Hej alla hemmabyggdare! Nu är det dags att bygga ett attefallshus. Vi tänker oss ett extra arbetshus samt gästhus. Eventuellt hyra ut till sommargäster.
Vi håller på att välja mellan två olika alternativ byggda utifrån samma typ av ritning. 30 kvm med loft, badrum och stora fönster (Stensund Baseco) Vad är bäst tycker DU? Mest ekonomiskt försvarbart. Vad kostar varje alternativ, inklusive grundarbete tror du?
1. Ett lösvirkeshus på platta med vattenburen värme (vi har bergvärme i stora huset).
2. Ett lösvirkeshus på plintar.
3. En färdig byggsat från t ex Baseco – som byggs på plintar – av snickare.

Tacksam för svar!
 
orustinnan orustinnan skrev:
Hej alla hemmabyggdare! Nu är det dags att bygga ett attefallshus. Vi tänker oss ett extra arbetshus samt gästhus. Eventuellt hyra ut till sommargäster.
Vi håller på att välja mellan två olika alternativ byggda utifrån samma typ av ritning. 30 kvm med loft, badrum och stora fönster (Stensund Baseco) Vad är bäst tycker DU? Mest ekonomiskt försvarbart. Vad kostar varje alternativ, inklusive grundarbete tror du?
1. Ett lösvirkeshus på platta med vattenburen värme (vi har bergvärme i stora huset).
2. Ett lösvirkeshus på plintar.
3. En färdig byggsat från t ex Baseco – som byggs på plintar – av snickare.

Tacksam för svar!
På fråga 1 svarar jag 870 000.
På fråga 2 svarar jag 790 000.
På fråga 3 svarar jag 1 340 000.
 
Kan inte svara på vad de kostar, men jag kan väl resonera lite, åtminstone ut ifrån egna erfarenheter och hur jag hade gjort.

Betongplatta så långt det är möjligt, blir tätt och fint, slipper oroa sig för problem som kan finnas med upphöjt bjälklag på plintstomme. Dyrare än plintgrund.

Plintgrund när det inte är lämpligt med gjuten platta av någon anledning. Som att det är stor lutning, berg i vägen eller som jag hade - stora träd med en massa rötter.

Byggsats är ju smidigt om man är nöjd med utformningen.

lösvirke om man vill rita själv. Mycket stökigare med materialval och annat så som konstruktion, ritningar, kontrollplan etc. Men kul, om man är lagd på det viset.

lite gubbgissning är:
Billigast:
Lösvirke på plint
Dyrare:
Lösvirke på platta
Dyrast:
Byggsats

enklast är också dyrast.

En bra sak är att hitta en vettig byggare som man kan resonera med kring de olika alternativen. Det kan ju skilja rätt mycket från firma till firma så att säga. Jag vet inte om du tänkt att göra något själv eller ha snickare till alla alternativ?
 
Bäst är utan tvekan platta, främst av skälet att det möjliggör en i höjd mycket rymligare stuga. Om plattan sänks ner under mark kan man få till två fulla våningar. Kräver lösvirkesbyggt eller murat, tex murverk blir det under mark oavsett.
Edit; ursäkta, beror såklart på vad ni är ute efter i storlek.
 
A andersmc skrev:
På fråga 1 svarar jag 870 000.
På fråga 2 svarar jag 790 000.
På fråga 3 svarar jag 1 340 000.
Hej och tack för svar. Rejäla prislappar ser jag här. Men verkar det inte liiiiite väl mycket pengar? För några år sedan sa man väl nån halv miljon för ett attefallshus?
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Kan inte svara på vad de kostar, men jag kan väl resonera lite, åtminstone ut ifrån egna erfarenheter och hur jag hade gjort.

Betongplatta så långt det är möjligt, blir tätt och fint, slipper oroa sig för problem som kan finnas med upphöjt bjälklag på plintstomme. Dyrare än plintgrund.

Plintgrund när det inte är lämpligt med gjuten platta av någon anledning. Som att det är stor lutning, berg i vägen eller som jag hade - stora träd med en massa rötter.

Byggsats är ju smidigt om man är nöjd med utformningen.

lösvirke om man vill rita själv. Mycket stökigare med materialval och annat så som konstruktion, ritningar, kontrollplan etc. Men kul, om man är lagd på det viset.

lite gubbgissning är:
Billigast:
Lösvirke på plint
Dyrare:
Lösvirke på platta
Dyrast:
Byggsats

enklast är också dyrast.

En bra sak är att hitta en vettig byggare som man kan resonera med kring de olika alternativen. Det kan ju skilja rätt mycket från firma till firma så att säga. Jag vet inte om du tänkt att göra något själv eller ha snickare till alla alternativ?
Tack för lite resonerande. Ja, vi har en superduktig lokal snickare, inte helt billig men han är ärlig vilket jag uppskattar. så jag ska diskutera med honom också. Själva gör vi väl lite det vi kan, typ måla och sånt. Det lutar åt platt med golvvärme och lösvirkes.
 
D Daniel Barnaniel skrev:
Bäst är utan tvekan platta, främst av skälet att det möjliggör en i höjd mycket rymligare stuga. Om plattan sänks ner under mark kan man få till två fulla våningar. Kräver lösvirkesbyggt eller murat, tex murverk blir det under mark oavsett.
Edit; ursäkta, beror såklart på vad ni är ute efter i storlek.
Tack, vi ska bygga 30 kvm.Bolundare /Attefall. Lutar åt att vi gör platta, det enda är att det är ett berg som ligger bakom det lilla huset (som ska rivas och göra plats för nya lilla huset). Vi får kanske börja med att riva det och sedan se hur det ser ut under - om det går att göra en platta....Alltid spännande o läskigt med utmaningar...
 
orustinnan orustinnan skrev:
Hej och tack för svar. Rejäla prislappar ser jag här. Men verkar det inte liiiiite väl mycket pengar? För några år sedan sa man väl nån halv miljon för ett attefallshus?
Byggmaterial har blivit dubbelt så dyrt på några år.
 
Nu har vi tagit beslut om några saker iaf. Det blev en byggsats. Det blev en plintgrund. Och vi har fått bygglov ,(det ska man ju inte behöva men det är väl i princip det man söker, fast det kallas bygganmälan) och vår kommun var mkt trevliga att ha att göra med men behövde mer underlag än vad jag hade förväntat mig.
Då återstår bara montering, markarbete och allt därtill, dvs inredning etc.
 
  • Gilla
Hans Börjesson
  • Laddar…
Har precis färdigställt ett attefallshus på 30 kvm på plintgrund. Tog hjälp att få upp stommen men gjorde allt annat själv förutom el och VVS. Har inte direkt sparat in på något tycker jag men hade nog kunnat göra några billigare val. Slutsumman verkar hamna på ganska precis 300 000 och då har jag bokfört varenda skruv. Lycka till med bygget och njut av processen!
 
Bra jobbat! Billigt med 300tkr för allt.Hade ni byggsats? Vilken modell blev det?

Vi har beställt byggsatsen och det start i sommar. Betongplatta blev det efter mycket om och mycket men....
 
Nej vi körde lösvirke. Betalade ca 80 tkr för stommen och klickplåttak inkl montering vilket tog tre man två dagar. Den största delen av resterande byggmaterial köpte jag på Beijer och fick offert på allt på en gång vilket gjorde att det blev ett bra pris och kunde sedan hämta ut det vartefter att jag förbrukade. Funkade väldigt bra tycker jag.
 
  • Gilla
orustinnan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.