Har ett hus som tidigare värmts upp med vedeldning. Efter att huset stått tomt och inte använts på 10-15 år så är det nu tänkt att börja användas igen. Måste, behöver eller borde man då besikta skorstenen innan det börjar eldas där igen?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag har en liknande situation med en stuga med en kamin som antagligen inte har eldats i på 10-15 år.
Nu behöver vi komplettera med takstege for sotaren, men sen är planen att både göra en besiktning och sotning.
Det kostar ju bara ett par hundralappar extra med en besiktning, så dumt att chansa på det känner jag.
 
Brandskyddskontrollerna är obligatoriska.
 
C Cerb skrev:
Brandskyddskontrollerna är obligatoriska.
Jo de periodiska, men i mitt fall iaf så tänkte jag besätlla en utökad "grundbesiktning".
Det kostar som sagt bara några hundralappar extra när dom ändå är där.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jo de periodiska, men i mitt fall iaf så tänkte jag besätlla en utökad "grundbesiktning".
Det kostar som sagt bara några hundralappar extra när dom ändå är där.
Ok, jag tolkade det som att valet skulle vara att strunta i brandskyddskontrollen och bara sota.

vet faktiskt inte om min kommun ens erbjuder ”utökad” kontroll.
 
Har pannan (?) inte eldats i och inte blivit sotad på 10-15 år har det inträtt automatiskt eldningsförbud pga utebliven sotning, så du måste låta sotaren (eller vem som gör sånt där du bor) kontrollera hela anläggningen, förmodligen vill de göra en provtryckning också.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Ok, jag tolkade det som att valet skulle vara att strunta i brandskyddskontrollen och bara sota.

vet faktiskt inte om min kommun ens erbjuder ”utökad” kontroll.
Jag sytfar till skillnaden mella en vanlig inspektion (ofta kallad "sotning") och en provtryckning/filmning som man gör vid en nyinstallation också.

I mitt fall tror jag skillanden var på 650 vs 1350 kr.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag sytfar till skillnaden mella en vanlig inspektion (ofta kallad "sotning") och en provtryckning/filmning som man gör vid en nyinstallation också.

I mitt fall tror jag skillanden var på 650 vs 1350 kr.
ok, i Östergötland måste man göra en riktig brandskyddskontroll var 5e år och sotning varje eller var 3e.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
B
Ja anläggningen får eldningsförbud utan periodisk besiktning. Så vill du inte hamna i en mycket tråkig sits med försäkringsbolaget i händelse av brand, så är det inget att fundera på. Bara att besikta.

Det kan innefatta en provtryckning. Hos oss tittar de okulärt med kamera först. Gillar de inte vad de ser så provtrycker de också.

Edit: stavfel
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
ok, i Östergötland måste man göra en riktig brandskyddskontroll var 5e år och sotning varje eller var 3e.
Nej, det är helt fel.
Brandskyddskontroll är var tredje år. Det gäller hela landet.
Sotning är 3gånger per år. Det varierar över landet vad jag förstår.

Edit: Här finns en fin tabell som gäller just för den region du skriver om. https://rtog.se/hem-fritid/boende/sotning/
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är helt fel.
Brandskyddskontroll är var tredje år. Det gäller hela landet.
Sotning är 3gånger per år. Det varierar över landet vad jag förstår.

Edit: Här finns en fin tabell som gäller just för den region du skriver om. [länk]
Precis och det framgår tydligt att det t.o.m. är 6år mellan kontrollerna om du eldar mindre än 1kbm/år.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vilket knappast är aktuellt för ett veduppvärmt hus. Då handlar det om väldigt mycket större volymer.
 
Nej, du har helt fel. Sotning är inte alls låst till 3 ggr per år.

Enligt MSB
https://www.msb.se/sv/amnesomraden/...n/brandskydd/sotning-och-brandskyddskontroll/
så bestämmer varje kommun sotningsintervall.
"Kommunen beslutar egna föreskrifter om hur ofta sotning ska göras. Kommunen beslutar även om taxan (priset) för sotningen. För att få reda på vad som gäller för din anläggning ska du kontakta din kommun."

Exempel på sotningsintervall för Sollentuna kommun nedan,
https://www.attunda.com/sotning/hur-ofta/

"Sotningsfrist beroende på bränsletyp
Fast bränsle – värmepanna som eldar med fast bränsle så som flis, pellets och spannmål och är den huvudsakliga värmekällan – bör sotas 2 gånger per år.

Kakelugn, eldstad och olika kaminer som är huvudkälla till värme för hus eller rum – sotningsfrist 1 gång per år.

För sekundära värmekällor eller källor som inte används ofta – 1 gång vart tredje år.

Gas – eldstäder anslutna till gaskanal – 1 gång vart fjärde år.

Olja – För värmepannor med en märkeffekt som överstiger 60 kW – så som större värmeanläggningar – 2 gånger per år.

Och för pannor med märkeffekt som understiger samma effekt så som småhus – 1 gång per år.

I de fall där hela eldningsapparaten, pannan och ledningar har en konstruktion som är speciellt utförd för varaktig effektiv förbränning – sotningsfrist 1 gång vartannat år.

Restauranger/Kök – bör sotas 3 gånger per år.

Kök för uppvärmning – 1 gång per år."
 
Nä, men den är tre gånger per år på den plats svaret jag kommenterade gällde. Jag skrev även ”Det varierar över landet vad jag förstår.”
Så det var inte ett felaktigt svar.
 
Om huset stått tomt har troligtvis inte sotning eller brandskyddskontroll skett och mao har du eldningsförbud tills detta är åtgärdat. Ring lämpligtvis de som kommunalt jobbar med brandskyddskontroll och se vad de har för data på din anläggning och starta med en brandskyddskontroll. Denna kan avgöra vad du behöver göra mer för att kunna använda eldstäderna.
Underlätta för denne med att rensa pipor från skatbon eller vad som nu kan finnas där och om huset stått tomt under väldigt lång tid har du förmodligen ett lager med fogrester osv i botten av respektive pipa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.