Hejsan,

det finns en uppsjö trådar med liknande tema men jag har inte hittat någon uppdaterad som samlar länkar till bra alternativ. Ett ofta återkommande förslag är ju att köpa en begagnad men det verkar handla väldigt mycket om tur och tajming, om det finns några konkreta tips var man med stor sannolikhet hittar dem så är det ju så klart väldigt välkommet. Ambitionen är att kunna "trycka på knappen" och få hem en maskin inom några veckor och inte att behöva sitta och hårdbevaka exempelvis Blocket.

Jag söker en mindre maskin, max 1 ton gärna mindre som jag kan använda till diverse gräv på tomten. Pris kommer att vara en viktigt parameter.

Tack!
 
Tråkigt svar kanske, men köp en maskin av ett känt märke, betala ALDRIG några pengar i förskott till okända säljare (det förekommer mycket bedrägerier) och se till att du antingen kan skruva själv eller har någon i närheten som kan assistera. Dvs om du planerar att lämna bort allt skruvande så gör du klokt i att säkerställa att det finns en ÅF eller annan verkstad som åtar sig arbete på maskinen.

Personligen är jag inte imponerad av kinamaskiner, det är visserligen lite större maskiner på 1.5t och uppåt jag testat, och både byggkvalitet och känsla (mjukhet i hydraulik etc) lämnar mycket att önska. Ska du ändå köpa kinamaskin så se till att du får provköra först så du vet vad du köper. Har ingen erfarenhet av specifika märken så där kan jag inte hjälpa till.

Redskap - det finns en hel del importmaskiner med fästen som är ovanliga i Sverige. Är priset rätt och du får med de redskap du behöver kan man väl acceptera det, men behöver du komplettera med redskap kan det bli knepigt.

Du kommer vilja ha grävskopa och hydraulisk planerskopa minst, sannolikt även en tjälkrok.

Jag förstår att det är svårt att hitta nått vettigt begagnat, letade själv förra hösten, dock större maskin. Kollade på många lik innan jag hittade en vettig maskin.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Kolla på Wiggs i Mora... har mycket småmaskiner
 
Det blir ju rätt mycket mer maskin om du går upp till 1,5-1,7 ton. Maskiner under tonnet tycker jag är rätt begränsade. Behövs inte särskilt stor sten innan det blir rejält besvärligt tex.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Har kontakt med en som köpte en kinagrävare och har haft sin i 2 år och hitils har den inte gått sönder.Har beställt en och ville ha en skopa med tiltfunktion och svängom.
 
@växelventil, var har du beställt ifrån?

@mexitegel, jo jag har förstått att bara gå upp några hundra kilo ger mycket, men pågrund av hur den ska transporteras så är 1 ton max.

@skoge, tack det ska jag göra.

@Danieln84, tack för tipsen!
 
Visst är större oftast bättre (om de får plats). Men jag lånade en New Holland E9SR Microgrävare innan jag köpte min egna och jag var imponerad över vad den klarade. Största handikappet var räckvidden, inte orken.

För min del blev det en 2.7T New holland/Kobelco, betydligt större alltså, ändå suktar man alltid efter mer räckvidd :p
 
P pjop skrev:
@växelventil, var har du beställt ifrån?

@mexitegel, jo jag har förstått att bara gå upp några hundra kilo ger mycket, men pågrund av hur den ska transporteras så är 1 ton max.

@skoge, tack det ska jag göra.

@Danieln84, tack för tipsen!
Kanske pm inte kom fram så skickar igen.Men finns en firma i Stockholm som säljer likadana maskiner.
 
  • Minigrävare med skopa parkerad framför en lagerlokal med rulljalusi.
Ska ni köpa en begagnad så finns det gropar att falla i , bäst är att få tag i en äldre grävmaskinist som känner på den. Annars är en standardslitning i stickans nedre bussningar som slits mest och att kolla dom genom att sätta ner skopan och trycka lite upp och ner, då syns ev ett glapp. Den delen är knepig att reparera då hela aggregatet måst bort. och inget man kanske gör själv och dyrt på verkstad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.