Ja, om de rättat timmarna borde du antingen få en ny faktura eller mer troligt att nästa faktura justeras.
 
C
useless useless skrev:
Dock tycker jag elmätaren borde vara så smart att den kan spara några timavläsningar och rapportera in dom korrekt i efterhand, men det kravet saknades väl vid upphandlingen...
Det är rimligtvis så det måste fungera. Mätaren har en egen klocka och håller autonomt reda på mätarställningen för varje timme. Det kan knappast vara så att nätbolaget går ut och läser av samtliga mätare exakt på timmen.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
B
Fick nedan från elbolaget idag. Vad kan ni läsa ut av det? Jag har bara snabbläst och blir orolig, dels verkar dom inte ens veta att jag faktiskt är kund hos dom och ej heller faktiska tiden för strömavbrottet (16:20-19:36).


Hej,

Jag kan maila till din elhandlare och be dem rätta till de två timmar det blev fel, om du önskar det. Dock vet jag inte om de gör det när det rör sig om en sådan liten skillnad.

Jag förstår din oro. Vid insamling, validering och rapportering av mätvärden är vi styrda av föreskrifter samt regelverket i Elmarknadshandboken.

Ibland förekommer det ju att kompletta insamlade timvärden saknas och behöver estimeras, tex delar av timmar före och efter strömavbrott.

I detta fall var det avbrott ungefär 17:45-19:45 och resulterade i att 2st timmar saknades helt då mätaren också var strömlös.


Volymkontroll görs alltid dygnsvis mot Mätarställningar vid dygnsskiften.

Detta gör att vi med säkerhet kan avgöra hur stor volym som totalt förbrukats under de timmar som saknar timvärden.

Däremot går det inte att avgöra om förbrukningen tex skett i början av den första timmen och/eller i slutet av den andra.


Regelverket (I Elmarknadshandboken 6.1.3) står det:

”Om både timvärden och mätarställningar samlas in, bör mätarställning användas i estimeringen.
Om energivolymen mellan två mätarställningar ska fördelas med timmätvärden är det viktigt
att använda en fördelning så att uttagspunktens profil efterliknas så långt det är möjligt.”


Vi rättar oss även efter denna princip för att inte estimeringen ska resultera i felaktiga Effekttoppar för kunder med Effekttaxa.

En felaktig effekttopp skulle då slå extremt mycket mer fel än att timenergin delvis hamnar på en timme före eller efter.


Uttagspunktens profilkurva hämtas från samma timmar veckan innan för att förbrukningsmönstret ska vara så lika som möjligt.

I detta fall var timme 19 och 20 den 23/1 på 3,987 resp 3,881 kWh alltså nästintill ett identiskt förhållande på 1:1.027

Applicerar man detta förhållande på den volym (1,554 kWh) som enligt Mätarställningarna ska korrigeras blir det 0,787 resp 0,767 kWh


Viktigt är att notera att dygnsvolymen alltid kontrollerasmot mätarställningar för att säkerställa att totala förbrukningen stämmer.

I exceptionella fall behöver vi dock estimera själva fördelningen av vissa timvärden, som tex vid strömavbrott.”
 
C
B Bocca skrev:
I exceptionella fall behöver vi dock estimera själva fördelningen av vissa timvärden, som tex vid strömavbrott.
Det är ju det här som är fullständigt obegripligt. Vad är det för estimering av förbrukningen som behöver göras vid strömavbrott?
Strömavbrott = ingen el förbrukas, hur kan man argumentera mot det?
 
Jag gissar att dom menar att det estimeras för just den påbörjade timmen då strömmen försvann respektive kom tillbaks?
 
C cpalm skrev:
Det är ju det här som är fullständigt obegripligt. Vad är det för estimering av förbrukningen som behöver göras vid strömavbrott?
Strömavbrott = ingen el förbrukas, hur kan man argumentera mot det?
Jag antar att mätaren kanske loggade totalt kWh 17:00 och 20:00. Vad ska det då stå 18:00 och 19:00 om den tappade strömmen de timmarna? Det kanske är rimligt att förutsätta att ström använts som vanligt om det bara var saknade punkter. Om mätaren däremot också loggade tid då den hade strömavbrott kanske man skulle få bättre siffror (batteribackup kanske inte ses som prioriterat på någonting som mäter ström).
 
C
S sjoelund skrev:
Vad ska det då stå 18:00 och 19:00 om den tappade strömmen de timmarna?
Mätaren har batteribackup eller någon annan form av icke-volatilt minne, annars skulle den tappa hela mätarställningen och börja om från noll efter strömavbrott.
Rimligtvis är mätaren konstruerad så att den själv håller reda på detta, något annat vore konstigt.

Men om den inte skulle göra det skulle det möjligen handla om att estimera hur förbrukningen inom det intervallet skall fördelas på sista timmen innan avbrottet och första timmen efter avbrottet. Däremellan måste man rimligtvis utgå från att ingen el levererats.
Dvs. 18:00 och 19:00 blir 0, och en del av förbrukningen som loggats 20:00 omfördelas till 17:00.
Ser ingen riktig logik i hur de har fördelat det nu.
 
C cpalm skrev:
Mätaren har batteribackup eller någon annan form av icke-volatilt minne, annars skulle den tappa hela mätarställningen och börja om från noll efter strömavbrott.
Ja, men minne är ofta begränsat och klarar bara ett visst antal skrivcykler. Det brukar inte skrivas till icke-volatilt minne vid varje uppdatering.

C cpalm skrev:
Men om den inte skulle göra det skulle det möjligen handla om att estimera hur förbrukningen inom det intervallet skall fördelas på sista timmen innan avbrottet och första timmen efter avbrottet. Däremellan måste man rimligtvis utgå från att ingen el levererats.
Inte nödvändigtvis. Det kan vara något annat fel på loggningsfunktionen. Eller på överföringen till nätägaren som gjorde att någon rad inte kom med. Men nätägaren borde veta när det varit strömavbrott...
 
C
S sjoelund skrev:
Ja, men minne är ofta begränsat och klarar bara ett visst antal skrivcykler. Det brukar inte skrivas till icke-volatilt minne vid varje uppdatering.
Mja, men det går inte åt mer än på sin höjd 8 bytes för en tidsstämpel när den icke-volatila mätarställningen senast uppdaterades. Det kan de nog kosta på sig. Det går åt betydligt mer minne att hålla historiken mellan avläsningarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.