Storlek, åretruntbostad, budget, uppvärmning ?
 
Mitt byggföretag säger att det räcker med en fläkt på toa och en ventil mellan toa och hall. Luftspjäll på några fönster t.ex i sovrum.
Fläkten kommer att ha olika effektlägen eller dimmer så att man höjer effekten när man är i huset och sänker när man åker därifrån.
Enplans på 80kvm med ett litet loft.

Hoppas de har rätt…
 
B Byggsnyggen skrev:
Mitt byggföretag säger att det räcker med en fläkt på toa och en ventil mellan toa och hall. Luftspjäll på några fönster t.ex i sovrum.
Fläkten kommer att ha olika effektlägen eller dimmer så att man höjer effekten när man är i huset och sänker när man åker därifrån.
Enplans på 80kvm med ett litet loft.

Hoppas de har rätt…
Spaltventilerna fungerar sällan som enda tilluften.
Ska du ha en frånluftsvärmepump som uppvärmning? Sätt isåfall en sam40 på och slippkallraset från tilluften
 
  • Gilla
_Rille_
  • Laddar…
ANDERS ROLAAND ANDERS ROLAAND skrev:
Hur ska man tänka kring ventilationen i ett nybyggt fritidshus. Det lär bli tätare än det gamla torpet som det skall ersätta.
Om det är eluppvärmt eller vanlig luftvärmepump så hade jag kört vanligt frånsluftsventil i alla rum.

Det är det jag har gjort i min stuga iaf
 
Jag ska snart bygga en liten 40 kvm stuga, där tänkte jag använda en vanlig badrumsfläkt som drar ur luften och vanliga friskluftsventiler som tar in luft.
Du kan räkna ut ditt behov av luftutbyte med hjälp av boverkets riktlinjer: https://www.boverket.se/sv/byggande.../ventilation/luft-och-ventilation-i-bostader/
Uteluftsflödet ska lägst motsvara 0,35 liter per sekund och kvadratmeter bostadsyta. Det är tillåtet att minska uteluftsflödet till lägst 0,10 liter per sekund och kvadratmeter bostadsyta när ingen är hemma, för att spara energi.
Min uträkning ser ut så här:
0.35 liter per sekunder x 40 kvm = 14 liter per sekund.
Tittar man på ex en Pax Calima så maxar den 110 m3/h.
1 m3 = 1000 liter vilket översätter 110m3 till 110000 liter per timme / 60 minuter / 60 sekunder ger 30 liter per per sekund för pax calima.
Jag gissar att deras max värden är utan större belastning, så i verkligheten då den måste suga in den luften genom div friskventiler bör den bli betydligt lägre men bör räcka till iaf min lilla stuga.

För att spara lite på uppvärmningen så försöker jag dra ur den kallaste luften ur stugan och inte den varmaste.
Det gör jag genom att ha badrummet på bottenvåningen och en tät dörr till badrummet. Istället tänkte jag sätta en vanlig ventil mellan badrummet och övriga rum längre ner på väggen vilket förhoppningsvis sparar den varmare luften som stiger.
Själva pax fläkten i badrummet blir högt placerad.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.