Jag tänkte bygga ett kombinerat växthus/ veranda, 12m2 utanför huset. Iden är att lagra dagvärmen i vatten
för att utjämna?
Detta gäller så klart vintertid
Som jag ser det så finns 3 sätt
Skapa el, med vindkraft eller solceller
eller vacuumrör på taket.
Jag bor i Malmö.
Det skulle vara trevligt att kunna ha ett rum som man kan använda större delen av året
utan daglig värmekostnad.
Det kanske egentligen är billigare och bättre att köpa den minsta värmepump man
kan hitta och låta denna värma?
Det enda som får mig att tveka inför denna lösning är ju dom hiskliga elpriserna i år
Jag har tänkt mig isolerglas + 32mm kanalplast tak ger U 1.2 överallt
Det finns inte heller behov av att det måste vara 20 grader när det är riktigt kallt , det
räcker bra med t.ex.10 , bara så att växterna mår bra.
 
En Solarventi kanske kan vara ett alternativ ?
https://www.solarventi.se/produkt/sv3-luft-op-til-25m²/

Men om du garanterat behöver över 10 grader, även om det skulel vara -30 och mörkt ute, så bör du nog komplettera med en vanlig frostvakt som går på vanliga elnätet.

Välisolerat är nog alltid bra dock, dvs inte bara glas, och gärna isolerglas/flerglas. En värmelagring för natten är nog inte heller fel: Tegelmur, vattentank eller liknande så kanb du jämna ut tempåeraturen. Att gärva ned växthuset, iaf halvt, är också bra så kan du använda marken för utjämning. Djupet är lite beroende var du bor, men frostfritt och lite mer än så.

Illustration av ett växthus med Solarventi, isolerglas och värmelagringssystem som tegelmur och vattentank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Om du inte har tropiska växter räcker det med >4 grader. Tex citrus, lager, kamelia mm…..
 
  • Gilla
Promiscuos Monkey och 1 till
  • Laddar…
Isolerglas kostar inte det stor slant? Om det är 12 m2 golvyta, och t.ex. 2x6 m, med långa sidan mot befintligt hus, då behöver du 25 m2 isolerglas, om växthus.
Vad kostar det?
I dec, jan och febr. är det även i Malmö inte ljust mer än ca 6 timmar/dag, och många dagar är molniga. Så någon värme från solen blir det knappats då i dec, jan och feb.
(däremot okt, nov, mars april och givetvis på sommar skulle solen ge värmetillskott.) På sommar kanske det till och med blir väldigt varmt i växthuset?

En värmepump luft-luft är troligen det mest lämpliga. I Malmö blir det väl inte kallare utomhus än ca som lägst ca -10 grader?
 
Redigerat:
  • Gilla
Promiscuos Monkey och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Har ett vanligt växthus, isolerar m frigolit och bubbelplast på vintern och håller >4 grader m byggfläkt utan större problem. 2 mil fr Malmö. Kanske inte det vackraste, men fullt möjligt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Har ett vanligt växthus, isolerar m frigolit och bubbelplast på vintern och håller >4 grader m byggfläkt utan större problem. 2 mil fr Malmö. Kanske inte det vackraste, men fullt möjligt.
Tack, nog inte riktigt möjligt för mig eftersom det blir både ingång och veranda dessutom, alltför fult
 
KristinaRT
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Tack, nog inte riktigt möjligt för mig eftersom det blir både ingång och veranda dessutom, alltför fult
Sant…. :rofl:
Ville bara påpeka att det är möjligt här nere i söder….

Mins föräldrar gör samma sak fast utan bubbelplast och frigolit. De har dock hus på två sidor och söderläge. Det går utmärkt att hålla trivseltemperatur för citrus, oliv etc där.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hur värms det befintliga enfamiljshuset idag? Jag antar det gäller ett enfamiljshus. Direktverkande el med elradiatorer, elpanna med vattenburen värme till radiatorer, värmepump luft-vatten med vattenburen värme till radiatorer, värmepump luft-luft, frånluft-värmepump eller hur?
Det tänkta växthuset år vilket väderstreck skulle det vätta åt?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Luft/Luft värmepump
växthus vätter söder
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Men då kanske du på vintern kan bara öppna ett fönster på glänt, som vätter åt växthuset, så värms växthuset av värme från befintliga huset som strömmar över. Den befintliga värmempumpen får gå litet hårdare, men du slipper skaffa ytterligare en.
Dessutom värms växthuset från befintliga huset av värmeförlusterna genom vägg som vätter åt växthuset, när fönstret är stängt. För det är väl inget fristående växthus som avses?
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Men då kanske du på vintern kan bara öppna ett fönster på glänt, som vätter åt växthuset, så värms växthuset av värme från befintliga huset som strömmar över. Den befintliga värmempumpen får gå litet hårdare, men du slipper skaffa ytterligare en.
Dessutom värms växthuset från befintliga huset av värmeförlusterna genom vägg som vätter åt växthuset, när fönstret är stängt. För det är väl inget fristående växthus som avses?
Ingen dum tanke MEN jag skulle gärna vilja ha bättre kontroll på förbrukning.
En egen pump + en effektmätare skulle göra att jag då vet om det kostar 200/månad eller 1000.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jamen då är det väl bara det att du köper ytterligare en värmepump-luft-luft och installar energimätare för den. Det kostar en ganska stor peng. Men annars ser du ju hur mycket växthuset drar i mer energi jämfört med hur det är nu. Det kommer du att att se på el-fakturorna(där står varje månads kWh-förbrukning) utan att ha en extra värmpump enbart för växthuset och extra energimätare för den värmepumpen.

Har du 25 m2 glasytor mot omvärlden, och fönsterna har k-värde 1,2 W/(m2 oC) och det är 0 grader utomhus och du vill ha 15 grader i växthuset.
Då får du värmeförlust genom fönstren med = fönsteryta x k-värde x(Tväxthus - Tute) = 25 x 1,2 x (15 - 0) = 450 W. Den värmeförlusten måste du då tillföra med värmepump eller direktverkande el-värmeelement för att bibhålla 15 grader i växthuset. Det går alltså att uppskatta energibehovet för ännu obyggt växthus.
Men du har mer värmeförluster än genom enbart fönsterna, nämligen växthustaket och golvet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Promiscuos Monkey och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Jamen då är det väl bara det att du köper ytterligare en värmepump-luft-luft och installar energimätare för den. Det kostar en ganska stor peng. Men annars ser du ju hur mycket växthuset drar i mer energi jämfört med hur det är nu. Det kommer du att att se på el-fakturorna(där står varje månads kWh-förbrukning) utan att ha en extra värmpump enbart för växthuset och extra energimätare för den värmepumpen.
Ja, det är väl korkat så klart, men jag har alltid haft en förkärlek för "stora" investeringar och små dagliga utgifter
så pump och mätare känns bra. Sedan är det ju så också att för dom allra flesta av oss så är väl inte + -10.000 något som förändrar ens livssituation i grunden.
 
Vad tror ni om en liten poolpump?
Jag tänkte ändå ha svarta tunnor med vatten, då borde det väl gå att värma det vattnet med en poolpump?
Instrålning värmer tunnorna och får hjälp av t.ex 1 kw tillskott?
minipump, som då måste klara låga temperaturer, men det gör kanske inte poolpumpar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.