Hus med 45 grader lutning på tak i öst/väst.
Oavsett leverantör samt panel, ska man resonera så att det bara är att vräka på så mycket solpanel man bara kan (om ekonomin tillåter)?
Min tanke är att det förmodligen inte är den mest ekonomiska lösningen om man vill hålla en kortare avbetalningstid, tänker jag rätt?
Jag vill ha flest paneler i väst då solen ligger i väst när jag konsumerar som mest el.
Att dunka på fullt i öst kommer i mitt fall generera i att jag en fin dag kommer att sälja mycket mer än jag använder. Inget fel i att sälja men vinningen och återbetslningstiden måste ju rimligtvis bero på hur mycket jag producerar själv samt vad jag säljer.
Jag tänker att en billigare anläggning (med lite färre paneler i öst) kommer totalt sett vara en smartare lösning.ekonomiskt.
Är jag fruktansvärt ute och cyklar eller kan det ändå ligga något litet i mitt påstående?
 
R rusty skrev:
Hus med 45 grader lutning på tak i öst/väst.
Oavsett leverantör samt panel, ska man resonera så att det bara är att vräka på så mycket solpanel man bara kan (om ekonomin tillåter)?
Min tanke är att det förmodligen inte är den mest ekonomiska lösningen om man vill hålla en kortare avbetalningstid, tänker jag rätt?
Jag vill ha flest paneler i väst då solen ligger i väst när jag konsumerar som mest el.
Att dunka på fullt i öst kommer i mitt fall generera i att jag en fin dag kommer att sälja mycket mer än jag använder. Inget fel i att sälja men vinningen och återbetslningstiden måste ju rimligtvis bero på hur mycket jag producerar själv samt vad jag säljer.
Jag tänker att en billigare anläggning (med lite färre paneler i öst) kommer totalt sett vara en smartare lösning.ekonomiskt.
Är jag fruktansvärt ute och cyklar eller kan det ändå ligga något litet i mitt påstående?
Spelar egentligen ingen större roll. Solen stiger upp i öst och ner i väst. Blir ca 6 timmar / väderstreck om säg 15 paneler vardera. Du säljer ut för samma pris som du köper in.

Återbetalningstiden blir längre än om du enbart hade 15 paneler i sydlig riktning
 
B
Nätavgiften är rätt hög när man tar ut, men låg när man producerar in (I alla fall hos mitt elnätsbolag). Så egenkonsumtion är ju lite viktigt.

Däremot så är det ganska stora skalfördelar. En dubbelt så stor anläggning kostar inte dubbelt så mycket. Så paybacktiden blir sannolikt lägre för en större anläggning.
 
  • Gilla
bjorne76
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Nätavgiften är rätt hög när man tar ut, men låg när man producerar in (I alla fall hos mitt elnätsbolag). Så egenkonsumtion är ju lite viktigt.

Däremot så är det ganska stora skalfördelar. En dubbelt så stor anläggning kostar inte dubbelt så mycket. Så paybacktiden blir sannolikt lägre för en större anläggning.
Nä men solen lyser bara halva dagen i öst och andra halvan i väst så bäst payback har man med hela anläggningen i syd
 
B
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Nä men solen lyser bara halva dagen i öst och andra halvan i väst så bäst payback har man med hela anläggningen i syd
Jo visst är syd bättre. Men det var väl inte ett alternativ här?

Kan man välja sydläge ska man göra det även om egenförbrukningen sjunker något. Jag hade nog tryckt på med så många som fått plats, på taket (så länge som man på årsbasis inte får en alltför stor produktion).
 
Magnus E K
Alla kommer vilja sälja sina överskott samtidigt, så lita inte på att priset vid dessa tillfällen kommer likna ett normalt pris (på några års sikt). Med andra ord helt rätt att optimera för maximal egenförbrukning.
 
Tack för alla svar.
Jag tror vi kan vara överens om att det just nu är betydligt mer lönsamt att förbruka det man producerar än att sälja.
Det fullkomligt sprutar upp solpaneler i min närhet varje dag och det gemensamma för dom jag pratar med att alla "vet" både hur mycket dom kommer producera och hur lång återbetalningstiden är för just deras anläggning.
När jag då frågar om inte det beror på hur mycket dom faktiskt använder själva av det dom producerar så verkar nästan ingen förstå frågan. Kanske bara okunskap.

En annan liten reflektion är att de mindre aktörerna (som definitivt inte erbjuder glas/glas moduler med långa garsntitider och knappt ens specar något annat än effekt på panelen) är gladare i att trycka taken fulla jämfört med de lite mer erfarna aktörerna. Kan ju iofs ha att göra med att kinapaneler med 20års produktgaranti men där du själv ska bevisa att panelen är defekt och sedan stå för frakt över halva jordklotet också samt installation är billigare paneler med hög effekt.
Kan knappast vara en slump tänker jag
 
B
Den där garantin är nog värdelös. Är solcellerna dålig så har nog företaget tryckt ut massa dåliga solpaneler, och kanske gått i konkurs. Anar att det även kostar en del att effektbestämma solceller enligt en viss standard.

Återbetalningstiden beror mest på elpris, skatter. Den är ganska osäker.
 
Det är skalfördelar med att fylla ett tak helt med solcellspaneler jämfört med att bara fylla det till hälften.
Det beror på att en och samma växelriktare kan användas även då fullbelagt. Den tillkommande kostnaden vid en ytterligare panel, är just endast panelpriset + montagematerialkostnaden.

Byggs det halvfyllda taket däremot ut i efterhand, då tillkommer en massa kostnader t.ex. projektstartkostnad, ny beräkning för vind- och snölast, ny och justerad dokumentation, nya ritningar över panelplacering, ny beräkning av årsskörd kWh och per månad, byggställning, montering- och nermontering, borttransport, montagematerialkostnad, arbetskostnad för montage av de extra panelerna och inkopplingen, res- och transportkostnader.
Det är därför bättre att bygga ut fullt från början, såvida man tänker på kostnaden.

Det går inte att egenförbruka så stor andel av egenproducerad solström, sett över ett år, kan man egenförbruka ca 25 - 30 %. Resten säljs ut på allmänna elnätet.
Har man lagringsbatteri, då går det att öka egenförbrukningen, men lagringsbatterier och den speciella växelriktaren som då behövs är dyra saker. Frågan är om det lönar sig, tveksamt. Elhandelsbolagen måste höja elpriserna ytterligare mer än vad de redan gjort för att lagringsbatteri ska bli intressant, eller lagringsbatterier minska i pris.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Det går inte att egenförbruka så stor andel av egenproducerad solström, sett över ett år, kan man egenförbruka ca 25 - 30 %. Resten säljs ut på allmänna elnätet.
Jag utgår ifrån att du talar om personliga erfarenheter nu, även om "det går inte att egenförbruka så stor andel" låter mer som fakta när du skriver det.
Det är klart man kan egenförbruka mer än 30%, det har ju uteslutande med att göra när solen lyser i kombination med hur mycket prylar du har hemma som tuggar el.
Skilnaden blir ju speciellt stor om du laddar två elbilar under dagtid samt har en stor pool som skall värmas från april - oktober samt ett spabad som ska tugga under vintermånaderna.
Lägg till en stor familj som badar i bubbelbad inne och en dusch som är igång minst 4 gånger på en dag.

Jag har inga tankar alls på att bygga ut, det måste ju vara den sämsta tänkbara affären så jag vet inte varför det ens kommer på tal.
Vi har nu landat i att vi kommer gå på en full väst och en öst på ca 70%, det kommer ge bäst avkastning och egenförbrukning för oss med de behov vi har här och nu.
 
B BSOD skrev:
Den där garantin är nog värdelös. Är solcellerna dålig så har nog företaget tryckt ut massa dåliga solpaneler, och kanske gått i konkurs. Anar att det även kostar en del att effektbestämma solceller enligt en viss standard.

Återbetalningstiden beror mest på elpris, skatter. Den är ganska osäker.
Eftersom du inte har läst garantivillkoren så förstår jag din utgångspunkt, att garantin är värdelös.
För det är precis det den är när man köper billiga lösningar, det vet jag för jag har läst igenom många garantivillkor nu för många olika paneler hos olika leverantöer och producenter.
Det är synd om dom som nöjer sig med 15 års produktgaranti och 20 års effektgaranti och släpper det där.
Det här känns super! Nej det är det inte, för du har ingen aning om vilka kostnader som väntar dig när något väl går sönder. Innan du ens lyckats bevisa att något är sönder har du förmodligen betalat 10k redan där.
 
rostig,
Se på solcellforum.se och solcellsanläggningar där och tabellerna som visas, om du själv skulle sakna långårig erfarenhet av solcellsanläggning.
Se t.ex.
http://solcellforum.207.s1.nabble.c...odra-Sverige-foto-m-m-nov-2020-tp5018480.html

http://solcellforum.207.s1.nabble.c...p-solcellsanlaggning-juli-2015-tp5008649.html

Där anges egenförbrukning av egenproducerad solström på ca 23 - 25 % och är utan lagringsbatterier. Var har du sett driftsdata med mycket högre egenförbrukning för solcellsanläggning utan lagringsbatteri?

Är det inte ovanligt att elbilar laddas hemma på dagtid? Står inte elbilen på jobbet under dagtid eller används under dagtid?

Man ska nog inte låta sig luras av försäljare som utlovar 30 år garanti och välja dennes varor, när andra lovar bara 25 år. Det är så långa tider så man vet inte vad som händer tills dess. Man kanske inte har kvar kvittona? Man kanske inte ens lever så länge, eller huset har sålts? Firman som ska ersätta vid garantiskada finns kanske inte ens då om 30 år, i konkurs? Förbländas icke av sådana säljknep. De kan lika gärna utlova 50 år, eller varför inte 100 år, eller 1000 år. Ingen finns kvar som kan kontrollera om 100 år. Om 20 år kanske du inte ens vill ha sådan paneler som ersättning för garantiskada på de du köpte 30 år tidigare, eftersom omoderna och ineffektiva.

När man har egen elproduktionsanläggning tenderar man att öka elförbrukningen, det blir fler och fler elapparater, kanske ytterligare en elbil osv. Det brukar vara så att man vill bygga ut elproduktionsanläggningen efter ett par år.

Men var och en blir salig på sin tro, som det heter.
 
Redigerat:
Nej.
Vågat att investera i solceller i ett land med sånt här styre, det är nog bättre att ha kapitalet på börsen och hoppas på flera elpriskompensationsbidrag för fastigheter som förbrukar lagom mycket el. Har man ingen eller för liten förbrukning från nätet går man ju miste om bidraget och det måste numera tas med i kalkylen.
 
A Arnodt skrev:
rostig,
Se på solcellforum.se och solcellsanläggningar där och tabellerna som visas, om du själv skulle sakna långårig erfarenhet av solcellsanläggning.
Se t.ex.
[länk]

[länk]

Där anges egenförbrukning av egenproducerad solström på ca 23 - 25 % och är utan lagringsbatterier. Var har du sett driftsdata med mycket högre egenförbrukning för solcellsanläggning utan lagringsbatteri?

Är det inte ovanligt att elbilar laddas hemma på dagtid? Står inte elbilen på jobbet under dagtid eller används under dagtid?

Man ska nog inte låta sig luras av försäljare som utlovar 30 år garanti och välja dennes varor, när andra lovar bara 25 år. Det är så långa tider så man vet inte vad som händer tills dess. Man kanske inte har kvar kvittona? Man kanske inte ens lever så länge, eller huset har sålts? Firman som ska ersätta vid garantiskada finns kanske inte ens då om 30 år, i konkurs? Förbländas icke av sådana säljknep. De kan lika gärna utlova 50 år, eller varför inte 100 år, eller 1000 år. Ingen finns kvar som kan kontrollera om 100 år. Om 20 år kanske du inte ens vill ha sådan paneler som ersättning för garantiskada på de du köpte 30 år tidigare, eftersom omoderna och ineffektiva.

När man har egen elproduktionsanläggning tenderar man att öka elförbrukningen, det blir fler och fler elapparater, kanske ytterligare en elbil osv. Det brukar vara så att man vill bygga ut elproduktionsanläggningen efter ett par år.

Men var och en blir salig på sin tro, som det heter.
Tack för ditt engagemang Arnold,
men vi pratar helt olika språk märker jag.
Jättefina länkar du skickar men vem är du att tala om att detta gäller för alla?
Du vill spika 23-25% rakt av för att dina exempel visar detta. Och hur många elbilar laddas dagtid? Hur många och stora pooler ska värmas upp i dina exempel?
Egenförbrukningen är ju olika på varenda anläggning, och de flesta har inte två elbilar, pool osv osv. Många ligger kanske runt 20-25% det är säkert rimligt men om du lyfter lite lite på skygglapparna så förstår du säkert att det knappast är omöjligt att komma upp i 30-35% utifrån givna förutsättningar jag beskriver enligt tidigare post. Solen ska skina och användningen av el ska ske samtidigt, detta infaller sällan för en svenssonfamilj. Dom är på jobbet på dagtid med barnen på skola, dvs väldigt låg egenförbrukning.

Gällande garantier så känner jag samma förvirring över ditt svar.
Kvitton finns inte kvar?
Du kanske inte lever om 20 år?
Företaget kanske inte ens finns kvar?
Med de utgångspunkterna skulle jag inte rekommendera min värsta fiende att någonsin skaffa solpaneler. Så märkligt....
Jag förbländas inte av något faktiskt, jag gör en klok investering med framförallt robusta paneler i glas/glas istället för folieskräpet som 95% av alla idag sätter upp på min gata.
Snart är det väl bättre att anlita en firma som inte lämnar en enda dag i garanti, varken på produkt, jobb eller effekt, bara för att inte anses dum eller blåögd.

Salig på sin tro som sagt, tack för ditt engagemang, du är säkert kunnig inom området men har enligt mig så knepiga exempel och åsikter att jag inte ser någon anledning att fortsätta diskussionen här.
 
R rusty skrev:
Hus med 45 grader lutning på tak i öst/väst.
Oavsett leverantör samt panel, ska man resonera så att det bara är att vräka på så mycket solpanel man bara kan (om ekonomin tillåter)?
Min tanke är att det förmodligen inte är den mest ekonomiska lösningen om man vill hålla en kortare avbetalningstid, tänker jag rätt?
Jag vill ha flest paneler i väst då solen ligger i väst när jag konsumerar som mest el.
Att dunka på fullt i öst kommer i mitt fall generera i att jag en fin dag kommer att sälja mycket mer än jag använder. Inget fel i att sälja men vinningen och återbetslningstiden måste ju rimligtvis bero på hur mycket jag producerar själv samt vad jag säljer.
Jag tänker att en billigare anläggning (med lite färre paneler i öst) kommer totalt sett vara en smartare lösning.ekonomiskt.
Är jag fruktansvärt ute och cyklar eller kan det ändå ligga något litet i mitt påstående?
Många faktorer spelar in men om man ser till helheten så är lagom bäst, dvs den el du konsumerar kvittas med den du producerar så får du maximal utdelning med nuvarande skatteregler. Större ger ju möjlighet till mera försäljning om nu spotpriset är gynnsamt men ganska snart så ger det dimensionen större även på ökade fasta kostnader på nätabbonemang (säkring) och eventuellt uppgradering av servisledning till grövre.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.