Hej,

Jag har beskrivit vårt problem med ljud från vår frånluftsvärmepump i nedan tråd:
http://www.byggahus.se/forum/vaermepumpar/67666-hjaelp-oljud-fran-franluftsvaermepump.html

Som ni kan läsa om i ovan länk så rör det sig om att fvp transporterar ljud, eller närmare sagt oljud upp till rummet ovanför på ovanvåningen.

Jag inser att jag nog inte kan göra så mycket åt själva fvp utan att byta ut den så jag har börjat fundera på om man kan göra något åt golvet på ovanvåningen.

Är där någon som vet vad som finns och om det kan fungera för ett sånt här problem?

Tar tacksamt emot alla råd eftersom jag känner att jag har kört fast med min idéspruta.
 
Problemet du har får du nog svårt att dämpa bort utom vid källan. Upphängning/ eller ben på pumpen måste vibrationsdämpas. Det är iaf min analys av problemet. Det surrande ljudet är förmodligen flanktransmission från pumpen som förmoligen fortplantar sig via infästning till konstruktion ( Vägg och/eller golv). Nu är detta dock ett vikt/frekvens beroende som gör att man inte kan använda vad som helst. Men ge mig vikt och frekvens på pump så skall det gå att ordna.
 
zankan skrev:
Problemet du har får du nog svårt att dämpa bort utom vid källan. Upphängning/ eller ben på pumpen måste vibrationsdämpas. Det är iaf min analys av problemet. Det surrande ljudet är förmodligen flanktransmission från pumpen som förmoligen fortplantar sig via infästning till konstruktion ( Vägg och/eller golv). Nu är detta dock ett vikt/frekvens beroende som gör att man inte kan använda vad som helst. Men ge mig vikt och frekvens på pump så skall det gå att ordna.
Hej igen och tack för dit svar zankan,

Tyvärr har vi inte fått någon dokumentation från förra ägaren på just värmepumpen:(.
Men det är i alla fall en Elektro Standard Aquaes 270 frånluftsvärmepump.
Enligt projekteringsunderlaget som jag i alla fall har kvar så står det att den väger 167kg, men i och med att varmvattenberedaren är på 220 liter så borde den vikten vara utan vatten. Så ~390kg kanske är närmre verkligheten.

Angående frekvensen så antar jag att det du behöver inte är att den är matad med 230V, 50 Hz utan att det är ljudets frekvens du behöver;)?

I och med att jag inte kan hitta mycket information om pumpen så tog jag av täckplåten till frånluftsfläkten och kompressorn som sitter i pumpen och enligt fläktens leverantörsinfo idag av samma artikel hittar jag följande data (om det hjälper något).

Frånluftsfläkt CA Östberg RFE 140C
Spänning 230 V
Fas 1 ~
Frekvens 50 Hz
Effekt 129 W
Ström 0,56 A
Varvtal 1700 r.p.m.
Max temperatur på transporterad luft 60 °C
Max temperatur på transporterad luft vid spänningsreglering 60 °C
Ljudtrycksnivå, 3 m 60 dB(A)
Längd 216 mm
Bredd 130 mm
Höjd 255 mm
Kapslingsklass, motor 44 IP
Isolationsklass, motor F
Kondensator 4 µF

För kompressorn hittar jag inte mycket matnyttigt mer än att det är en Danfoss SC15D.
 
Är det kompressorn som låter när den är aktiv, eller låter pumpen konstant? Går kompressorn hela tiden?
 
bonnier skrev:
Är det kompressorn som låter när den är aktiv, eller låter pumpen konstant? Går kompressorn hela tiden?
Ja jag försökte lysna efter det igårkväll och jag upplever att det är fläkten som väsnas. Känns i och för sig som både fläkten och kompressorn är igång hela tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.