Är det "lätt" att installera själva vent-rören på egen hand om man har en utförlig ritning, eller är det något man bör överlämna till en fackman på samma sätt som med vatten och avlopp?

Finns det kluriga moment som till exempel tätning av skarvar eller handlar det mer om att man skall ha känsla och erfarenhet för att det skall bli bra?
 
Det är inga problem att göra själv, bara man är hyfsat noggrann. Det är lite klurigt om rören ska vara synliga eftersom det är viktigt att få allt rakt och det är dessutom rätt lätt att råka buckla till spiro-kanalerna.

Två verktyg behövs: en elektrisk nibblingstång och ett stegborr för att komma åt med tången.
 
Jag står själv i detta läge (dra in ventilation själv). Jag har ingen erfarenhet från ventilationsarbete och jag har bott i hyresrätt tills för ett knappt år sedan så jag är väl långt ifrån ett proffs. Själva rörkopplandet ska inte vara särskilt svårt har jag förstått. Beroende på hur ditt hus ser ut kan det vara besvärligt att få upp rören och agregatet på vinden. Rören är dessutom ömtåliga för bucklor så var försiktig, en liten buckla kan orsaka missljud i rören. Det sitter gummibussningar i ena änden av rören så det är bara att trycka ihop och skruva in ett par skruvar.

Det som sägs vara tråkigt och tar lång tid är att sätta isolering runt rören. En sådan "nibblingstång" som Karl nämnde har jag också blivit rekommenderad av en kille som använde vanlig najtråd för isoleringen på sitt ventilationssystem.

Var hittar man en sådan tång och vad kostar de ungefär. Jag har kikat på bl a Ventilation för ett bättre inomhusklimat - Ventilationsbutiken på nätet!, Ventilation fläkt spiskåpa spisfläkt spiro futurum cylinda aggregat värmeåtervinning, Ventilations- och skorstensbutiken på nätet, Clas Ohlson Internetbutik samt Biltema Sverige.

Vad är ett stegborr och hur använder jag det?
 
Stegborret används för att få ett lagom stort hål i spirokanalen när du ska kapa av det. Hålet har du för att få in nibblingstångens käft.

Stegborr
Clas Ohlson - Stegborr Specialborrar handla beställ postorder

Nibblingsmaskin
Clas Ohlson - Plåtnibblingsmaskin Plåtsaxar handla beställ postorder

Nibblingsmaskinen ser inte riktigt ut som den jag lånade när jag byggde ventilation men den funkar förmodligen. Den jag hade var en makita och därmed givetvis jättebra och förmodligen jättedyr.

Köper man standardspiro sitter det inte några gummipackningar på dem utan man använder "nipplar" som har dubbla gummipackningar för sammanfogning.
 
OK, det var inte en sån jag menade. Vad jag är ute efter är en tång som ska ha en klo-liknande käft och som man använder för att fästa ihop nätet runt isoleringen. Resultatet är en rund ring som nyper ihop nätets ändar. Jämför med att använda ståltråd för att göra små öglor och fästa två nät-ändar i varann. När man klämmer ihop denna tång så böjs en smal metallbit till en ring som håller ihop nätet. Hoppas någon förstod hur jag menar och känner igen tången. Verkar betydligt smidigare än att "sy" ihop nätet med ståltråd.
 
Den tång som sy7robc menar är en "kramptång".
Men du behöver bara krampa isolering om det är brandisolering (eller om du vill ha det extra snyggt). ;)
Enklast annars (som jag föreslagit till andra) är att svepa runt vanlig byggmatta med papper, och sedan fästa genom att snurra spoltråd (eller najtråd) runt och fästa efterhand. Man kommer på hur man skall göra med spoltråden efter några försök).

Att isolera kanaler till FTX med typ bara 5cm är inte mycket bevänt ... minst 12cm isolering skall det på. Dumt att tappa temperatur på vägen till ocg från FTX.
Ligger kanalerna i varma utrymme behöver dom inte isoleras.

Och glöm inte att fästa i alla skarvar, tråkigt annars den dag du vill rensa systemet med någon viska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.