Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det borde vara olagligt att gå på visning utan måttband!
men vem möter takhöjden i en lägenhet när man är på visning?
 
Den som tycker att takhöjden är viktig. Min man och jag har gjort det, för vi ville vara säkra på att vissa möbler fick plats.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 20 till
  • Laddar…
C Cognac.34 skrev:
men vem möter takhöjden i en lägenhet när man är på visning?
För dom som det är viktigt gör det;)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det kan inte vara så att lägenheten faktiskt har en upplåten takhöjd på 3,2 men att någon tidigare bostadrättsinnehavare har sänkt taket för att sätta in lampor eller el? I fall har ni köpt den med innertaket som en lös del i lägenheten som ni kan avlägsna om ni vill. På samma sätt som det står er fritt att ta bort innerväggar som inte är bärande eller byta kök eller montera ned sovloft.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
C Cognac.34 skrev:
De fall där folk har köpt lägenhet med mindre boarea än vad som stått i annonsen har de oftast kunnat kräva ersättning för detta.
Dessa rättsfall har dock lett till att man numera presenterar lägenhetsytor med en friskrivning, typ: ”storleksuppgiften är ungefärlig, den som vill veta exakt mått bör mäta själv”. Detsamma gäller rimligen takhöjden, alltså att den är angiven med någon form av reservation.

Så titta exakt vad säljaren uppgivit, och då menar jag inte exakt höjd, utan hur otvetydig skrivningen är.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Just fel i uppgifterna för boarea eller takhöjd brukar aldrig gå köparens väg. Normalt så summeras dessa två ner till två alternativ:
1. Om skillnaden mellan de sanna och de angivna måtten är liten så är det ett försumbart fel och man får ingen ersättning.
2. Om skillnaden mellan de sanna och de angivna måtten är stor så borde man ha upptäckt det redan vid visningen och man får ingen ersättning.
 
  • Gilla
Newgolds och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Denna tråd tog rekordet hittills på tal om dolda fel/någon annans fel, aldrig mitt fel! Kan det bli värre? Generation X&Y?
Det är postmodernismen som kulturellt har slagit igenom. Förr var det verkligheten som gällde och dokumenterade uppgifter var ett försök att beskriva den. Nu är det beskrivningen som gäller och om den inte stämmer så är det fel på verkligheten. Verkligheten finns inte ens om den inte är dokumenterad. Så här tänker den yrkesverksamma kontorsmedelklassen i dag.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Birgert och 24 till
  • Laddar…
C Cognac.34 skrev:
men vem möter takhöjden i en lägenhet när man är på visning?
Dem som anser att det är av betydelse för köpet.
 
  • Gilla
Newgolds och 2 till
  • Laddar…
C Cognac.34 skrev:
men vem möter takhöjden i en lägenhet när man är på visning?
Den som tycker att 3.20 är avgörande för köp
 
  • Gilla
Newgolds och 4 till
  • Laddar…
Om ni inte reagerade på att takhöjden var låg när ni var på visning utan var nöjda med upplevelsen är det ju bara siffran ni stör er på. Hade ni fortfarande levt i tron om att det är 3.20 hade allt varit frid och fröjd. Eller hur? Så vad spelar det för roll?
 
  • Gilla
Newgolds och 5 till
  • Laddar…
Den som köper en bostad är ansvarig för att undersöka den mycket noga. Köparen har en så kallad undersökningsplikt. Köparen kan inte få ersättning av säljaren i efterhand för fel som har missats och som borde ha upptäckts vid en noggrann undersökning.
Det är din plikt att mäta bostaden så att du vet att du får vad du potentiellt kommer att köpa.
Nej ni har inget att hämta där. Tummstock och sunt förnuft är det ni tar med er på en visning.
 
  • Gilla
Newgolds och 2 till
  • Laddar…
C Cognac.34 skrev:
men vem möter takhöjden i en lägenhet när man är på visning?
Om det är så viktigt som det verkar vara för er så varför skulle ni inte gjort det?

Jag uppskattar också högt i tak och hade det stått något mer än 3m hade jag kontrollmätt på visning. Det är väl inte konstigare än att mäta att säng, matbord, soffa osv får plats?
 
  • Gilla
Newgolds och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Det är ju så att om säljaren kommer med ett påstående om en viss sak så minskar ens undersökningsplikt av just den saken, dvs. om säljaren kommer med ett påstående om takhöjden så ska man kunna lita på det och behöver då inte kolla upp det själv.
 
  • Gilla
Cognac.34 och 1 till
  • Laddar…
K André1223456 skrev:
Om det är så viktigt som det verkar vara för er så varför skulle ni inte gjort det?

Jag uppskattar också högt i tak och hade det stått något mer än 3m hade jag kontrollmätt på visning. Det är väl inte konstigare än att mäta att säng, matbord, soffa osv får plats?
takhöjden i sig är inte viktig, snarare rädd att det ska minska värdet på bostaden.
 
C Cognac.34 skrev:
takhöjden i sig är inte viktig, snarare rädd att det ska minska värdet på bostaden.
Skulle värdet minska om ni skulle sälja bostaden idag med premisserna att det endast är 3 m i takhöjd?
Jag tror inte det. Det är nog andra saker som avgör, såsom planering av boytan mm.
Ni märkte det ju inte själva förrän ni började mäta.
Visst är det surt att de inte kan uppge korrekta mått, men jag tror du har svårt att kräva något ersättning.
Om ni trivs så var glada för en fin lägenhet som ni säkert kommer att göra en fin vinst på när ni säljer den igen i framtiden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.