A
Hej, har en ventilationslösning som jag behöver tankar kring, se bild.

Förutsättningar:

Har idag en frånluftsvärmepump (NIBE Fighter 310P, 12 år gammal) som bereder varmvatten samt värmer tilluften till rumstemp i en extern fläkt+batteri (original, 30 år gammalt).
Huset har i övrigt direktverkande el men en luft/luft tar större delen av värmebehov.

Planen är att på sikt dra vattenburet värmesystem och bytta värmekälla till bergvärme. Vill ha FTX i kombination med bergvärmen och funderar på att sätta in det redan nu.

Jag funderar på att koppla in ett FTX i serie med frånluftsvärmepumpen (FLVP), se nedre skiss på bilden. Idag går kompressorn mest hela tiden pga värmebehov i tilluftsbatteri. Med ett FTX kommer energibehovet till värmebatteriet bli mycket lägre pga återvinning via rotor i FTX, dvs kompressor kommer behöva gå mindre. När kompressorn går och avluften är ca 4-5 grader får rotorn helt enkelt inte återvinna om det är varmare ute.

Fördelar:
Kompressor går mindre = Ökad livslängd.
Energibesparing de driftfall kompressor står still.
Energibesparing pga kompressor går mindre, mer återvinning via rotor.
FTX förberett vid konvertering till Bergvärme.

Funderingar:
Finns FTX som klarar 5 grader frånluft? (Vilket blir fallet när kompressor går).
Finns risk för påfrysning i rotorn med så kall frånluft?

Kom gärna med synpunkter/funderingar/insikter/förklaringar, osv.
 
  • Handritade skisser av en befintlig och en föreslagen ventilationslösning med FTX-system kopplat till en frånluftsvärmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Rent tekniskt borde det inte vara så svårt att lösa, men frågan är om det blir någon större besparing?
Tilluften kommer att få samma temp som uteluften när kompressorn går för att tillverka varmvatten. Det innebär, förutom kallras från ventilerna, att alla kanaler måste vara kondensisolerade bl a.
 
  • Gilla
Henrik Sörensen
  • Laddar…
A
Tack för svar. FTX kommer såklart ha ett eftervärmningsbatteri som ska kunna värma luften till rumstemp precis på samma sätt som idag, och kommer dimensioneras för att värma luften utan återvinning från rotor.
 
Fast då värmer du luften med dyr elvärme. Känns som ett steg bakåt om du har värmepump idag.
Som sagt var tror jag vinsten är alldeles för liten i förhållande till kostanden och komplexiteten för att få till en lösning som ändå är tillfällig.
 
  • Gilla
Henrik Sörensen
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Fast då värmer du luften med dyr elvärme. Känns som ett steg bakåt om du har värmepump idag.
Som sagt var tror jag vinsten är alldeles för liten i förhållande till kostanden och komplexiteten för att få till en lösning som ändå är tillfällig.
Nej. Det är ett vattenburet batteri som värms via frånluftsvärmepumpen, dvs återvunnen värme. Direkt när kompressorn stannar värms merparten av tilluften via rotor igen.

Dagsläge: Vid 0 grader ute är tilluftsbatteriets värmeeffektbehov 1,2 kW, dvs ca 500 W tillskottsel i kompressor (COP 2,5).

Med FTX: Med stillastående kompressor blir tilluftsbatteriets värmeeffektbehov 0,24 kW efter återvinning i rotorn, dvs ca 100 W tillskottsel i kompressor.

Knäckfrågan blir hur mycket kompressorn kommer stå stilla med FTX för att kunna beräkna besparing.
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
Energikunnig skrev:
Nej. Det är ett vattenburet batteri som värms via frånluftsvärmepumpen, dvs återvunnen värme.
Värmepumpen kan inte värma både tappvattnet och tilluftbatteriet. Så vid behov av varmvatten kommer både avluften som kommer till FTX'en och värmbatteriet att bli kallt.
 
Jo NIBE frånluftare 300- och 400-serien kan det. Gemensam dubbelmantlad tank.
 
Den lilla kompressorn i 310P räcker för att i bästa fall klara husets värme ner till en utetemperatur av ca +6° då den går non-stop. Den ska gå hela vinterhalvåret om man inte har någon annan värmekälla också.
 
A
useless useless skrev:
Värmepumpen kan inte värma både tappvattnet och tilluftbatteriet. Så vid behov av varmvatten kommer både avluften som kommer till FTX'en och värmbatteriet att bli kallt.
Självklart går elspetsen in när man tar en dusch, det gör den idag också och FTX är inte lösningen på det.
Men när pannan väl har nått sin temperatur igen och kompressorn stannar kommer den kunna vila betydligt längre än idag pga betydligt mindre värmebehov i tilluftsbatteriet, det är hela idéen.

Gjorde en snabb överslagsberäkning vid utetemp 2,7 grader vilket är medeltemp sept-maj.
Kan kompressorn vila 50% mer än idag blir besparingen i el 1200 kWh/år, merparten under vintern när elen är dyr. Tänker också att en ny FTX har lite smarta funktioner så tilluften kan reduceras vid kalla temperaturer vilket ger ytterligare besparing.
 
Jag tycker att du ska göra slag i saken och byta allt. Ju tidigare du gör det desto mer sparar du

Jag tänkte oxå att jag skulle laborera lite med nya FTX aggregatet för att inte dra in en massa kall luft. Jo tjena, det sköter sig så på egen hand så jag har inte rört det!
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Anonymiserad 466949 skrev:
Hej, har en ventilationslösning som jag behöver tankar kring, se bild.

Förutsättningar:

Har idag en frånluftsvärmepump (NIBE Fighter 310P, 12 år gammal) som bereder varmvatten samt värmer tilluften till rumstemp i en extern fläkt+batteri (original, 30 år gammalt).
Huset har i övrigt direktverkande el men en luft/luft tar större delen av värmebehov.

Planen är att på sikt dra vattenburet värmesystem och bytta värmekälla till bergvärme. Vill ha FTX i kombination med bergvärmen och funderar på att sätta in det redan nu.

Jag funderar på att koppla in ett FTX i serie med frånluftsvärmepumpen (FLVP), se nedre skiss på bilden. Idag går kompressorn mest hela tiden pga värmebehov i tilluftsbatteri. Med ett FTX kommer energibehovet till värmebatteriet bli mycket lägre pga återvinning via rotor i FTX, dvs kompressor kommer behöva gå mindre. När kompressorn går och avluften är ca 4-5 grader får rotorn helt enkelt inte återvinna om det är varmare ute.

Fördelar:
Kompressor går mindre = Ökad livslängd.
Energibesparing de driftfall kompressor står still.
Energibesparing pga kompressor går mindre, mer återvinning via rotor.
FTX förberett vid konvertering till Bergvärme.

Funderingar:
Finns FTX som klarar 5 grader frånluft? (Vilket blir fallet när kompressor går).
Finns risk för påfrysning i rotorn med så kall frånluft?

Kom gärna med synpunkter/funderingar/insikter/förklaringar, osv.
Hej, väcker tråden då jag har tankar kring omvänd situation som jag tror blir en effektivare seriekoppling - jag har fjärrvärme och FTX men funderarar på att investera i en varmvattenberedare med frånluftsvärmepump. Istället för att använda uteluften vill jag använda avluften från FTX:en. Varför det kan man undra, avluften är väl redan avkyld efter att ha värmt upp tilluften? Ja, dock inte alls i den grad jag trott. Det är ett effektivt Flexit FTX med roterande växlare och bortsett de kallaste dagarna så tvingas växlaren gå långt under 100% värmeåtervinning för att tilluften redan når +21 gr.

Minst en primär värmekälla behövs alltid, i mitt fall fjärrvärmen. Dock skickas stora volymer "för varm" luft ut ur huset trots FTX med återvinning. Så tanken är att koppla fjärrvärmen till endast bostadsvärme (med sedvanlig värmekurva), sedan FTX -> FLVP. Spontana synpunkter?
 
Vilket flöde kräver beredaren vid de aktuella temperaturerna?
 
useless useless skrev:
Vilket flöde kräver beredaren vid de aktuella temperaturerna?
Tack för snabbt svar och helt relevant fråga. Antingen läser jag fel eller så har jag tur att min FTX Flexit Uni 4 verkar kunna lira alldeles utmärkt med tilltänkt Clivet Swan 2.0 300. Beredarens maxflöde om 414 m3/h ser ju ut att vara en baggis för FTX:en där mitt normalflöde (stort hus) med ca 65% fläktdrift ligger där någonstans. Möjligen kan jag behöva höja till 80% fläktdrift beroende på ventanläggningens motstånd enl. nedan:

https://www.flexit.no/globalassets/catalog/documents/avtrekk-uni4_s_3919.pdf
https://www.klima-therm.com/se/files/page_files/761/kt-clivet-swan-20-pb-2209-dig.pdf
 
Redigerat:
Ja, då verkar ju förutsättningarna någorlunda bra. Annars brukar problemet med de där beredarna vara att dom kräver betydligt högre luftflöde än normalt ventilationsflöde för de flesta hus.

Beredaren du länkar till ser ut som en gammal Indol 190? Det är väl en drygt 10 år gammal konstruktion som Indol själva har slutat sälja?
 
useless useless skrev:
Ja, då verkar ju förutsättningarna någorlunda bra. Annars brukar problemet med de där beredarna vara att dom kräver betydligt högre luftflöde än normalt ventilationsflöde för de flesta hus.

Beredaren du länkar till ser ut som en gammal Indol 190? Det är väl en drygt 10 år gammal konstruktion som Indol själva har slutat sälja?
Ja minsann, visste jag inte... Var får jag tag i en bättre beggad Indol 190 månntro?? :)
Deras nya finns här och kanske skulle jag även kolla på en Indol W381A+?
https://indol.se/modeller/varmepumpsberedare-260-till-500-liter-indol/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.