Hej, äntligen är min solvärmefångare byggd. Tack alla för inspiration under åren med tråden . Veckad takplåt i botten och kanalplast utanpå. Ca 105x190cm. En enkel chassifläkt nu i början.
Första testen : temp in 6,9 temp ut 15,3 :cool:
Hälsningar Börje

Nybyggd solvärmefångare med veckad takplåt och kanalplast, verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DIY solvärmefångare monterad på husvägg med veckad takplåt och kanalplast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kallstrom_74 och 3 till
  • Laddar…
Alltså ingen solfångare för att värma luft? Det verkar inte finnas tillluft eller frånluft på makapären?
 
A Arnodt skrev:
Alltså ingen solfångare för att värma luft? Det verkar inte finnas tillluft eller frånluft på makapären?
Jodå tillluft ner till höger och ut upp till vänster vänster. Byggvägg med isolering och markerade punkter för tilluft nedtill höger och utluft upptill vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sealcs och 4 till
  • Laddar…
Vore det inte bättre med intag i nederkant och att luften stiger uppåt i solfångaren av sig själv?
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
P Petter Forsen skrev:
Vore det inte bättre med intag i nederkant och att luften stiger uppåt i solfångaren av sig själv?
Det är så den är konstruerad. Se inlägg #93. :D
 
  • Gilla
Övv
  • Laddar…
Sitter det en frånluftsfläkt som evakuering i andra änden av lokalen behövs dessutom ingen fläkt i solfångaren. Enda nackdelen med att utnyttja termiken som drift i panelen är att den behöver täckas över när man vill att den inte ska ge nån värme..
 
Genom att ta in luften ovanifrån och skicka ut den nere vid golvet så sprider sig den varma luften uppåt. Det är skälet till att göra så.
Fungerar jättebra. Bara det är sol. Hade 18C i garaget när det var ca 5-6C ute.
 
Hur gick det med denna, som jag förstod det fläktlösa, solfångare? Presterar som förväntat?

B Börje 51 skrev:
Jodå tillluft ner till höger och ut upp till vänster vänster.[bild]
 
lindstein lindstein skrev:
Hur gick det med denna, som jag förstod det fläktlösa, solfångare? Presterar som förväntat?
Det blev en liten kanalfläkt som trycker in garageluft.
Just nu 47° inne i fångaren och 17° i garaget.
Så jag är nöjd!
 
  • Digital skärm visar solvärme-system temperaturer och en fläktikon. Temperatur inuti solvärmaren är 47.2°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.