trodde det skulle vara säkrare… men kan ta bort det, om det skulle kanske vara lika säkert utan gängtejp??

Menar du klämmor på rören och fästa det mot väggen??
 
B Blero skrev:
Ja sant, lite



Good eye! Ja det är lite böjd högst upp, på båda slangarna t.o.m., du ser rätt (men lite) och jag har provat på olika sätt och jag tror att jag inte kan undvika det ”lilla böjen” i vilket fall som helst.

Jag satte gängtejp ja, trodde det skulle vara säkrare… men kan ta bort det, om det skulle kanske vara lika säkert utan gängtejp??

Menar du klämmor på rören och fästa det mot väggen??
Japp jag menar fästa mot väggen. Du ser i bilden från monteringsanvisning i tidigare inlägg hur det bör se ut.

Det blir inte säkrare med gängtejp, det är som sagt inte gängan som tätar. Så det tillför inget. Gör kanske ingen större skada heller i praktiken men det blir mer spänning i muttern än vad som är tänkt och man kan hävda att det inte är monterat enligt tillverkarens anvisning, och därmed fel.
 
  • Gilla
Blero
  • Laddar…
ådal ådal skrev:
Så här säger t.ex. fmm monteringsanvisningar:
[bild]
Dvs, så länge det inte är något skarpare böj så funkar det fint!

Till nästa gång så ska du inte ha någon gängtejp vid klämringskopplingar eller muttrar med packning!
ådal ådal skrev:
Så här säger t.ex. fmm monteringsanvisningar:
[bild]
Dvs, så länge det inte är något skarpare böj så funkar det fint!

Till nästa gång så ska du inte ha någon gängtejp vid klämringskopplingar eller muttrar med packning!
Tack (y)
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Krilleman
Ett bra tips som många glömmer när man ansluter något med anslutningsslang är att köpa en variant som är godkänd för fast installation, 10bar och 70 grader konstant temp.

Står det inget om det där du tänkt handla så undvik!

Jag brukar alltid rekommendera att ansluta med kopparrör så långt det går, även vid WC (blandare med anslutningsslang går ju givetvis inte då...)
Det är det bästa!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Ett bra tips som många glömmer när man ansluter något med anslutningsslang är att köpa en variant som är godkänd för fast installation, 10bar och 70 grader konstant temp.

Står det inget om det där du tänkt handla så undvik!

Jag brukar alltid rekommendera att ansluta med kopparrör så långt det går, även vid WC (blandare med anslutningsslang går ju givetvis inte då...)
Det är det bästa!
Ja det är ju enkelt när man vet hur man ska bocka och har grejerna :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.