R Rkarlsson skrev:
Men var inte ni prepper? Då ingår väl ett elverk i inventarielistan. Då tar du ju med dig det till macken. Att komma åt bränsletankarna bör gå också.
Fast har jag ett elverk så kan jag ju istället ladda elbilen direkt ? :)
F.ö. är mitt föredragna elverk solceller - dom är dock rätt jobbiga att släpa med sig om man behöver mycket ström snabbt...

Att fulkoppla in sig på en mack - kan du göra det ? Jag har ingen aning var jag skulle börja. Eller menar du att man fråga personlaen var man kan plugga in sitt elverk bara ? Vet dom det ? Funkar anläggningen då, inkl kassa osv ? Tror inte det...

Hade jag hamnat i en sådan "Zombieapokalyps" situation atyt man hittat en "övergiven mack" så hade det varit enklare att leta upp cisternen och handpumpa tror jag...
 
Man bör helt enkelt preppa med att införskaffa en gammal SU-förgasare och ett par olika modeller av fördelare.
 
J jihe skrev:
Man bör helt enkelt preppa med att införskaffa en gammal SU-förgasare och ett par olika modeller av fördelare.
Plus en bil med motor som passar till dessa :D
 
Nja, tänkte snarare kunskap att bygga om.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Har meckat mycket med bilar och det är därför jag inte hade velat ha en förbränningsmotordriven bil i en krissituation. Självklart kan man mecka med det mesta själv men det förutsätter att det finns reservdelar att tillgå.

Räcker med att extremt low-tech prylar pajar så är motorn oanvändbar i praktiken. Havererad vattenpump men ingen ny går att få tag på? Kör tills det rasar.. Inga bilar sen slutet på 90-talet som inte har känslig common-rail-teknik, också omöjligt att laga utan riktiga reservdelar. Remmarna i motorn behöver också vara exakt längd och samma typ/bredd för att det ska funka. Givare som vattentemp och oljetryck, havererar de, tänker du köra vidare då eller hur går tankarna?

Vet inte vad det är för scenario som genomsnittliga preppers förbereder sig på men i det jag tänker mig ingår inte att AD Bildelar, Mekonomen och Autodoc fortsätter som vanligt.

Förlitar mig hellre till vår elbil i kristider än min samling av gamla MB-dieslar från 70-talet, de sistnämnda är roliga och charmiga men alltid bara en mekanisk (slitagebaserad) defekt ifrån total stillestånd.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag tror du underskattar komplexiteten hos en modern bil.
Med modern menar jag max ca 15-20 år gammal. Har du en äldre bil så börjar mekaniska delar säga upp sig, och visst kan man byta dom, men man måste få tag i dom också då...utan bil (om den står still)...

På "nyare" bilar finns det inte bara en styrbox för motorn, utan en för airbags, en för växellådan, en för infotainment osv osv. Ofta är dessa sammankopplade så du kan inte ta en och koppla in en annan från en annan bil utan att "para ihop" dom. Det beror dock lite på bilmärke/modell hur det funkar.
Du måste förtstås också felsöka bilen: DEt är inte så enkelt att om motorlampan lyser så är det styrboxen som sakll bytas. Det kan vara en av tiotals olika sensorer som inte gör som den ska. Utan dator vet du inte vilken (eller får byta alla en efter en för att prova dig fram....ibland krävs byte av flera eller både subsystem + sensorer)

Ibland kan man byta "rakt av" till något från skroten, även om den inte är parad, men bilen går då i "limp home" mode - vilket iofs i en zombieapokalyps kanske kan vara ok (att köra max 30, man tar sig ju fram), men annars funkar bilen rätt kasst och en elbil kan man ju på samma sätt byta både styrboxar och batterier på...

Jag tror det handlar mer om vad man är bekväm med också. Jag kan troligen klura ut vilka problem en bil har om jag bara kopplar upp mig och snackar med den, elbil eller bränsledriven. Är det ett stort fel (en viktig styrenhet) som har gett upp så behöver jag både en exakt sådan modell plus någon som kan programmera den. Har jag inte själv de verktygen (dator med rätt program och nycklar) så behövs en verkstad.
Det är rätt sällsynt att just sådana ECU'er ger upp dock, oftast är det givare runtikring. Då gäller det att klura ut vilken. På en elbil är det betydligt färre, dvs lättare. Men oavsett vilket så gör man helst det med en dator inte "för hand"...
Du hade inte behövt skriva så långt. Är bilmekaniker i grunden så vet att en del bilar kan du bara ta en styrbox. Det är väldigt sällan ett elsystem pajjar på en bensinare med. Och som jag skrev om man nu ska vara prepper så kan de vara smart att ha en liten felsökare på hyllan för nån tusenlapp.
På alla bilar jag ägt har jag bara varit tvingad till speciell dator till en bil och de var chrysler äldre än 2005.

Man behöver inte välja den mest avancerade nyare bilen. Som jag skrev, renault megane 10 behöver du ingen dator för att fixa med.
Det är fortfarande enklare att fixa en lite äldre fossil än en ny el. För att ta dig till skroten använder du din cykel.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Fast har jag ett elverk så kan jag ju istället ladda elbilen direkt ? :)
F.ö. är mitt föredragna elverk solceller - dom är dock rätt jobbiga att släpa med sig om man behöver mycket ström snabbt...

Att fulkoppla in sig på en mack - kan du göra det ? Jag har ingen aning var jag skulle börja. Eller menar du att man fråga personlaen var man kan plugga in sitt elverk bara ? Vet dom det ? Funkar anläggningen då, inkl kassa osv ? Tror inte det...

Hade jag hamnat i en sådan "Zombieapokalyps" situation atyt man hittat en "övergiven mack" så hade det varit enklare att leta upp cisternen och handpumpa tror jag...
Ja och hur ska du driva elverket om du inte har bränsle?

Om du kan komma ner i tanken så kan du använda ditt elverk att suga upp bränslet och slipper bli sjuk på kuppen om du tänkte suga =)

Men skulle det bli en sån rejäl jävla cp kris så är bilen det sista du ska fundera på. Den är inte din när det skiter sig på riktigt.
 
engs
R Rkarlsson skrev:
Så gammal bil behöver du inte sikta på. 10-15 ungefär. Hade en renault megane 10 och det var fullt skruvbart utan datorer. Om du köper med elektriskt handbroms får du kanske se till att fixa en liten dongel så du kan byta. Värre är de med elbilar som kapsejsar, kan inte tänka mig att en enda elbil kommer med vajerdragna handbromsar.

Vid en riktig kris hade jag aldrig funderat på batteridrivet alls. Fyll upp nån ibc tank med bränsle och göm och köp en bensin ellerdiesel och en verktygslåda.
Frugans förra bil, en golf från 2009 fick en felkod. Kommer inte ihåg exakt nu men nån sensor som involverar rätt luft/bränsleblandning. Efterforskning sa enhälligt att även om man byter prylen själv så måste man sen ändå in till VAG-verkstad för att para ihop den med styrboxen. Funkar inte ens med en fristående verkstad.

Sådana småsaker jag menar.
En gammal robust diesel som kan tankas med frityrolja känns som säkraste kortet kan jag tycka.
 
  • Gilla
Bever740 och 2 till
  • Laddar…
J jihe skrev:
Nja, tänkte snarare kunskap att bygga om.
Ah.
Då skulle jag skaffa en controller som klarar kanske iaf 50-100kw, räcker för att ta mig fram i ok takt/med ok last.
Batterier och elmotor kan jag sourca från någon övergiven elbil

Då kan jag bygga mig ett skapligt elfordon och driva det på el från solceller :)
 
engs engs skrev:
Frugans förra bil, en golf från 2009 fick en felkod. Kommer inte ihåg exakt nu men nån sensor som involverar rätt luft/bränsleblandning. Efterforskning sa enhälligt att även om man byter prylen själv så måste man sen ändå in till VAG-verkstad för att para ihop den med styrboxen. Funkar inte ens med en fristående verkstad.

Sådana småsaker jag menar.
En gammal robust diesel som kan tankas med frityrolja känns som säkraste kortet kan jag tycka.
Jo det funkar med fristående verkstad som har köpt till sig dator. Lagen om det kom 2005 så den där 2009an hade inte vart problem. Om de påstod annat så ljuger de =)
Chryslern jag hade var en 1999 och då var det på de viset att ABS gick bara göra hos chrysler.

Passat 2001 iallafall behöver du inte en dator för att byta givare och dylikt, bara tålamod för allt sitter dåligt. I för sig är vw överlag ingen bil jag hade valt vid kris, de kör med fel upphängning och de i sig är ett helvete.
 
  • Gilla
Miana
  • Laddar…
Man ska inte preppa mer än att man kan förbruka (och förnya) varorna innan de blir för dåliga.
Har själv upptäckt viss mat i extraförvaret som både hade passerat bäst före och varit nära. Batterier klarar inte hur lång lagringstid som helst (beror lite på sort men).
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.