Hej alla,

Håller på och renoverar om mitt vardagsrum så köket även ligger där. BRF kräver tilluft och frånluft i detta rum men pga planlösningen och vart schakten kommer ifrån så blir placeringen lite udda. Så vet någon hur nära tilluften och frånluften kan placeras (alltså hålet). Om storleket i rummet spelar roll så är det ca 40 kvm. Finns även fönster ut till balkong men BRF tillåter inte fönsterventiler (får de även förbjuda det? Hittade inget om det i stadgarna heller.).

Tusen tack för info!
 
Mig veterligt finns ingen sådan fastslagen gräns, det är mer en praktisk fråga om vilka don du har och hur spridningsbilden ser ut så att du inte kortsluter flödet.
Nej det är inte ok att ersätta mekanisk tilluft med fönsterventiler, det sabbar hela tanken med FT och förstör balansen i systemet.
 
Föreningen är ansvarig för att man har en godkänd OVK. Det kan vara lämpligt att anlita företaget som gjort senaste OVK för en bedömning av om det finns en lämplig lösning eller ej.
 
  • Gilla
Nillea och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Typiskt sett är ventilationen föreningens ansvar så de bestämmer hur det ska vara löst och du får inte göra ingrepp i systemet utan styrelsens tillstånd.

För frånluften så kan du läsa här:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...rkets-byggregler/ventilation/koksventilation/

BBR säger: "Ventilation i kök ska utformas så att god uppfångningsförmåga uppnås vid matlagningsplatsen."

Så hur tolka denna byggregel? Ja det allmänna rådet förtydligar: "Ett frånluftsdon med tillräcklig kapacitet bör vara placerat ovanför matlagningsplatsen."

"Bör" på myndighetssvenska betyder ska om det inte finns mycket goda skäl för att placera frånluftsdonet någon annanstans. Att det kostar pengar eller är fult är t ex inte sådana goda skäl.
 
sisenor nosenorita sisenor nosenorita skrev:
Hej alla,

Håller på och renoverar om mitt vardagsrum så köket även ligger där. BRF kräver tilluft och frånluft i detta rum men pga planlösningen och vart schakten kommer ifrån så blir placeringen lite udda. Så vet någon hur nära tilluften och frånluften kan placeras (alltså hålet). Om storleket i rummet spelar roll så är det ca 40 kvm. Finns även fönster ut till balkong men BRF tillåter inte fönsterventiler (får de även förbjuda det? Hittade inget om det i stadgarna heller.).

Tusen tack för info!
Har du bilder? Svårt att förstå hur ventilationen ser ut idag. Har ni någon mekanisk frånluft i köket och badrummet idag tex?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Har tyvärr noll koll kring mekanisk luft och sånt.

Hade fått förslag av bolaget som utför OVK i min förening, men nu verkar osäkra på om det är ok, EFTER att jag utfört ändringen...
 
Svårt att ge råd om vi inte ens får bilder :(
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Svårt att ge råd om vi inte ens får bilder :(
Enkel ritning av lägenhetsplan med markeringar för till- och frånluft samt positionering av spis/fläkt och schakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett ungefär, ritade endast de relevanta delarna av lägenheten*

Blev fel med färg, men den högra/övre är frånluften
 
Finns inga andra ventiler alls i lgh? Sitter den vänstra tilluft i tak och den högra som är frånluft i väggen?
 
Claes Sörmland
Frånluften borde nog egentligen sitta vid den gula streckade linjen:

Schematisk ritning av husplan med frånluft markerad vid en felaktig position nära tilluftssystemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Frånluften borde nog egentligen sitta vid den gula streckade linjen:

[bild]
Det skulle man tycka, men det byggdes på annat sätt tidigare (köket var "ovanför" schaktet tidigare, så frånluften är lite konstig vinkel). Vet att flera i förening har frånluften där jag ritat ut, men var bara lite orolig kring om tilluften inte får placeras för nära.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns inga andra ventiler alls i lgh? Sitter den vänstra tilluft i tak och den högra som är frånluft i väggen?
Stämmer! Eventuellt så skulle jag kunna flytta tilluften lite närmre väggskåpen, men behöver då ta hål i betong.
 
  • Gilla
Cavaradossi
  • Laddar…
Har ni mekaniskt tilluft (blåser det från röret i taket)?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni mekaniskt tilluft (blåser det från röret i taket)?
Yes, det blåser därifrån! Tog ett nytt försök o ritade en ny bild.
Schematisk ritning av ventilation i ett hus med markerade till- och frånluftsplatser och skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan bli godkänt om ni sätter in en kolfilterfläkt, eller det kanske ni har redan?
 
  • Gilla
sisenor nosenorita
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.