Hej, ny här på forumet. Vi funderar på att Bygga Attefallshus på vår tomt. Någon som vet om Attefallshuset påverkar vår Byggrätt. Kan vi även i framtiden bygga till vårt bostadshus?

I vårt område får vi idag enl stadsplan och byggrätt (vi har kollat med kommunen) bygga ut vårt hus med max 15 kvm. Sedan har vi uppnått max storlek på hus som får stå på vår tomt. (vårt hus är 160 kvm och får max vara 175 kvm) Är möjligheten förbrukad att senare bygga ut vårt hus till 175kvm om vi bygger ett Attefallshus på tomten ? Eller ligger Attefallshuset helt utanför ? Dvs påverkar inte vår byggrätt ?
 
Nej, Attefallshus får strida mot detaljplanen. Ring kommunen så hjälper de dig med reglerna som gäller för din fastighet.
 
  • Gilla
Hemmafixare Bob
  • Laddar…
Du får även göra en Attefalls-tillbyggnad på 15 kvm när byggrätten är maxad.
 
  • Gilla
Hemmafixare Bob
  • Laddar…
H Hemmafixare Bob skrev:
Hej, ny här på forumet. Vi funderar på att Bygga Attefallshus på vår tomt. Någon som vet om Attefallshuset påverkar vår Byggrätt. Kan vi även i framtiden bygga till vårt bostadshus?

I vårt område får vi idag enl stadsplan och byggrätt (vi har kollat med kommunen) bygga ut vårt hus med max 15 kvm. Sedan har vi uppnått max storlek på hus som får stå på vår tomt. (vårt hus är 160 kvm och får max vara 175 kvm) Är möjligheten förbrukad att senare bygga ut vårt hus till 175kvm om vi bygger ett Attefallshus på tomten ? Eller ligger Attefallshuset helt utanför ? Dvs påverkar inte vår byggrätt ?[/QUOTE
Hej Lazlo och Utsättare,

tack för era svar det låter positivt :) Det går alltså att tex först bygga ett Attefallshus på tomten 30 kvm och sedan bygga till huset och utnyttja byggrätten fullt ut i vårt fall 175 kvm och sedan utöver allt detta göra en Attefallstillbyggnad på 15 Kvm? Förstår att jag måste dar allt med kommunen men det skulle alltså vara fullt möjligt ?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vid bygglov kan du eventuellt få till några kvm extra som liten avvikelse, här är det riktigt bra om man står på god fot med handläggaren.

Attefallshuset får vara 30kvm om det är för bostadsändamål.
Gränsen är 25 kvm om man vill ha det till snickerboa eller liknande.

Sen har du ju möjlighet till friggebod på 15 kvm och skärmtak på 15 kvm.

Man kan bygga på en del extra utöver byggrätten.
 
  • Gilla
Hemmafixare Bob
  • Laddar…
H Hemmafixare Bob skrev:
Hej Lazlo och Utsättare,

tack för era svar det låter positivt :) Det går alltså att tex först bygga ett Attefallshus på tomten 30 kvm och sedan bygga till huset och utnyttja byggrätten fullt ut i vårt fall 175 kvm och sedan utöver allt detta göra en Attefallstillbyggnad på 15 Kvm? Förstår att jag måste dar allt med kommunen men det skulle alltså vara fullt möjligt ?
Hm, det är jag osäker på. I de projekt jag jobbar med mestadels så är byggrätten redan maxad och attefallsreglerna nyttjas därefter för att få ytterligare byggyta - det är inga problem. Jag är däremot inte säker på huruvida attefallsytorna räknas som byggrätt eller inte i en bygglovsansökan där byggrätten inte redan är maxad. Någon annan forummedlem kanske har erfarenhet av det förfarandet.
 
  • Gilla
Hemmafixare Bob
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
Attefallshuset får vara 30kvm om det är för bostadsändamål.
Gränsen är 25 kvm om man vill ha det till snickerboa eller liknande.
Nej, det stämmer inte längre. Den 1 augusti 2020 ändrades reglerna så nu får alla attefallshus vara 30 kvm, oavsett om de är bostadshus, gästhus, garage, förråd eller något annat.

Det står mer på Boverkets hemsida gällande attefallsregler:
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygga-utan-bygglov/attefallshus/
 
  • Gilla
Hemmafixare Bob och 1 till
  • Laddar…
Edit: Två på bollen utan att läsa hela tråden. Då raderar man och skäms
 
  • Gilla
Hemmafixare Bob
  • Laddar…
MrJay
Också, för att förtydliga - du kan antingen bygga attefallshus (max 30kvm) eller utöka huset med en attefallstillbyggnad (max 15kvm), inte båda.
 
  • Gilla
Hemmafixare Bob
  • Laddar…
splinter splinter skrev:
Hm, det är jag osäker på. I de projekt jag jobbar med mestadels så är byggrätten redan maxad och attefallsreglerna nyttjas därefter för att få ytterligare byggyta - det är inga problem. Jag är däremot inte säker på huruvida attefallsytorna räknas som byggrätt eller inte i en bygglovsansökan där byggrätten inte redan är maxad. Någon annan forummedlem kanske har erfarenhet av det förfarandet.
Det vanligaste är att byggrätten är maxad och då ger dig attefallstillbyggnaden ytterligare 15 kvm (bruttoarea) som ”bonus”. Sen finns det fall där tillbyggnaden du vill bygga strider mot detaljplanen, då kan du nyttja attefallstillbyggnaden istället då den får strida mot detaljplanen. Det kan t ex vara så att din tillbyggnad kommer att ligga på prickad mark och bygglov därför nekas. Så har iaf min kommun tolkat regelverket kring attefalltillbyggnad.
 
  • Gilla
Hemmafixare Bob
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Också, för att förtydliga - du kan antingen bygga attefallshus (max 30kvm) eller utöka huset med en attefallstillbyggnad (max 15kvm), inte båda.
Du kan göra både och, du behöver inte välja.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
petersthlm och 5 till
  • Laddar…
MrJay
M MetteKson skrev:
Du kan göra både och, du behöver inte välja.
Då har jag fått detta om bakfoten, skönt att man hade fel, tack! (y)

Men visst är det så att om man gör båda åtgärderna att de får vara totalt 40 kvm tillsammans?
 
  • Gilla
Hemmafixare Bob
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
om man gör båda åtgärderna att de får vara totalt 40 kvm tillsammans?
Nej, 30 kvm fristående attefallshus OCH en 15 kvm (BTA) attefallstillbyggnad på huvudbyggnaden är OK.
Plus en 15 kvm friggebod…
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Då har jag fått detta om bakfoten, skönt att man hade fel, tack! (y)

Men visst är det så att om man gör båda åtgärderna att de får vara totalt 40 kvm tillsammans?
Det diskuterades kring detta men det klubbades aldrig genom något beslut, det är kanske därifrån du fått det.
 
  • Gilla
MrJay och 1 till
  • Laddar…
Suveränt tack för alla svar :) vi är i planeringsfasen och så otroligt bra med hjälpen. Framförallt att får en uppfattning om vad som är möjligt när man går vidare med kommunen. Kommunen är ofta hjälpsamma men kanske inte alltid så att handläggare informerar om alla möjligheterna om man inte frågar eller tar upp det.
Tack :)
 
  • Gilla
splinter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.