Hej! Jag bor i en villa som är q märkt och lämnade bygglov att bygga en altan och sätta in en fönsterdörr. Jag har fått avslag från kommunen och länsstyrelsen för att dom ser altanen som en tillbyggnad och att jag inte får ta upp en öppning i fasaden trots att vi har sakkunniga som hävdar att det är revisibelt och passar bra ihop med husets utseende. Finns det någon här inne som har varit med om att Mark- och miljööverdomstolen har haft en annan mening än kommunen och länsstyrelsen eller är det helt kört?
 
R
Gement q i en detaljplan är inte en 100% standardiserad bestämmelse utan man måste veta exakt vad det står på plankartan. Det kan t.ex. vara enbart rivningsförbud eller kombinerat med ett förvanskningsförbud osv. I och med planmonopolet så kan kommunen sätta dessa skyddsbestämmelser tämligen ensidigt. Utifrån det du skriver så verkar byggnaden belastas av ett förvanskningsförbud. För tydlighetens skull, nästa instans att överklaga till är inte Mark- och miljööverdomstolen (MÖD) utan Mark- och miljödomstolen (MMD) vid din närmast tingsrätt. Om den domen går en emot kan man begära prövningstillstånd i MÖD, men det är inte självklart att de beviljar det. Efter att man delgivits länsstyrelsens beslut har man tre veckor på sig att överklaga till MMD. I och med planmonopolet och att kommunen avslagit bygglovsansökan så är det väl ganska liten chans att vinna en överklagandeprocess, men man har egentligen inget att förlora, det är ju helt gratis att överklaga.

Hur som helst, eftersom du frågar om MÖD, här är den senaste domen i ett liknande ärende, P 13581-20:
https://www.domstol.se/globalassets...avgoranden/2021/p-13581-20-dom-2021-11-09.pdf
Så här står det sist:
"Eftersom den lovsökta tillbyggnaden står i strid med förvanskningsförbudet i 8 kap.
13 § PBL och den gällande detaljplanen saknas det förutsättningar att ge bygglov.
Mark- och miljödomstolens dom ska således ändras och beslutet om bygglov
upphävas."
 
  • Gilla
Emselemsen och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Vanligaste orsaken till att altaner ses som tillbyggnader är nog att de är för högt över marken. Det finns det utslag om i MÖD så kolla upp vad Boverket skriver om höjd över mark och håll dig till det för det är knappast troligt att det hjälper att överklaga det.

Välkommen till forumet också!
 
  • Gilla
Emselemsen
  • Laddar…
Är det både dörren och altanen som kommunen har synpunkter på? Vilka är de sakkunniga som du säger har yttrat sig i ärendet?
 
  • Gilla
Emselemsen
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Är det både dörren och altanen som kommunen har synpunkter på? Vilka är de sakkunniga som du säger har yttrat sig i ärendet?
Ja det är både dörren och altanen, både en sakkunnig inom kulturvärlden(KUL) och en sakkunnig inom PBL, båda har skrivit bilagor till mitt bygglov
 
Högst osannolikt att din överklagan vinner i högre instans.
 
Hur hög är altanen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.