Renoveringsprojektet närmar sig och vi funderar nu kring hur vi ska göra med väggarna. Huset fr början av 50-talet, har begåvats med tretex (sånt där poröst material) på innerväggarna. Nu när köket totalrenvoeras blir allt nytt och vi undrar ifall man ska sätta gipset på befintlig vägg eller ifall man ska ta bort tretexen och på med gips sedan?? Undrar också om det räcker med att sätt upp den tunnaste gipsskivan 6mm eller är det för tunnt och då med eller utan tretex under???
 
Vi har ett hus fr 30-t som är uppbyggt av stående plank med tretexskivor på. Nu har vi kommit halvvägs med köket och har rivit ner all tretex (faktiskt inte så jobbigt - men det dammar!) och satt upp 13 mm gips. Vi funderade nog aldrig på om tretexen skulle vara kvar. Hade hört att den brinner väldigt bra... Men det kanske det inte gör så mycket om den sitter under gips :confused: Å andra sidan är renoveringsgipsen inte lika eldbeständig som normalgips antar jag eftersom den är tunnare. (Vi passade på att fräsa ut för ny el också när vi ändå hade rivit ner allt, men det kan man väl kanske göra när tretexen är kvar.)

Så om ni funderar på att ha tertexen kvar - kanske ni ska kolla upp hur det är ur brandsynpunkt om den ligger under gips.

Du undrar också om det är för tunt med 6 mm. Är underlaget plant och hållbart - dvs ej reglat, så är det väl ok med 6 mm ur "hållbarhetssynpunkt" Skulle det dock vara reglat under så måste det till tjockare gips - kan inte fästa något med vikt i 6 mmgips.

Bara några tankar från en som är nybörjare när det gäller husrenovering men nog kommer bli väldigt haj på det så småningom ;)
 
Brand synpunkt brinner nog tretex bra i öppen men packad mot plank är det nog inte farligare än alla andra grejer vi fyller husen med idag. Själv gillar jag tretex men kanske inte något att ha i ett kök. Att tänka på är att den faktiskt ger en bra mycke varmare vägg än om det är gips direkt på planken. Vill man nu ha gips som ytersta lager så duger nog 6mm utmärkt.
 
Vårt hus är också byggt av "stående plank" så vi behöver inte tänka på det där med reglar. Däremot så var det ett bra tips det där om att dra elen i gipset och det blir nog lite knepigt med den tunnare gipsskivan.
 
Björkis skrev:
Däremot så var det ett bra tips det där om att dra elen i gipset och det blir nog lite knepigt med den tunnare gipsskivan.

Jag menade inte att vi drog elen i gipset, vi fräste ut spår i planket som elektrikern drog rören i, och sen satte vi gipsen utanpå och borrade bara hål i gipsen för dosorna.

Han som skulle hjälpa oss med att sätta upp som första skåpen ville först att vi skulle regla väggen för att jämna ut ojämnheter, men när vi rivit ner tretexen var väggarna så pass raka att det gick utan att regla. På några ställen var dom centimetrarna som reglarna stulit rätt viktiga. Dock är det bra mycket lättare att dra el i regelverk för det var inte helt lätt att fräsa ut (vi använde motorsåg och stämjärn).
 
Har ett 40-talshus med tretex på väggarna och när vi byggde kök så lät vi tretexen vara kvar, reglade upp för att tilläggsisolera utanpå och sen gips på det. Hade vi inte tilläggsisolerat så hade nog tretexen varit kvar ändå, ser ingen egentlig anledning att ta bort den om den är jämn och fin faktiskt.
 
Jag har oxå fräst med motorsåg och stämjärn det var ett jäkla jobb. I de senare rummen jag renoverat har jag använt överhandsfräs istället för att fräsa in elrören, det går extremt snabbt och enkelt, det är ett tips för er som har stående plankväggar. Ta inte det finaste (dyraste) frässtålet du har bara, det är lätt att köra i ngn spik osv.

Jag har tagit bort min tretex och ersatt med 13mm gips tyckte att det gav ett bättre resultat än att sätta 6 mm för då slipper man ju fixa och trixa vid fönsterfoder, dörrfoder osv.
 
W
Har satt in tretex istället för gips pga av främst två anledningar. Grymt mycket bättre ljudnivå inne. Med gips så ekar det och djudet blir hårt. Med tretex så blir det dämpat och behagligt. Har så krokiga väggar att jag hade varit tvungen att jämna ut plankväggarna med reglar för att sätta gips och då hade proportionerna på rummet försvunnit, dörrfoder blivit kapade etc (helt enkelt sett för dj--ligt ut).

Alla som har varit där reagerar direkt på att djudet är grymt mycket behagligare.
Sedan e det branrisken som alla tjatar om, men tretexen tror jag varken har gjort till eller från på detta då allt i hela huset är grymt brännbart ändå.
Klart nöjd e jag i vilketfall.
 
Vi har lät vår tretex sitta kvar förutom på de väggar vi kompleterade eldosor.
Vi använder rep-gips på de väggar tretexen sitter och det funkar bra.

//Håkan
 
Vart handlar man tretex idag? Säljs det överhuvudtaget?
 
W
Linusm skrev:
Vart handlar man tretex idag? Säljs det överhuvudtaget?
klart det säljs. Finns lite överallt men inte på bauhaus kanske men på andra brädgårdar. Används oftare än man tror faktiskt men kanske inte direkt jätte ofta ;)
 
Jag blev just sugen!
Har du en länk till nått större ställe så länka gärna :)
 
Linusm skrev:
Jag blev just sugen!
Har du en länk till nått större ställe så länka gärna :)

Svarar mig själv med en ganska bra länk:
AntikPrat
 
Vi handlade våran tretex på AKB(stockholm) numera Optimera.
 
Håller precis på att renovera Tv-rummet. Där finns nu Tretex som jag behåller och skruvar upp renoveringsgips utanpå . Men behöver man limma gipset oxå eller räcker det med att bara skruva????

/Mattias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.