Hej,
Jag har precis flyttat in i en lägenhet från 50-talet. När jag gick runt och knackade lite i väggarna så märkte jag att vissa nästan lät som gips. Efter att ha sett någons misslyckade försök att hänga upp hyllor i garderoben så märkte jag dock att det var väldigt porös betong, ungefär lika tjock som en gipsskiva. Innanför var det ännu porösare. Dom hade lyckats få upp hyllorna, men jag vågar inte plocka ner och se hur det är upphängt.
Jag provade att borra utan slag med en 5mm borr. Kom in en bit, och sen kändes det som om jag kom åt någon form av sten. Borren gled åt sidan och hålet blev istället ojämnt, för grunt och ca 7mm. Efter att ha sett den slaktade väggen i garderoben så var jag inte sugen på att prova mer än så. Jag tittade då på lättbetongskruv, men inget stämde överens med dimensionerna jag behövde. Då jag sett ett par helt vanliga spikar i några av dom väggarna så provade jag att sätta en spik i garderoben. Gick in utan problem, och den satt. Provade med en helt vanlig träskruv och den gick in lika lätt som om det vore gips. Även den satt bra. Så jag satte upp mina små spånskivshyllor från IKEA rakt in med träskruv. 3 hyllor med 3 skruv var, max ca 1kg vikt....samt 1 hylla med 2 skruvar och maxvikt ca 600 gram.
Tror ni att detta kommer hållas uppe? Jag har aldrig stött på såna här väggar förut. Det känns som att skruvarna sitter hårdare än bara direkt i gips, men vågar man lita på att det håller sig?
 
Du får se tiden an, inget glas/porslin på hyllorna bara , endast mjukgods, det går att få det att sitta om du tar lika som nu , men några långbräder horrisentala , med många skruv in i väggen och sedan konsoler som fästes i dom , se till att det som ska bära hyllorna står mot golvet , då är det bara för tippning utåt som de i väggen ska hålla.
 
J jonaserik skrev:
Du får se tiden an, inget glas/porslin på hyllorna bara , endast mjukgods, det går att få det att sitta om du tar lika som nu , men några långbräder horrisentala , med många skruv in i väggen och sedan konsoler som fästes i dom , se till att det som ska bära hyllorna står mot golvet , då är det bara för tippning utåt som de i väggen ska hålla.
Är typ lätta leksaker i plast på två, sen ett par lätta små fotoramar och några ljus på två. Menar du att det kan hända att skruvarna dras ut ur hålen med tiden?
"Det går att få det att sitta om du tar lika som nu"...vad menade du där? :)
 
AXS
Jag kör så hemma, skruv rakt in i väggen. Klarar massor med vikt men inte rörelse alls.

Använder gipsskruv då de är ordentligt hårda.
 
AXS AXS skrev:
Jag kör så hemma, skruv rakt in i väggen. Klarar massor med vikt men inte rörelse alls.

Använder gipsskruv då de är ordentligt hårda.
Så se till att det sitter, hålla kolla på det men ge fan i att röra på hyllan aka jucka för att kolla så att det sitter.
 
AXS
Exakt!
 
  • Gilla
cryssarn
  • Laddar…
Hade exakt samma mög när vi bodde i en lägenhet från 50-talet.
Fyllde hålet med spackel, i med betongplugg.
Lät torka.
Sen i med skruv.
32 tummaren trillade inte ner i köket
 
  • Gilla
cryssarn
  • Laddar…
P Pyka skrev:
Hade exakt samma mög när vi bodde i en lägenhet från 50-talet.
Fyllde hålet med spackel, i med betongplugg.
Lät torka.
Sen i med skruv.
32 tummaren trillade inte ner i köket
Problemet är bara att jag inte kom tillräckligt djupt för att få in pluggen. Trots att jag inte använder slagfunktionen så hoppar borren uppåt och åt sidan
 
M mugatu skrev:
[länk]
denna skruv drar bra direkt i lättbetong. Den går även att skruva direkt i vanlig betong om man förborrar med 4mm borr.
Tack, ska spara sidan. Vet inte hur bra det är att byta skruvarna och använda samma hål
 
C cryssarn skrev:
Problemet är bara att jag inte kom tillräckligt djupt för att få in pluggen. Trots att jag inte använder slagfunktionen så hoppar borren uppåt och åt sidan
Känner igen det. Blev hårdare på vissa ställen.
Tror vi hade tegel bakom nån puts som var som sand. Kom ut rött pulver vid borrning.

Du får nog prova dra igång slagfunktionen och ett bra betongborr.
 
C cryssarn skrev:
Tack, ska spara sidan. Vet inte hur bra det är att byta skruvarna och använda samma hål
man brukar ofta bara ha en chans om man skruvar direkt. Börjar man backa eller byta ut skruven så kan det vara kört
 
  • Gilla
cryssarn
  • Laddar…
M mugatu skrev:
man brukar ofta bara ha en chans om man skruvar direkt. Börjar man backa eller byta ut skruven så kan det vara kört
Jo så är det ju. Låter det vara då, märker jag att det börjar lossna så beställer jag skruvarna och gör nya hål. Annars sitter jag med 12 extra hål i väggarna
 
tommib
Det låter ju väldigt mycket som att det första lagret är puts och inte någon lättbetong. Vad som är bakom är svårare att svara på.

Jag skulle undersökt väggkonstruktionen lite mer innan några definitiva beslut. Höra med styrelsen kanske? Lägga upp bilder här kanske?
 
  • Gilla
cryssarn
  • Laddar…
P Pyka skrev:
Känner igen det. Blev hårdare på vissa ställen.
Tror vi hade tegel bakom nån puts som var som sand. Kom ut rött pulver vid borrning.

Du får nog prova dra igång slagfunktionen och ett bra betongborr.
Använder en Bosch borr om jag inte minns helt fel. Provade slagfunktionen också, men det vidgade bara snabbare. Kanske en 4mm vore bättre. Frågan är bara om min provisoriska lösning fungerar ett litet tag. Är väl en 3-400 gram/skruv uppskattningsvis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.