guntorp skrev:
Efter ha följt anonsering av begagnade nyare pannor på Blocket ett tag så verkar Mollepannan vara en panna som byts oftare än andra efter redan bara några år.

Men det är förstås inte nåt speciellt vetenskapligt över detta men pannan är klart överrepresenterad bland säljannonser.
då våre det intressant att veta vad Mollepannan bytes till ;). tydligen till något bättre.
Själv bytte vi en gammal ctc-kombi+ förugn till Atmos40+ tankar men vilken vedpanna som helst skulle bli en förbättring i vår situation :).
I vårt sökande tittade vi länge på en modern ctc35 men tyvärr var den litet för liten till vårt stora hus. Annars var vi rätt frestade av det enkla och gedigna ctc35 och producentens vänliga bemötande och utmärkt service. En kopia på instruktion till en 30 år gammal ctc-panna fixade dom på en telefonsamtal och 2 postdagar :).
gaia
 
guntorp skrev:
Det med eltändning är intressant, borde väl inte va så svårt att lösa en vedpanna med automatisk tändning och rejält stora vedmagasin??
Då hade man kunnat köra med en mindre tank(för förbräningens skull) och fyllt vedamagasinet 1-2 ggr i veckan, resten sköter automatiken. Borde vart nån som redan vänt på den här stenen, var är haken?
kuntzel Biturbo finns i 2 storlekar (30/50 kW) o har en eldstad på 136 resp 210 liter o dom har en verkningsgrad på 93,6% men som sagt "smakar det så kostar det"

Tanken med den pannan är att du laddar pannan full då det behövs sen tänder den automatiskt när tempen i acktanken sjunkit till t.ex 50° i toppen, Går att välja vilken temp den ska tända så det blir som med en pelletsbrännare med skillnaden att den inte stoppar utan brinner tills det är slut ved i pannan.. Ingen fis eldning för dom som är rädd för det..

Det fanns en firma i Sverige tidigare som sålde den men den gick i KK då det inte va så lätt kanske att sälja en vedpanna för 75000:- trots att den tänder automatiskt, Den skulle nog laddad sej själv med ved oxå...
 
Nästa vecka kommer de och börjar bygga mitt vedsystem. Har kommit fram till Solo Innova 50 kW. Men nu i elfte timmen tvekar jag ändå... sneglar på Atmos DC 40 GSE (deras nya med ca 90% verkningsgrad). Drygt 10 000 kr mindre och 170 liters vedvolym mot Baxins 185. Effektskilnaden kanske inte betyder så mycket... eller... vedvolymen betyder nog mer, tror jag.
Men Baxin är nog ändå pannan med stort "P".
Mvh Martin
 
2an skrev:
kuntzel Biturbo finns i 2 storlekar (30/50 kW) o har en eldstad på 136 resp 210 liter o dom har en verkningsgrad på 93,6% men som sagt "smakar det så kostar det"

Tanken med den pannan är att du laddar pannan full då det behövs sen tänder den automatiskt när tempen i acktanken sjunkit till t.ex 50° i toppen, Går att välja vilken temp den ska tända så det blir som med en pelletsbrännare med skillnaden att den inte stoppar utan brinner tills det är slut ved i pannan.. Ingen fis eldning för dom som är rädd för det..

Det fanns en firma i Sverige tidigare som sålde den men den gick i KK då det inte va så lätt kanske att sälja en vedpanna för 75000:- trots att den tänder automatiskt, Den skulle nog laddad sej själv med ved oxå...
Ja tanken är rätt men vedmagasinen är för små för att det ska bli nån större skillnad i spring jämfört med vanlig panna...400-500l eller ännu mer så man inte behöver besöka pannrummet mer än ett par ggr i veckan. Sen är Kunzelpannorna på tok för dyra..något dyrare skulle ju en sån panna kunna få vara men inte dubbelt så dyr.
 
guntorp skrev:
Ja tanken är rätt men vedmagasinen är för små för att det ska bli nån större skillnad i spring jämfört med vanlig panna...400-500l eller ännu mer så man inte behöver besöka pannrummet mer än ett par ggr i veckan. Sen är Kunzelpannorna på tok för dyra..något dyrare skulle ju en sån panna kunna få vara men inte dubbelt så dyr.

Okey de va så du tänkte..

Ja man måste ju gå o ladda ved var/varannan dag ändå trots att man har 50 kW pannan med 210 liters eldstad, Man bör iaf ha en acktank på 4 m3 till den pannan..

Det beror ju på vilken förbrukning man har oxå iof, Om jag eldade med den pannan en kväll så skulle jag måsta ladda den nästa morgon för att klara mej i 2 1/2 dygn utan att ladda pannan då det är som kallast..
Hade ju inte varit helt fel om pannan rymt så mycket ved att du eldat t.ex på lördag samt laddat den med ny ved på söndag så hade det räckt hela veckan.. :)
 
Anledningen till att jag skrev att jag ändå ska till pannan varje dag är att det blir inte rimligt med att installera så mycket tankar att jag inte behöver elda varje dag på vintern. Då spelar det ingen roll om pannan kan tända själv. Jag lägger in ved på kvällen, då är det dags att elda. När jag kommer hem från jobbet nästa dag kan jag lägga in ved igen, med då är det dags att elda, så då kan jag ju lika gärna sätta dit tändstickan själv.

Finessen med automattändning skulle ju vara på sommaren. Eldar jag en dag, kan jag lägga in ny ved nästa dag. Sen sköter det sig självt i några dagar, när det inte behöver eldas, tänder självt när det behöver eldas och sen har jag några dagar till på mig innan det är dags nästa gång.
Men i mitt fall spelar det ingen roll, eftersom jag har solpaneler. Alltså behöver jag inte lägga in något alls, som ska brinna. Värma varmvattnet sköter solen. Eldar gör jag då och då i alla fall, men det är för att jag har ett äldre hus med självdragsventilation, som är beroende av att skorstenen är varm. Det blir för fuktigt i källaren om jag inte elda ibland, kanske två gånger i månaden, även på sommaren.

När jag läser en del inlägg ovan får jag dock uppfattningen att de här pannorna ni syftar på kan ta ett inlägg på kanske 500 liter. Innebär detta att de kan släcka brasan när det brunnit ett tag, och sen tända den ved som finns kvar igen?? I mina vildaste fantasier tänkte jag mig inte att det var möjligt. Annars måste man ha minst dubbelt så mycket vatten som jag har, för att ta hand om värmen från 500 liter ved, eller ha en usel verkningsgrad, så man mest värmer skorstenen, eller så behöver jag elda så sällan att det inte spelar någon roll om pannan kan tända själv.

Om pannan kan släcka brasan efter några timmar, och sen tända igen en vecka senare, då förstår jag finessen. Annars är det bara en teknikuppvisning utan bruksvärde, för att åstadkomma något som man kunde fått praktiskt taget gratis.
 
apersson850 skrev:
Anledningen till att jag skrev att jag ändå ska till pannan varje dag är att det blir inte rimligt med att installera så mycket tankar att jag inte behöver elda varje dag på vintern. Då spelar det ingen roll om pannan kan tända själv. Jag lägger in ved på kvällen, då är det dags att elda. När jag kommer hem från jobbet nästa dag kan jag lägga in ved igen, med då är det dags att elda, så då kan jag ju lika gärna sätta dit tändstickan själv.

Finessen med automattändning skulle ju vara på sommaren. Eldar jag en dag, kan jag lägga in ny ved nästa dag. Sen sköter det sig självt i några dagar, när det inte behöver eldas, tänder självt när det behöver eldas och sen har jag några dagar till på mig innan det är dags nästa gång.
Men i mitt fall spelar det ingen roll, eftersom jag har solpaneler. Alltså behöver jag inte lägga in något alls, som ska brinna. Värma varmvattnet sköter solen. Eldar gör jag då och då i alla fall, men det är för att jag har ett äldre hus med självdragsventilation, som är beroende av att skorstenen är varm. Det blir för fuktigt i källaren om jag inte elda ibland, kanske två gånger i månaden, även på sommaren.

När jag läser en del inlägg ovan får jag dock uppfattningen att de här pannorna ni syftar på kan ta ett inlägg på kanske 500 liter. Innebär detta att de kan släcka brasan när det brunnit ett tag, och sen tända den ved som finns kvar igen?? I mina vildaste fantasier tänkte jag mig inte att det var möjligt. Annars måste man ha minst dubbelt så mycket vatten som jag har, för att ta hand om värmen från 500 liter ved, eller ha en usel verkningsgrad, så man mest värmer skorstenen, eller så behöver jag elda så sällan att det inte spelar någon roll om pannan kan tända själv.

Om pannan kan släcka brasan efter några timmar, och sen tända igen en vecka senare, då förstår jag finessen. Annars är det bara en teknikuppvisning utan bruksvärde, för att åstadkomma något som man kunde fått praktiskt taget gratis.
Japp det var så jag menade , alltså Kunzelpannorna har bara nått halvvägs för finessen uppnås först om pannan BÅDE kan tända och stänga själv.

Det verkar inte speciellt hightech men jag är å andra sina inte sakkunnig.
Orlan jobbar ju lite åt det hållet men ändå inte. Om man kan stänga pannan endast genom att strypa syretillförslen då är det ju en enkel sak att få till det, men det är kanske inte det miljövänligaste sättet ??
En annan lösning är att ha en panna med 2-delat vedutrymme. Ett större förråd som låter ved trilla ner där vi på en konventionell panna stoppar in veden. När tempen i tankarna når en viss temp som stängs luckan mellan det stora vedförrådet och ner till det "vanliga", den ved som då finns i pannan får då brinna färdigt.
Låter inte omöjligt men som en mer komplicerad och dyrare lösning.
Kanske skulle man fila vidare på lösningen, för kunde man få till en liknande lösning så är ju det som styr minsta tankvolym egentligen hur miljövänlig förbränning man kan uppnå, pannan bränner ju bäst om den får gå några timmar i taget.
Visserligen blir pannan större men förhållandet i energi mellan ved och vatten är väl nånstans 1/18 eller?
 
det finns ju en lösning - montera en pelletsbrännare så sköter den sej (nästan)själv
 
Hela iden med dessa pannor är att man har väldigt liten ack. Resten av världen ligger 20 år efter Sverige i ackvolym. Jag anser att det är bättre att satsa pengarna på en riktig tank. Den håller i många år utan dyr service, det gäller nog inte "automatiska pannor"
 
Ja, jag tror det är där skon klämmer. Tekniskt självmål brukar jag kalla det, när man lägger ner en massa konstruktionstid och andra resurser på att hantera ett problem som vore bättre att lösa med en helt annan metod.
I detta fall ha mer vatten istället för en krångligare panna.
 
apersson850 skrev:
När jag läser en del inlägg ovan får jag dock uppfattningen att de här pannorna ni syftar på kan ta ett inlägg på kanske 500 liter. Innebär detta att de kan släcka brasan när det brunnit ett tag, och sen tända den ved som finns kvar igen?? I mina vildaste fantasier tänkte jag mig inte att det var möjligt.

Nä som sagt den släcker inte elden så det krävs ju att man har en acktank som tar emot värmen från ett ilägg så man bör nog ha en acktanksvolym på 1,5-2 m3 till den mindre kunzel pannan o 3,5-4 m3 till den större då det är 136/210 liters eldstad, Pannorna har lamdastyrning o verkningsgraden som jag funnit va 93,6% i nån tyskt test..

Tror nog snarare finnesen med eltändningen är tänkt så man laddar pannan t.ex morgon o kväll om man inte har en acktank som rymmer värme för ett helt dygn än att minska antalet ggr man måste besöka pannan för att fylla ved..

T.ex med den mindre av kunzel pannan o en 2 m3 tank hinner man istorsätt elda då man kommer hem från jobbet samt ladda den med ved igen då det brunnit ut så den laddar tanken igen då den är tom, En lösning jag tycker verkar bra istället för att måsta fylla källaren med en JÄTTE tank om man inte har utrymme..

Jämför man t.ex priset på en innova 50 kW o en tank på 4-5m3 tank o en Kunzel 30 kW med en tank på 2-2,5 m3 så blir inte skillnaden så stor i slutändan..

Även om man eldar ved o har solfångare är det inte fel med autotändning när tanken blir för kall istället för elpatron ska gå in tänder pannan själv istället..
 
MEN... Det måste ha slutat glöda innan man fyller pannan igen vilket tar kanske 10 timmar med en panna som inte läcker mycket luft med fläkten av. Det minskar ju finessen en hel del!
 
Matss skrev:
MEN... Det måste ha slutat glöda innan man fyller pannan igen vilket tar kanske 10 timmar med en panna som inte läcker mycket luft med fläkten av. Det minskar ju finessen en hel del!
Visst är det så..

Tycker ändå att det borde vara bekvämt att bara behöva gå o ladda pannan full sen sköter den sej själv, Slippa tända o vänta på glödbädd t.ex..
 
För min egna del skulle en el tändninng inte vara fel. Jag ligger borta någon eller ett par dagar imellan åt och jobba.När man inte har plats med 6m3 acc kan man ju fylla pannan på morgonen innan man åker och på det viset spara ett antal kw el .
 
apersson850 skrev:
Ja, jag tror det är där skon klämmer. Tekniskt självmål brukar jag kalla det, när man lägger ner en massa konstruktionstid och andra resurser på att hantera ett problem som vore bättre att lösa med en helt annan metod.
I detta fall ha mer vatten istället för en krångligare panna.
Nja att utvecklingen skull stanna på den nivån tror jag knappast. Att problemet skulle va bättre att lösa med mer vatten vet jag inte om jag håller med om (och ja jag har plats för jättetankar om jag skulle vilja, ska sätta in en 3kbm men skulle få plats med några till).

Som jag ser det är finesserna två:
1, Bekvämlighet, om vi tänker oss en automatisk panna med 500l vedmagasin (eller varför inte ännu större) så medför ju det en helt annan bekvämlighet att en konventionell panna. Att sätta in tankar på 8-10kbm vilket motsvarar 500l ved är ju för de flesta ogörligt och vem vill ha plats för en massa onödigt vatten om det finns andra lösningar.

2, Plats, om det fanns en lösning som på effektivitets och miljömässigt tillfredsställande sätt tillät bekväm eldning med tank på 500-1000l, ja vem skulle inte vilja det och ha plats för en massa annat. Många har ju inte möjlighet att ens idag ställa in så värst mkt större tankar än så. Vart och vartannat inlägg handlar om hur man ska baxa in tankar i för små utrymmen för att få in mesta möjliga vatten. Så jag skulle nog säga att för många är mer vatten en obra lösning.
Tror definitivt att det finns en markand för automatpanna med stabil funktion till ett vettigt pris och enormt vedförråd.
Om 10 år tror jag vi har en helt annan syn på detta än idag, varför skulle utvecklingen att vedeldning stanna nu när ingen annan bransch stannar i utveckling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.