SammieNilsson SammieNilsson skrev:
Tjena!
Har med sett den, efter vi målade haha.

Jag tyckte nästan den blev mer lättarbetad när den torkade lite, vi har ”standard-takhöjd men på vissa ställen dela vi och måla från tak ner till mitten, sen körde vidare. De blir inga konstiga färgskillnader, iaf inte med smooth white som vi körde :)
Ah, men perfekt. Tack
 
Hur mycket färg gick det åt/hur stort rum målade ni?
Vi har ett rum som är ca 25 kvm som skall målas, och läste att åtgången är 2 l/kvm, 10 liter kostar ca 1100:- känns väldigt dyrt?
 
Hej!

det är dyrt tyvärr, de går åt mycket färg :)
 
SammieNilsson SammieNilsson skrev:
Tjena!
Färdigmålade nu och vi är mycket nöjda med resultatet!
De va ek världens lättaste färg, så tid och pengar är att föredra om man väljer färgen. Då det dras enorma mängder färg.
Däremot blir de riktigt cool effekt och väven under är helt dold!

Hej, Nu när färgen suttit på plats ett tag, hur är den då? Tvättbar från fettfläckar? Läste att den lätt får rispor, stämmer det?
 
Ja, den kommer bli lika skör som om du skulle bre upp en vägg med vanligt spackel, finns inget ytskick som skyddar mot revor å smuts, går inte heller så bra å torka av den å fukta den, lika som med vanligt spackel... Det säger sig självt.... Å till er andra som tycker det är dyrt, Ca 1000 kr å lyckas få det fint på 2 behandlingar på ca 20kvm är ganska bra pris, då annars 2 burkar lh / 1 burk rull går på ca500-700 utan rabatt å färgen kostar ca 100-200kr per L, 5-7kvm per L, blir rätt så mycket dyrare. + att du ev lär köpa annat penslar, tejp etc. Vill man ha proffskvalite får man köpa proffs grejer å då kostar det, tycker man att det är dyrt får man åka till rusta å nöja sej med det
 
  • Gilla
Juvire
  • Laddar…
Jag använder den i detta nu på min murstock hemma. Tycker det är svårt att få till ytterhörn. Hur gjorde ni där
SammieNilsson SammieNilsson skrev:
Tjena!
Färdigmålade nu och vi är mycket nöjda med resultatet!
De va ek världens lättaste färg, så tid och pengar är att föredra om man väljer färgen. Då det dras enorma mängder färg.
Däremot blir de riktigt cool effekt och väven under är helt dold!
Snyggt utfört jobb! Jag använder den just nu på min murstock hemma. Tycker det är svårt att få till ytterhörnen dock.. något tips där?
 
T tompaaq skrev:
Jag använder den i detta nu på min murstock hemma. Tycker det är svårt att få till ytterhörn. Hur gjorde ni där


Snyggt utfört jobb! Jag använder den just nu på min murstock hemma. Tycker det är svårt att få till ytterhörnen dock.. något tips där?

Njae. Hörnen är värst att göra, körde en bit in på varje sidor av hörnet så jag kunde ”spackla” ihop det.
Men vissa av mina ser skit ut haha
 
På färghandeln finns det ytterhörn som du antigen limmar klistrar eller häftar dit, kostar ca 100kr för 2.5m isch men 100% värt. Blir snyggt, bara Spackla upp och dra av hörnet så är det en fin hård kant på hörn"järnet" som vi kallar det, kika upp det! Används ofta på nybyggen där det är utsatta hörn eller där ackord är aktuellt o de ska gå snabbt, annars lär du sätta remsa (på gips) annars på betong är det bara att laga hörnet på skador oftast är dom bra från början vid gjutning. Men kan vara värt o köpa ett sånt, köpa ett lim spackel o fästa det i å torka sen en gång med Lady spacklet , eller ett med klister då är det bara sätta dit det å Spackla 2 gånger så blir de bra
 
Vi använde oss av Jotun Lady Minerals Revive i vardagsrummet (kulören Humble yellow) och blev nöjda med resultatet! Underlaget var i vårt fall faktiskt slätt – vi hade alltså ingen glasfiberväv el. dyl. att dölja.

Ett par tankar/lärdomar så här i efterhand:
  • Min upplevelse är att Lady Minerals Revive ger ett rätt annorlunda resultat jämfört med Lady Minerals. Flammigheten blir mildare och texturen mer lik typ betong.
  • Ju ljusare kulör, desto mindre synlig blir variationerna/flammigheten.
  • Färgen täcker sjukt bra om man applicerar någorlunda tjockt. Men det är inte busenkelt att spackla jämnt och snyggt, än mindre om väggen inte är helt rak. I vårt fall räckte det med en strykning.
  • Vår upplevelse var att det går att bättra på mindre skavanker utan att behöva göra om en hel vägg.
  • Detale CPH erbjuder typ samma produkt, fast med lite annorlunda instruktioner (sandpappring och applicering av sealer ingår). Kan vara värt att undersöka dem som alternativ, hållbarheten med sealern verkar tilltalande.
  • Någon av våra väggar fick en tydlig "spackelstruktur" på sina ställen (syns på bilderna nedan). Detta går sannolikt att slipa ned, men jag tycker samtidigt att det har sin charm. En sandpapprad vägg får en slätare yta än en färdigspacklad vägg.
Bifogar ett par bilder på resultatet (inklusive krimskrams på byrån)

Målad hörna i ett vardagsrum med Jotun Lady Minerals Revive i kulören Humble Yellow, inklusive byrå med prydnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg målad med Jotun Lady Minerals Revive i kulören Humble yellow, slät yta med subtil textur och dekorelement på byrå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg målad med Jotun Lady Minerals Revive i nyansen Humble yellow, uppvisar en mjuk struktur och milda variationer i färgnyans, med byrå och dekorativ figur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gamern
  • Laddar…
Vi har också testat Minerals Revive på en ganska slät vägg (vi rev ned målarväven först).

Vår bedömning är att hanteringen av spacklet är nästintill identiskt som vanligt rullspackel från tex Beckers. Är man duktig på att bredspackla så får man ett jämnt resultat med Minerals Revive. Är man dålig på bredspackling så får man vara beredd på att slipa lite.

Precis som skrivits ovan så blir det knappast någon känsla av kalkfärg med penseldrag osv. Snarare en känsla av betongvägg. På grund av detta valde vi att istället slipa ned ojämnheter i färgspacklet och sedan måla över med pensel med vanlig kalkfärg i exakt samma kulör. Det blev riktigt bra.

Så i vårt fall gjorde vi så här:
1. Riv ned målarväv
2. Slipa och dammsug väggen grovt
3. Spackla på med Revive färgspackel
4. Slipa ned ojämnheter
5. Måla med vanlig Jotun kalkfärg med pensel

Vi fick då ett ganska bra resultat som vi ville ha. Antalet steg var färre än man normalt annars skulle ha med grundfärg osv. Dock så är det betydligt dyrare att köra med Jotuns färgade spackel än med Beckers vänliga rullspackel.
 
  • Gilla
alvsborgsbron
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.