Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jämför Tesla Model 3 mot BMW i4 så är Teslan inte så dyr, betydligt bättre räckvidd i verkligheten, laddar mycket snabbare och är 400kg lättare.
Men BMW och Tesla tillhör samma klass.
Det man kräver av en BMW borde vara samma på Tesla.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Man kan fundera på hur många timmar i veckan som en säljare eller reparatör som åker runt i Sverige förlorar genom att köra elbil?
Jag känner en som kör budbil, han kör ganska ofta Stockholm Gävle ibland Falun på samma tur. Undra hur lång tid de tar om det hade varit en elbil. En lätt lastbil har gärna lite last i.
Idag bränner han upp utan att stanna om han inte måste....
Funderat mycket på det jag med. Åker 10-100 mil per dag (servicetekniker i hela Sverige)
Har ingen laddning hemma, och finns sällan hos kunderna.
Vet inte vad en 3 ton tung skåpbil skulle dra i el, 3-4 kw milen ??
 
sunnis sunnis skrev:
Byggkvaliten på Tesla är ju ganska intressant att följa då det har hänt otroligt mycket genom åren. Ser man den senaste Model S Plaid så är det något helt annat jämfört mot tidigare Model S. Som från början var skeva handbyggda prototyper till serietillverkade bilar med usel QC, till något hyffsat och jämförbart med övriga biltillverkare på senare år och nu Plaid S som istället är helt unik på många sätt.

Skulle rekommendera att kolla på Sandy Monro YT kanal när de plockar isär en Model S Plaid, senaste avsnitten så ser man paketet med drivlinan och karosseridelarna som är pressgjutna - den byggkvaliten och ingenjörskonsten i chassit och drivlinan är helt otrolig. Ingen annan tillverkare har något liknade för serietillverkade bilar.

Även den upplevda kvalitén i interiören har fått sig ett rejält lyft. Tror även att Model Y tillverkade i Berlin ska få chassit formgjutet i två! delar. Det är rätt extremt jämfört mot hur man har tillverkat bilar de senaste 30åren...
Jag rekommenderar Grufman bil på Facebook och deras filmer när de reparerar Teslor.
På en bil med vatten i bakljusen och följande problem med kretskort där komponenterna vittrat bort, blev kommentarerna från anhängarna "på en sån där gammal taxi får man räkna med sånt" bilen var 2,5 år gammal.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men BMW och Tesla tillhör samma klass.
Det man kräver av en BMW borde vara samma på Tesla.
Vem bestämmer att de tillhör samma klass? Jag förväntar mig helt andra saker av en Tesla än av en klassisk premiumbil (i brist på bättre uttryck). Det är i mina ögon väldigt olika saker man får, och inte bara pga. drivlinorna.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vem bestämmer att de tillhör samma klass? Jag förväntar mig helt andra saker av en Tesla än av en klassisk premiumbil (i brist på bättre uttryck). Det är i mina ögon väldigt olika saker man får, och inte bara pga. drivlinorna.
Prislappen avspeglar vad man förväntar sig.
För nästan 700000:- ställer jag ganska höga krav. oavsett bil.
Vad är skillnaden på en Tesla och en premiumbil? Mer än drivlinan?

Sen brukar tidningarna och tillverkaren själv som klassar in sig.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Isakare Isakare skrev:
Vet inte vad en 3 ton tung skåpbil skulle dra i el, 3-4 kw milen ??
Beror mycket på luftmotståndet, mer än vikten. I skåpbilens fall styrs det nog mest av frontytans area (projektionen mot luften), men jag gissar på typ 3kWh/mil nu när jag inte riktigt vet hur stor bil du har/behöver.

En bil typ snäppet större än caddy drar ca 2kWh/mil i landsvägsfart, och lite mer i motorvägsfart.


100 mil på en dag ... :thinking:
Hinner du jobba något?

Men då behöver du en bil som går att ladda riktigt snabbt, och planera in ett par laddstopp på dina 100milsresor.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Vad är skillnaden på en Tesla och en premiumbil? Mer än drivlinan?
En Tesla upplever jag som både mer avskalad och mer teknikfokuserad. Sådana saker kan ju också kosta. Hoppar vi över tyskarna och jämför med exempelvis Jaguar istället så är det helt olika saker man vill förmedla som lyx. Huruvida man värdesätter det ena eller det andra kan skilja på samma vis som man kan föredra dansk eller italiensk design utan att ha åsikter om att den ena borde vara billigare än den andra, bara för att de är olika.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
@
Isakare Isakare skrev:
Funderat mycket på det jag med. Åker 10-100 mil per dag (servicetekniker i hela Sverige)
Har ingen laddning hemma, och finns sällan hos kunderna.
Vet inte vad en 3 ton tung skåpbil skulle dra i el, 3-4 kw milen ??
Kanske en lösning vore att företaget anställde någon fler. Verkar ineffektivt att ha en gubbe i bilen som åker 100 mil ofta.... Det blir väl sisådär 11 timmar icke produktiv tid i bilen....;)
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Prislappen avspeglar vad man förväntar sig.
För nästan 700000:- ställer jag ganska höga krav. oavsett bil.
Vad är skillnaden på en Tesla och en premiumbil? Mer än drivlinan?

Sen brukar tidningarna och tillverkaren själv som klassar in sig.
Jag tycker just jämförelsen Tesla model 3 mot BMW i4 är intressant därför att teslan är bättre som elbil (räckvidd, verklig förbrukning & laddning) BMWn är bekvämare och mer premium men också dyrare. Listat lite siffror nedan, betänk dock att BMWn har högre förbrukning i verkligheten, speciellt vintertid från de test jag sett och har lite problem med att ladda snabbt när det är kallt (men det löser dom nog OTA)

Tesla model 3
SR 510km WLTP 560'
LR 629km WLTP 630'

BMW i4
eDrive40 590km WLTP 625'
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Beror mycket på luftmotståndet, mer än vikten. I skåpbilens fall styrs det nog mest av frontytans area (projektionen mot luften), men jag gissar på typ 3kWh/mil nu när jag inte riktigt vet hur stor bil du har/behöver.

En bil typ snäppet större än caddy drar ca 2kWh/mil i landsvägsfart, och lite mer i motorvägsfart.


100 mil på en dag ... :thinking:
Hinner du jobba något?

Men då behöver du en bil som går att ladda riktigt snabbt, och planera in ett par laddstopp på dina 100milsresor.
Jo, brukar dra lite tidigare, typ vid 2, då är man hemma strax efter midnatt, och ledig dagen efter.
Med stopp o laddning skulle det bli hotellnatt.
 
Mikael_L
Företaget betalar väl dieseln ändå, du får fortsätta med det ytterligare typ 5-10 år. Det behöver ändå inte bli du som blir sist i landet med elbil.
 
@ @ndreas skrev:
Kanske en lösning vore att företaget anställde någon fler. Verkar ineffektivt att ha en gubbe i bilen som åker 100 mil ofta.... Det blir väl sisådär 11 timmar icke produktiv tid i bilen....;)
Åker inte så ofta, kanske 10 ggr/år. Provat flygplan/hyrbil och skickat delar/verktyg, men det är alltid nått man saknar som man inte räknat med.
Är ju inget problem egentligen om kunden vill betala.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Företaget betalar väl dieseln ändå, du får fortsätta med det ytterligare typ 5-10 år. Det behöver ändå inte bli du som blir sist i landet med elbil.
Ska gå i pension om några år (58) så jag kanske slipper El- eländet
Jag är en sån där rastlös typ som tycker det är tidsödande o stå vid dieselpumpen i 5 min för att få i 70 liter. Stå o häcka vid en laddstolpe en timme är skrämmande :surprised:
 
  • Gilla
Jonasdzm och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag är en sån där rastlös typ som tycker det är tidsödande o stå vid dieselpumpen i 5 min för att få i 70 liter. Stå o häcka vid en laddstolpe en timme är skrämmande
Det är ju konstaterat flera gånger att man har olika förutsättningar. Efter ett halvår med elbil har jag fortfarande aldrig använt en snabbladdare. Men jag har sluppit att stå vid dieselpumpen i 5 minuter ett par gånger i månaden. Det kommer givetvis ett bakslag den gång jag skall åka längre än vad som går på en laddning. Men hittills har elbilen varit mindre tidsödande i det avseendet. Det tål i sammanhanget att säga att jag aldrig kört 100 mil på en dag och inte heller kommer att göra det om jag slipper. Oavsett drivmedel.
 
  • Gilla
@ndreas och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.