Har ett äldre larm i huset som inte vill fungera pga att det inte finns någon telefonlinje in till huset längre. Larmet larmar på telelinjefel och detta gör att det inte går att larma på. Det verkar finnas lite produkter för att gå över till mobilt (tycker det var lite dyrt också) men behöver inte ha någon uppringning då jag har en smart puck som tar hand om det och meddelar via app. Kan man få larmet att tro att det har telelinje in genom att lägga spänning över teleplinten, i så fall hur mycket? Motstånd? AC/DC?
 
Ca 48V DC ligger det ut från station mot telefon. Om dett duger för ditt larm ska nöja sig vet jag inte men annars kanske en IP dosa till analog telefon utan något inkopplat på IP sidan skulle funka oxå?
 
Har du kollat om det går att programmera bort övervakningen av telelinjefel?
 
Jag tror att det är möjligt om man kan få tag på någon larmfirma som använder den programmeringen/utrustningen men vet inte riktigt vart jag ska vända mig.
 
Om möjligt, testa med att hänga på en variabel nätdel på telelinjeingången och se när larmet detekterar OK, kanske sker det redan runt 12 V. Köp sedan en passande nätdel och koppla till telelinjen.
Det lär bli billigare än att ta ut en larmfima eller köpa en mobillösning.

Ibland står kontaktuppgifter till firman som har installerat larmet i någon dokumentation, men är larmet rejält gammalt så kanske möjligheten till support/omprogrammering inte längre är möjligt.
 
Det är från -98 så det är ganska gammalt, det programeras med något e-prom protokoll tror jag det heter och då görs alla val innan installation och sen trycker man i kretsen. Ska låna en nätdel på jobbet och prova lite (y)
 
440HZ låg den gamla kopplingstonen på när man lyfte luren , antar att det är kvittenser på att linje finns
 
De larm jag har kollat på använder enbart linjespänningen för att detektera hel telelinje. Däremot när det ska skicka iväg något larm så kan det lyssna efter kopplingstonen innan siffror skickas iväg.

Det får bli lite testande för att se hur just detta larm beter sig.
 
Jag vill bara bli av med felet, behöver inte skicka några larm. Ska testa imorgon, börjar på 9VDC och går uppåt tänkte jag (y)
 
R R6L skrev:
Jag vill bara bli av med felet, behöver inte skicka några larm. Ska testa imorgon, börjar på 9VDC och går uppåt tänkte jag (y)
har ett rb400 med samma problem. Hur gick det
 
H hallebrand skrev:
har ett rb400 med samma problem. Hur gick det
Hej!
Det går jättebra! Inga problem än så länge och batteriet verkar hålla jättebra (y) tog en trasig brandvarnare men ett anslutningsbleck som man kan klicka fast på 9V batterier och klippte bort det från brandvarnaren och anslöt sedan trådarna på teleplinten :D
 
R R6L skrev:
Hej!
Det går jättebra! Inga problem än så länge och batteriet verkar hålla jättebra (y) tog en trasig brandvarnare men ett anslutningsbleck som man kan klicka fast på 9V batterier och klippte bort det från brandvarnaren och anslöt sedan trådarna på teleplinten :D
men va smart. Tänkte om
Man inte kunde ta 12v direkt från larmet som har 12v ut till andra saker.

R R6L skrev:
Hej!
Det går jättebra! Inga problem än så länge och batteriet verkar hålla jättebra (y) tog en trasig brandvarnare men ett anslutningsbleck som man kan klicka fast på 9V batterier och klippte bort det från brandvarnaren och anslöt sedan trådarna på teleplinten :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.