Efter avslutad tvätt hörde jag detta ljud inne i trummans nedre del, det kom under trumman, det hördes även när jag stängt av elen och dragit ur kontakten, försvann efter ett tag.

Har inte satt på maskinen efter det.

Låter som ett tomtebloss.

Vad kan det ha varit?
 
Kan det helt enkelt vara vattenbubblor, orsakade av tvättmedlet, som spricker? Tvättmaskinens konstruktion kanske förstärker ljudet.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kan det helt enkelt vara vattenbubblor, orsakade av tvättmedlet, som spricker? Tvättmaskinens konstruktion kanske förstärker ljudet.
Kan det plötsligt höras, tvättmaskinen är från 2018?
 
Z Zippi skrev:
Kan det plötsligt höras, tvättmaskinen är från 2018?
lät det som kokande vatten – typ droppar av vatten mot en het spisplatta/bastuaggregat?
 
harka harka skrev:
lät det som kokande vatten – typ droppar av vatten mot en het spisplatta/bastuaggregat?
Ja så kanske man kan beskriva det.
 
Z Zippi skrev:
Ja så kanske man kan beskriva det.
Sprakande som ett tomtebloss.
 
svårt att bedöma på distans... hur länge pågick ljudet efter att du slagit av strömmen / dragit ur sladden?

det skulle kunna ha något med det elektriska att göra, som att det kommit in vatten där det inte ska

men om ljudet pågår en liten stund efter att strömmen brutits så måste det ha varit ordentligt varmt också, så att förångningen fortsatt efteråt

finns det en jordfelsbrytare som skyddar maskinen (tvättstugan/badrummet)?
 
Värmeelementet till vattnet sitter ju där, men det borde ha varit kallt efter alla sköljningar, och utan ström kan inga läckage gnistra där. Kan vara värt att öppna filtret för utloppet och titta där.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Värmeelementet till vattnet sitter ju där, men det borde ha varit kallt efter alla sköljningar, och utan ström kan inga läckage gnistra där. Kan vara värt att öppna filtret för utloppet och titta där.
Värmeelementen lossnade för ca en månad sedan under centrifugering och slog mot väggen, fick skynda och stänga strömmen, tekniker kom och satte fast det och konstaterade att det var helt.

Kanske är värme elementet sönder att det är det som låter.

Om jag inte hittar något i utloppen, vågar jag sätta på en maskin och testa om ljudet kommer tillbaka?.
 
Det är en fråga du aldrig kommer att få svar på ;) Om en JFB skyddar TM så skulle inte jag vara speciellt orolig för att prova under uppsikt. Å andra sidan är det inte mycket jobb att skruva av bakstycket och kika lite först.
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är en fråga du aldrig kommer att få svar på ;) Om en JFB skyddar TM så skulle inte jag vara speciellt orolig för att prova under uppsikt. Å andra sidan är det inte mycket jobb att skruva av bakstycket och kika lite först.
Vad betyder detta?
Om en JFB skyddar TM
 
om det finns en JordFelsBrytare som skyddar TvättMaskinen (jordfelsbrytaren sitter vanligen i elcentralen)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
harka harka skrev:
om det finns en JordFelsBrytare som skyddar TvättMaskinen (jordfelsbrytaren sitter vanligen i elcentralen)
Det finns en jordfelsbrytare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.