Kommer sätta in ett torkskåp i tvättstugan. Kruxet är att jag inte kan dra fram ventilationsslangen till befintliga frånluftsventilen i taket. Det är för låg takhöjd. Så min fråga är vad som är bäst av följande alternativ

1) låta torkskåpet blåsa ut luften i riktning mot takventilen ca 2 m bort och låta pax fläkten som alltid går där dra ut luften

2) ta upp hål i ytterväggen vid torkskåpet och koppla slangen tätt mot detta hål så att bara torkskåpets luft går ut här

3) ta upp hål i ytterväggen vid torkskåpet men koppla slangen med avbrott, flytta pax fläkten hit och sätta igen takventilen.

Alt 2 och 3 grundar väl sig lite i fundering om två frånluftsventiler skulle göra så att den ena istället liksom blir tilluft.

Gammal tvättstuga. Inga täta våtrumsregler som fanns när det byggdes och ganska dåligt isolerat men ändå varmhålls till ca 15grader på vintern
 
A
Direkt ut genom väggen är mest rätt då luften är fuktig och full med damm
Men samtidigt är det ju smart att ta tillvara värmen...
Så man kan ju experimentera och se om paxflökten funkar där den sitter
 
Skaffa en avfuktare för pengarna och låt ventileringen vara som den är.
 
E elmont skrev:
Skaffa en avfuktare för pengarna och låt ventileringen vara som den är.
Möjligen ett alternativ men logiken ”för pengarna” finns inte då jag hör jobbet själv :) men ska absolut lägga in avfuktare som ett tänkbart alternativ
 
Skippa torkskåpet och skaffa avfuktare och linor/stänger istället.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Skippa torkskåpet och skaffa avfuktare och linor/stänger istället.
Har du småbarn med konstant blöta overaller etc på hela vinterhalvåret? Nä, torkskåp is the shit! 50pix för helt nytt på blocket. Jag tack!
 
Ja, tvillingar som fyller tolv och en som fyllt fem.
Funkar ypperligt med avfuktare.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, tvillingar som fyller tolv och en som fyllt fem.
Funkar ypperligt med avfuktare.
Gott! Har dock inte uppnått samma resultat så kommer köra med torkskåp denna säsong
 
Förresten. Pax chinnok finns på blocket för billig peng, vad tusan är det för grej? Har tittat på pax calima som jag har vänner som rekommenderar
 
O olofh skrev:
Kommer sätta in ett torkskåp i tvättstugan. Kruxet är att jag inte kan dra fram ventilationsslangen till befintliga frånluftsventilen i taket. Det är för låg takhöjd. Så min fråga är vad som är bäst av följande alternativ

1) låta torkskåpet blåsa ut luften i riktning mot takventilen ca 2 m bort och låta pax fläkten som alltid går där dra ut luften

2) ta upp hål i ytterväggen vid torkskåpet och koppla slangen tätt mot detta hål så att bara torkskåpets luft går ut här

3) ta upp hål i ytterväggen vid torkskåpet men koppla slangen med avbrott, flytta pax fläkten hit och sätta igen takventilen.

Alt 2 och 3 grundar väl sig lite i fundering om två frånluftsventiler skulle göra så att den ena istället liksom blir tilluft.

Gammal tvättstuga. Inga täta våtrumsregler som fanns när det byggdes och ganska dåligt isolerat men ändå varmhålls till ca 15grader på vintern

Hur gjorde du här?
Samma situation, funderar på alt 1 eller 3.
 
H Hausser skrev:
Hur gjorde du här?
Samma situation, funderar på alt 1 eller 3.
men tillfällig lösning som blir långvarig men jag köpte en längre dragslang som jag hänger upp mot fläkten när jag kör takskåpet. Det pallar man ju inte alltid att göra så då blåser den bara allmänt bort mot fläkten. Så typ alt 1
 
  • Gilla
Hausser
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.