Jag har en tvättmaskin som när den släpper på och stänger av tillvattnet skickar stötar genom rörsystemet.
Det smäller ordentligt och är aningen störande. Sen vet jag inte om dessa stötar kan skada rören på något sätt.
Anslutningen till maskinen sitter ordentligt fast så den rör sig inte.

Finns det något sätt att åtgärda det och minska ner kraften i dessa stötar?
 
A
L Lazzeman skrev:
Jag har en tvättmaskin som när den släpper på och stänger av tillvattnet skickar stötar genom rörsystemet.
Det smäller ordentligt och är aningen störande. Sen vet jag inte om dessa stötar kan skada rören på något sätt.
Anslutningen till maskinen sitter ordentligt fast så den rör sig inte.

Finns det något sätt att åtgärda det och minska ner kraften i dessa stötar?
det är troligen en backventil i någon av dina armaturer som inte fungerar på avsett sätt
 
electroluxaren skrev:
det är troligen en backventil i någon av dina armaturer som inte fungerar på avsett sätt
Armaturer i rörsystemet, alltså i avstängningsventilen till tvättmaskinen? Inte inne i maskinen?
 
Det finns flera möjliga förklaringar. Som att rör inte sitter ordentligt fixerade.
Finns dämpare att köpa.
 
A
L Lazzeman skrev:
Armaturer i rörsystemet, alltså i avstängningsventilen till tvättmaskinen? Inte inne i maskinen?
Ja just det inte i maskinen, jag tror att en röris kan lösa detta enkelt. ev kan du strypa lite på vattentillförseln för att minska tryckstötarna
 
Tack för informationen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.