Hej!

Efter byte av fönster har jag fått markant sämre luftkvalitet i två sovrum samt vardagsrummet. Undertecknad missade även att beställa med spaltcenventiler till dom nya fönstren.

Håller därför nu på att dra en spirostam på ovanliggande kallvind/kattvind för anslutning till ett ventilationsgaller på fasaden och en pipa ner till respektive rum.
Det är således ett enklare system med tilluft.
Frånluft finns i badrum x2 samt köket.

Min fråga är: Behöver dessa rör isoleras? Jag kommer inte att ha något aggregat eller fläkt utan endast tilluftdon till respektive rum.

Tacksam för snabbt svar så jag tagit ledigt och ska bygga vidare efter 15km loppet :)
 
Tar du tilluft från våningen ovanför sovrum genom sovrumstak? Hur lång sträcka? Normalt sätter man tilluft vid fönster och element så den värms upp och du slipper kondens på fönster...
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tar du tilluft från våningen ovanför sovrum genom sovrumstak? Hur lång sträcka? Normalt sätter man tilluft vid fönster och element så den värms upp och du slipper kondens på fönster...
Nja ovan sovrummen och vardagsrummet går det en kattvind längs med hela huset. Där jag jag en ca 6m lång spirostam och tar ett hål i ena fasadgaveln där jag tar in friskluft utifrån. Luften leds ner från stammen till tre rum alldeles bredvid fönstret i respektive rum.

Det är rördragningen på kattvinden jag funderar över angående isolering. Har läst på mekanisk ventilation såsom ftx m.m. att man ska isolera. Men nu ska det vara ledas in lite luft utifrån och in till rummen?

Finns inga element. Treglasfönster och vattenburen golvvärme.
 
Hur får du drag i röret så det sprider sig till rummen? Jag skulle tagit upp väggventiler i sovrummen.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur får du drag i röret så det sprider sig till rummen? Jag skulle tagit upp väggventiler i sovrummen.
Nu har jag alldeles för dålig kunskap runt ventilation men jag antar jag får drag genom att frånluftdon bygger upp ett undertryck i huset och att det ”läcker” in ny frisk luft genom intaget.

Tanken är ju att spiroanslutningen ovanför fönstret ska motsvara en ventil på väggen :)
 
Att ventilerna sitter i taket ovanför fönster är bra men frågan är om dina små badrumsfläkt skapar ett tillräckligt sug att luften letar sig fram på 5-6 meters avstånd. Osäker. Har du otur blir dom frånluftsventiler istället.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Att ventilerna sitter i taket ovanför fönster är bra men frågan är om dina små badrumsfläkt skapar ett tillräckligt sug att luften letar sig fram på 5-6 meters avstånd. Osäker. Har du otur blir dom frånluftsventiler istället.
Jag förstår... I ärlighetens namn hade jag planerat för ftx och hade hål redan upptagna i innertaket. Nu ska jag sälja huset och vill inte kosta på en dyr ftx installation utan använda det jag har och försöka skap en enklare ventilation till rummen. Enklast möjliga. Och detta utan att ta upp ytterligare hål i väggar eller fönster när jag redan hade öppningen i taket.

Jag tror jag ändå kopplar på såsom jag har tänkt, utan isolering, så får nästa husägare bygga vidare och i så fall konvertera till ett riktigt system.

Stort tack för tankar och råd :)
 
Aha, synd. Det kanske går, lycka till med försäljning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.